Aktualności Targi

Izba Kolei z rekordem na Targach Trako

Tegoroczna edycja targów to 30 tys. m2 powierzchni wystawienniczej, 1000 metrów torów do ekspozycji taboru, a także 700 wystawców z 30 krajów. Podkreślić należy, że 100 wystawców to firmy zrzeszone w Polskiej Izbie Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.

Polska kolej przechodzi głębokie zmiany.

Tymi słowami gdańskie targi podczas inauguracji otworzył Andrzej Adamczyk, minister Infrastruktury.

 

Dodał też, że – Można powiedzieć, że odbudowujemy polską kolej, nadając jej wizerunek kolei XXI w. Kolei nowoczesnej, kolei komfortowej, kolei bezpiecznej i przede wszystkim takiej, która powoli, ale stale staje się coraz lepszym przykładem dla innych państw, jak wychodzić z głębokiej zapaści.

Andrzej Bojanowski, prezes zarządu MTG SA, zwrócił uwagę na rozwój imprezy:
– Dziesięć krajów więcej niż dotychczas, czyli wystawcy z 30 państw zaufali nam i przyjechali do Gdańska na europejskie święto branży szynowej.
Także prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz, zwróciła uwagę na międzynarodowy aspekt targów:
– Gdańsk jest miastem wolności i solidarności, a teraz także targów, cieszymy się, że mamy tu gości z całego świata, którzy wiedzą, że można tu zrobić dobre interesy.
Natomiast Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego, podkreślił związki regionu z koleją.
– Województwo pomorskie jest pierwszym w kraju, które „od zera” zbudowało linię kolejową łączącą aglomerację z subregionami i mamy najwyższy wskaźnik przewozów pasażerskich.
Na Targach Trako wystawiło się blisko 700 wystawców. Podkreślić należy, że ponad 100 to były firmy zrzeszone w Izbie Kolei, co oznacza największą liczbę w historii targów.

Dwa stoiska Izby Kolei, setki gości…

Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei pokazała się na dwóch stoiskach w hali C (16 i 64) wraz z 10 wystawcami. Były to firmy:

  • PAG Sp. z o.o., która zaprezentowała między innymi rozwiązanie inspirowane podróżą czyli systemy TrainINFO oraz TrainECHO
  • RADIOAUTOMATYKA Sp. z o.o., która pokazała technologie radiowe do zastosowań przemysłowych i mobilnych
  • SESTO Sp. z o.o., zaprezentowała produkty związane z projektowaniem i wytwarzaniem urządzeń automatyki, systemów zabezpieczeń i kontroli dla infrastruktury kolejowej, trakcji miejskiej czy energetyki
  • LANKWITZER Polska Sp. z o.o., przedstawiła gamę produktów od lakierów konwencjonalnych poprzez zaawansowane technologicznie produkty High Solid, lakiery wodne aż do najnowocześniejszych lakierów UV
  • ELTRONIK Sp. z o.o., wystawiła wysokiej jakości urządzenia elektroniczne dla taboru szynowego
  • ACTE Sp. z o.o., pokazała m. in. moduły, końcówki, sterowniki dla taboru kolejowego czy autobusów
  • FAMOR SA, zaprezentowała systemy oświetlenia wewnętrznego z przeznaczeniem dla transportu szynowego i kołowego, a także pulpity sterowania
  • KRAUSE Sp. z o.o., przedstawiła systemy drabin, pomostów, rusztowań oraz systemy specjalne
  • KOLTECH Sp. z o.o., zapoznała klientów z produktami i rozwiązaniami takimi jak wskaźniki i mierniki jak również swoją działalność usługową ( m. in. naprawę urządzeń sterowania ruchem kolejowym)
  • WPRD SA, zaprezentowała możliwości w zakresie realizacji budowania, modernizacji i remontów torów , rozjazdów oraz przejazdów kolejowych wraz ze wzmocnieniem podtorza, a także bieżącym utrzymaniem nawierzchni kolejowej

Przez cztery dni targowe każdego z wystawców odwiedziły setki gości. W ramach spotkań firmy zrzeszone nawiązały liczne kontakty oraz podjęły rozmowy dotyczące przyszłych kontraktów. Stoisko Izby odwiedzili przedstawiciele resortów infrastruktury, inwestycji, CUPT, UTK, Instytutu Kolejnictwa i Instytutu Pojazdów Szynowych Tabor jak również wielu gości z za granicy w tym reprezentanci Kolei Litewskich, Czeskich, Niemieckich itd..
Izba Kolei nawiązała także współpracę z podobnymi organizacjami z Niemiec, Wielkiej Brytanii oraz Włoch.

Rekordowa liczba firm z Izby!

Dwa stoiska Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei i 10 współwystawców nie wyczerpało obecności firm zrzeszonych w Izbie na Trako. W tegorocznej edycji takich podmiotów było 100, co złożyło się na rekordową liczbę w historii targów.


Firmy zrzeszone w Polskie Izbie Kolei można było znaleźć w każdej hali oraz ekspozycji zewnętrznej. Szczególne sukcesy odniosła firma Medcom, która otrzymała cztery nagrody i wyróżnienia za innowacyjność oraz autorskie rozwiązania wspierające zrównoważony ekologicznie transport publiczny. Medcom zaprezentował na swoim stoisku między innymi nowoczesne urządzenia do wszystkich rodzajów pojazdów szynowych – kolej, metro, tramwaje – a także autobusów elektrycznych i trolejbusów. Firma pokazała również rozwiązania dla elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych, w tym napęd i zasilanie pomocnicze do pojazdów ezt zasilanych z trakcji 25 kV dla Tunezji oraz przetwornicę statyczną PSM-145 SiC dla metra w Turcji, która otrzymała nagrodę główną w kategorii innowacyjnych technologii i nowoczesnych rozwiązań technicznych dla trakcji elektrycznej w komunikacji miejskiej. Także najnowszy produkt Newag, czyli Impuls 36WEh wyposażony jest w elektryczny układ napędowy, zasilanie oraz system sterowania TCMS produkcji Medcom.

Cztery nagrody otrzymała także Grupa Kapitałowa PKP Energetyka w skład której wchodzi ELESTER-PKP. Komisje konkursowe oceniające prezentowane na targach osiągnięcia techniczne spółek, brały pod uwagę zarówno innowacyjność prezentowanych rozwiązań, jak również ich realny wpływ i znaczenie na rozwój krajowej infrastruktury kolejowej. Te dwa aspekty pozwoliły sterownikowi CZAT7, zgłoszonemu przez spółkę ELESTER-PKP na zdobycie głównej nagrody w konkursie im. Prof. Jana Podoskiego w kategorii Infrastruktura zasileniowa i elektroenergetyczna oraz wyróżnienie w głównym konkursie targów kolejowych im. inż. Józefa Nowkuńskiego w obszarze innowacje w dziedzinie infrastruktury. Jury konkursowe doceniło również rozwiązania spółki ELESTER-PKP z zakresu systemów sterowania ruchem kolejowym, nagradzając Medalem Prezesa Stowarzyszenia Elektryków Polskich nowy system sygnalizacji przejazdowej PERUN. Ostatnia statuetka im Prof. Czesława Jaworskiego została przyznana spółce ELESTER-PKP przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP w kategorii Infrastruktura za automatykę kompensacji mocy biernej ARD-CZAT, pozwalającej na eliminację opłat za energie bierną naliczanych w systemach elektroenergetycznych.


Podczas Trako 2019 nowatorskie rozwiązanie pokazały Przewozy Regionalne. PODRÓZ BEZ BARIER to innowacyjna platforma, która służyć ma komunikacji osób niepełnosprawnych z przewoźnikiem i zarządcami dworców. Platforma ułatwia podróż osobom ze szczególnym potrzebami. Istotą jest to, że w jednym miejscu zbiera wszystkie przydatne informacje ułatwiające osobom z niepełnosprawnościami i osobom o ograniczonej mobilności planowanie podróży w obszarze działania pociągów Polregio. Na portalu znajdziemy specjalną wyszukiwarkę połączeń, dedykowaną siatce połączeń przewoźnika i osobom niepełnosprawnym. Po wpisaniu interesującej relacji od razu otrzymamy informację o tym jak przygotowane są dworce np. na przyjęcie osoby na wózku. Zgłoszenie do służb odpowiadających za asystę można wysłać natychmiast, nawet wtedy gdy podróż ma się odbyć z przesiadką.
Rzecznik prasowy przewoźnika, Dominik Lebda podkreślił, że:
– Innowacyjność rozwiązania polega na automatyzacji procesu wyszukiwania dogodnych połączeń i zamawiania asysty na wybrane połączenie. Pasażer nie musi szukać interesującego go połączenia na jednej platformie, a zamawiać asystę na innej, tak jak ma to miejsce u innych operatorów.
Na portalu można znaleźć również m.in. odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące planowania i odbywania podróży pociągiem przez osoby o ograniczonej mobilności – dodał Lebda.
Lider projektu, Maciej Federowicz poinformował, że w wypadku większości stacji i połączeń możliwe będzie zgłoszenie przejazdu z wyprzedzeniem nawet kilkugodzinnym. Choćby dlatego, że dzięki platformie „Podróże bez barier” zgłoszenia będą docierały do przewoźnika szybciej, niemal na bieżąco.

PKP CARGO, spółka zrzeszona w Izbie Kolei, zaprezentowała podczas Trako, nową, elektryczną lokomotywę Dragon 2. Przekazano również, że pierwsza tego typu jednostka wyjedzie na tory jeszcze w 2019 roku. W sumie w ramach kontraktu Konsorcjum NEWAG dostarczy PKP Cargo najpierw siedem lokomotyw ze spalinowym modułem dojazdowym, a w kolejnych transzach 24 lokomotywy dwusystemowe (3kV i 25 kV).
Zaletą Dragonów, w opinii Warsewicza jest to, że PKP Cargo może przewozić ładunki szybciej, taniej i na większe odległości.
Zapewnił on, że:
– Jednostkowy koszt przewozu jest niższy, a klient otrzymuje ładunek szybciej niż do tej pory. Do tej pory nie myślano strategicznie na temat poprawy przewozów i lepszego wykorzystania taboru. My patrzymy dekadowo. Ta lokomotywa ma służyć dziesiątki lat.

Sukcesy targowe odniosła również Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Na stoisku ŁKA atrakcją był interaktywny quiz z nagrodami oraz pamiątkowe zdjęcia w czapkach konduktorskich. Podczas targów ŁKA otrzymała nagrodę główną w konkursie im. inż. Józefa Nowkuńskiego za innowacyjny system integracji komunikacji kolejowej i autobusowej w województwie łódzkim. Nagrodę odebrał Marszałek Województwa Łódzkiego Grzegorz Schreiber z rąk Wiceministra Infrastruktury Andrzeja Bittela.

Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo SA, podkreslił, że:
Kontrakt na 31 sztuk lokomotyw to największy zakup pojazdów trakcyjnych przez spółkę i największe seryjne zamówienie po 1989 roku.

 

Debaty, konferencje, seminaria…

Targi TRAKO to nie tylko miejsce spotkań firm z branży kolejowej i tramwajowej, ale również : platforma dyskusji, wymiany doświadczeń i poszukiwania innowacyjnych rozwiązań dla infrastruktury, systemu zarządzania transportem i technologii wyposażenia taboru. W ramach targów odbyło się ponad 40 wydarzeń – debat, seminariów, konferencji i prezentacji.

Andrzej Bittel, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, zaznaczył, że:
Wdrożenie IV Pakietu Kolejowego może okazać się szansą na rozwój całego sektora kolejowego, to jednak konieczne będzie odroczenie wejścia w życie części jego postanowień dla krajów takich jak Polska.

Kolej 4.0 – między misją, a efektywnością

Tematem debaty była przyszłość polskiej kolei po zbliżającym się wejściu w życie IV Pakietu Kolejowego UE. Uczestnicy uznali, że w rezultacie konkurencji między przewoźnikami sektor kolejowy będzie mógł pogodzić efektywność z pełnieniem funkcji społecznych.
Dodał on, że:
– Poziom rozwoju kolei w Europie jest różny, więc mimo sukcesów w doganianiu lepiej rozwiniętych systemów kolejowych konieczne będą okresy przejściowe .
Maurizio Castelletti z Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej podkreślił korzyści z wprowadzenia IV Pakietu.
– IV Pakiet Kolejowy to wyzwanie, ale też szansa. Daje możliwość stworzenia w Europie jednolitego obszaru kolejowego. Opiera się na dwóch filarach: rynkowym i interoperacyjności.
O korzyściach wspomniał również Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego:
– Pociągi komercyjne w ramach otwartego dostępu uzupełniają siatkę PSC. PKP IC już dziś uruchamiają oba typy połączeń. W efekcie uzupełnianie oferty przyczynia się do jeszcze większego powrotu pasażerów, bo poprawia częstotliwość .
W trakcie debaty wspomniano także o czynnikach osłabiających kolej w Europie. Tymi, dla dra Josefa Doppelbauera, dyrektora wykonawczego Europejskiej Agencji Kolejowej są przede wszystkim fragmentacja i podział granicami państw.
– Pociągi powinny móc przejeżdżać przez całą Europę bez przeszkód a dzięki IV Pakietowi Kolejowemu usuwamy te granice.
Wspominał o tym również prezes Góra, która zaznaczył, że:
– Umowa dotyczy współpracy we wdrażaniu Pakietu nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Kolej będzie dzięki temu jeszcze bardziej efektywna. Ważnym obszarem jest też wdrażanie ERTMS oraz Technicznych Standardów Interoperacyjności.


W ramach debaty poruszono również temat dotowania kolei. W tym kontekście A. Bittel zauważył, że:
– Transport zbiorowy będzie zawsze deficytowy, ale deficyt można zmniejszać. Poprawa mobilności mieszkańców to inwestycja w rozwój i to na wielu płaszczyznach. Dzięki komunikacji publicznej mieszkańcom łatwiej dojechać do pracy i szkoły, małe ojczyzny rozwijają się i są bardziej dostępne turystycznie, a wiele gałęzi gospodarki dostaje impuls napędowy. Widać więc wyraźnie, że inwestowanie w transport zbiorowy jest opłacalne
Poparł go prezes zarządu PKP S.A., który uwypuklił kwestię deficytu:
– Każda kolej wykonująca służbę publiczną jest deficytowa. Wszyscy organizatorzy decydują się jednak na racjonalne dopłaty, bo ich udzielanie per saldo opłaca się, nawet jeśli nie da się policzyć prostymi wzorami.
Natomiast prezes Ignacy Góra, zwrócił uwagę na zwiększenie konkurencyjności polskiego systemu kolejowego, co wymusza wyrównanie obciążeń, ponoszonych przez sektor kolejowy i drogowy.
– Transport drogowy powinien ponosić swoje koszty zewnętrzne w takim samym stopniu, jak kolej. Według wyliczeń niezależnej holenderskiej firmy consultingowej kolej w Polsce pokrywa dziś te koszty w 100%, podczas gdy transport drogowy – tylko w połowie.

Nie można się obawiać IV Pakietu ponieważ nasza kolej jest najbardziej zliberalizowana w Europie.

Krzysztof Mamiński
Prezes zarządu PKP S.A.

 

Kolej w wyrównywaniu szans

Uczestnicy panelu omówili kwestie związane z zapewnieniem lepszej dostępności komunikacyjnej, w szczególności kolejowej, dla mieszkańców mniejszych miejscowości. Była to także okazja do dyskusji na temat reaktywacji linii kolejowych w regionach.
Prezes Zarządu PKP Intercity SA, Marek Chraniuk, zaznaczył, że według projektu nowego rozkładu jazdy PKP Intercity pociągi spółki mają zatrzymywać się na ponad 400 stacjach. W obecnym rozkładzie liczba ta wynosi 382.
Chraniuk podkreślił, że:
– Z każdym rokiem zwiększamy liczbę postojów handlowych. Przy okazji objazdu zamkniętego odcinka modernizowanej linii 7 pasażerowie z Parczewa zyskali dogodne połączenia do Warszawy i Lublina.
Zaznaczył również, że liczą na pozyskanie nowych pasażerów i w związku z tym kładą nacisk na kwestie komfortu.
– Z naszych badań wynika, że to właśnie wygodę pasażerowie stawiają na pierwszym miejscu. Zmierzamy do tego, by w wartej 7 mld zł strategii taborowej planować inwestycje z perspektywy pasażera. Chcemy pojazdów przyszłości, uwzględniających wszystkie potrzeby pasażerów.
Dodał również, że:
– Zamierzamy również podnosić kompetencje obsługi. Drużyny konduktorskie PKP IC zostaną wkrótce wyposażone w nowoczesne terminale mobilne.
Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku PKP Cargo SA. Prezes zarządu Czesław Warsewicz uwypuklił, że wpływ na rozwój Polski lokalnej mają także przewozy towarowe, będące ważnym narzędziem budowania rozwoju gospodarczego.
Szczególnie w jego opinii należy zwrócić uwagę na rozbudowę sieci terminali intermodalnych.
– Obecnie średnia liczba terminali na jednostkę powierzchni jest dwu- lub trzykrotnie mniejsza, niż w Europie Zachodniej. Rozwój obecnych i budowa nowych centrów logistycznych to ukłon w stronę Polski lokalnej i działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju wszystkich części kraju.
Natomiast o wykluczeniu komunikacyjnym z perspektywy lokalnej mówił dyrektor gabinetu Prezydenta Miasta Chełm Daniel Domoradzki.
Zaakcentował on, że:
– Jesteśmy najbardziej wysuniętym na wschód miastem Polski. Z tego powodu już od wyznaczenia nowej granicy wschodniej w 1945 r. jesteśmy wykluczeni komunikacyjnie.

W najbliższym czasie PKP Cargo zamierza stać się operatorem logistycznym, integrującym proces logistyczny w dowozie ładunków do klienta końcowego.

 

Nowy przebieg granicy przeciął linię prowadzącą dawniej do Brześcia, która od tego czasu kończy się we Włodawie. Spójność komunikacyjna Polski Wschodniej cierpi także na braku współpracy między samorządami sąsiadujących województw.
W opinii Domoradzkiego istnieje konieczność lepszej współpracy między PKP IC a przewoźnikami regionalnymi, którzy powinni wzajemnie zasilać swoją ofertę. Do renesansu kolei w regionach mogłaby przyczynić się też deglomeracja, a zatem przeniesienie części urzędów państwowych poza stolicę.
Andrzej Bittel, położył nacisk na fakt, że wykluczenie komunikacyjne to problem społeczny. Powiedział, że:
– Dotyka ono blisko 100 sołectw. Również blisko 100 miast powyżej 10 tysięcy mieszkańców nie ma dostępu do kolei pasażerskiej. Naszą rolą jest zmiana tego stanu i zapewnienie transportu zbiorowego.

Kolej Dużych Inwestycji – strategia z myślą o podróżnych

Organizatorem tej debaty było PKP Intercity i jak sama nazwa mówi poruszono w rozmowach zagadnienia inwestowania.
Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk podkreślił, że z siedmiu zaplanowanych miliardów, przewoźnik zakontraktował już ponad połowę, bo cztery miliardy złotych.
– Wykorzystaliśmy m.in. możliwość opcji na zakup dziesięciu kolejnych lokomotyw od nowosądeckiego Newagu.
Podczas targów spółka ogłosiła, że rozszerzy swoje zamówienie w Newag i zamiast dwudziestu lokomotyw Griffin, kupi ich aż trzydzieści.
Marek Chraniuk zaznaczył, że:
– To pierwszy taki przypadek w historii, kiedy w tak szybkim tempie otrzymamy 30 nowych lokomotyw. Dodał także, że:
– Na naszych oczach powstaje nowy produkt. Chcemy jako spółka rozwijać się w różnych kierunkach, a jak wskazują badania, dla pasażera najbardziej liczy się komfort. Z tych samych badań wynika także, że ten pasażer jest coraz bardziej wymagający. I my musimy temu sprostać.

Zakup taboru na potrzeby komponentu kolejowego CPK

Uczestnicy konferencji „Zakup taboru na potrzeby komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego” podjęli dyskusję nad zagadnieniami zakupu i optymalnego wykorzystania pojazdów kolejowych oraz stanem przygotowania i strategią przewoźników kolejowych, mających obsługiwać port.
Kamil Grotnik, koordynator projektu InnoPKP, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, stwierdził, że:
– Dialog techniczny trwa od kilku miesięcy, udało się przeprowadzić dwie tury rozmów z zainteresowanymi producentami taboru kolejowego, zarówno polskimi, jak i zagranicznymi.
Podkreślił, że:
– Najistotniejszymi kwestiami, o jakich rozmawialiśmy, to prędkość, wielosystemowość, ale i zagadnienia innowacyjne lecz z możliwościami składów wagonowych. Mowa była również o transporcie bagażu.
Wymogi dotyczące taboru z punktu widzenia CPK omówił Patryk Wild, przewodniczący zespołu ds. komponentu kolejowego CPK w zespole Pełnomocnika Rządu.
– Z punktu widzenia biura pełnomocnika rządu do spraw CPK, wymogi jeśli chodzi o tabor są oczywiste, gdyż chcemy, by ten system był najwygodniejszy, najszybszy i konkurencyjny cenowo. Skupiamy się na wszystkich zagadnieniach – od wygodnych siedzeń – powinny mieć około 20 cali, jak w klasach Biznes w samolotach. Byłby to komfort niespotykany w autobusach i innych środkach transportu.
Adam Laskowski, członek zarządu PKP Intercity SA, zaznaczył, że:
– PKP Intercity podchodzi projektowo do kwestii CPK. Skupiamy się na największej strategii inwestycyjnej w polskiej kolei – na targach prezentujemy nowe lokomotywy i wagony. Centralny Port Komunikacyjny będzie kolejnym etapem rozwoju spółki. Jesteśmy otwarci na wszelkie sposoby finansowania taboru w różnych formułach. Jesteśmy otwarci na rozmowy i konkretne rozwiązania.
Podczas debaty głos zabrali również przedstawiciele spółek produkujących tabor.
Krzysztof Celiński, Prezes Zarządu Siemens Mobility Sp. z o.o., przedstawił możliwości spółki:
– Nasza firma ma całą gamę produktów, które są rozwijane. Rozwijamy EZTy dużych prędkości, które niedługo wypuścimy na rynek komercyjny, ale produkujemy również lokomotywy i wagony, mogą to być też pociągi typu push-pull. Projektując pociąg dla CPK, musimy wiedzieć, jak często pociąg będzie stawał, jak szybko będzie jechał, ile pasażerów będzie przewoził.
Hubert Stępniewicz, Prezes Zarządu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., przyznał, że:
– Za wcześnie jest jeszcze na zaawansowane prace koncepcyjne. Istotne jest poszukiwanie odpowiedzi, w jakim stopniu w projektowaniu taboru mogą uczestniczyć polscy producenci. Chcemy uczestniczyć w tym projekcie i być częścią tego przedsięwzięcia.
Wtórował mu Krzysztof Sędzikowski, prezes zarządu Pesa Bydgoszcz SA:
– Uczestniczymy w dialogu technicznym i nadal będziemy uczestniczyć. Pesa nie jest w stanie w krótkim czasie zaprezentować koncepcji przystosowanego pojazdu – jest to kwestia doświadczenia oraz bezpieczeństwa. Jednak wspólnymi siłami z polskimi producentami można zaprojektować i wykonać taki pojazd – wymaga to jednak więcej czasu.

W trakcie targów odbyło się szereg kolejnych paneli dyskusyjnych i debat. Były to między innymi:

Masterplan dla przewozów towarowych – debata międzynarodowa zorganizowana przez Fundację ProKolej. Dyskusja dotyczyła planów rozwoju europejskiej kolei oraz możliwości wzmocnienia jej pozycji w konkurencji z transportem samochodowym.
Stan bezpieczeństwa kolei – zorganizowana przez Urząd Transportu Kolejowego podczas, której zaprezentowano najnowsze dane dotyczące bezpieczeństwa kolejowego, oraz podjęto dyskusję nad tematyką bezpieczeństwa kolejowego.
Digitalizacja w branży kolejowej – Szansa czy zagrożenie dla rynku kolejowego? – seminarium przygotowane przez firmę PILZ Polska a dotyczące studium przypadków związanych z implementacją inicjatywy Kolei 4.0 na rynkach EU.
„Innowacja + Integracja = Wybieram POLREGIO!”, debata Przewozów Regionalnych dotykająca zagadnień związanych ze zmianami jakie spółka przeszła w ostatnich latach, współpracą z przewoźnikami autobusowymi, operatorami oraz producentami nowatorskich rozwiązań i produktów.

Tabor kolejowy i ekspozycja zewnętrzna

Newag i Griffin dla PKP Intercity

Polski producent pokazał nowoczesną lokomotywę Griffin (EU160). Pojazd ten posiada homologację na 160 km/h. PKP Intercity ma otrzymać w sumie aż 30 sztuk.

Dragon 2 dla PKP Cargo(ET26)

Dragon 2 to sześcioosiowa lokomotywa elektryczna, przeznaczona do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. ET26 są wyposażone dodatkowo w silnik spalinowy, umożliwiający manewrowanie na niezelektryfikowanych bocznicach oraz pokonywanie tzw. „ostatniej mili” bez sieci trakcyjnej.

Hybryda 36WEh

Zbudowana na bazie Impulsa. 36WEh został zamówiony przez Samorząd województwa lubuskiego dla oddziału POLREGIO.

Stadler z FLIRT³ dla Kolei Mazowieckich

Siedlecki Stadler pokazał elektryczny zespół trakcyjny FLIRT³ wyprodukowany dla Kolei Mazowieckich. Warto wspomnieć, że montaż tych jednostek odbywa się w siedleckiej fabryce Stadlera.

Tango do Stadlera dla Ostrawy

Stadler zaprezentował także dwuczłonowy tramwaj Tango NF2 dla czeskiego DPO (Dopravní podnik Ostrava). Na uwagę zasługuje fakt, że siedzenia są w nim wykonane z drewna.

Elf 2 dla Kolei Wielkopolskich od PESA

Bydgoszczanie pokazali elektryczne zespoły trakcyjne 48WE Elf 2 wyprodukowane dla Kolei Wielkopolskich. Pojazd został wyposażony w system ETCS i może osiągać prędkość 160 km/h.

Zmodernizowane wagony PKP Intercity

PKP Intercity zaprezentowały odwiedzającym cztery typy gruntownie zmodernizowanych wagonów typu 111A oraz 140A. Ze starych wagonów przedziałowych powstały cztery nowe typy- wagon przedziałowy 2 klasy (174A), wagon bezprzedziałowy 2 klasy (111A-20), wagon przedziałowy 1 klasy (140A-20) oraz wagon przedziałowy 1 klasy/bezprzedziałowy 2 klasy (141A-20). Pierwszy typ wagonu został zmodernizowany przez zakłady FPS Cegielski, pozostałe trzy to efekt prac konsorcjum firm PESA Bydgoszcz oraz ZNTK Mińsk Mazowiecki. Wszystkie wagony otrzymały całkowicie nowe wnętrza – wyposażono je w wygodne fotele, klimatyzację, gniazdka 230V, system informacji pasażerskiej oraz monitoring. Wagony 174 posiadają 60 miejsc siedzących (10 przedziałów po 6 foteli), wagony 111A-20 72 miejsca siedzące, a wagony 140A-20 54 miejsca siedzące pierwszej klasy.

Tramwaje

W tym roku wystawione zostały 4 wagony tramwajowe, w tym jeden zabytkowy. Były to:

  • zabytkowy wagon silnikowy typu I z Bergsiche Stahlindtrudie wraz z wagonem doczepnym Carl Weyer
  • tramwaj Twist z PESA w wersji dla Gorzowa Wielkopolskiego (z wyposażeniem firmy PIXEL Sp. z o.o.)
  • tramwaj Moderus Gamma LF 03 AC BD w wersji dla MPK Poznań od Modetrans,
    TANGO NF2 firmy Stadler

Ponadto pokazano różnego rodzaju pojazdy dwudrogowe, wózki kolejowe i maszyny utrzymaniowo – naprawcze.

WSPÓŁWYSTAWCY

RK

MD