Należy pamiętać, że od kilku lat na torach Województwa Łódzkiego trwają remonty i modernizacje linii kolejowych. Ograniczenia w dostępie do infrastruktury powodują, że potencjał przewozowy obecnie nie może zostać w pełni wykorzystany.
W wielu aspektach ŁKA jest liderem na rynku. Potwierdzają to plany pozyskiwania zielonej energii elektrycznej. W tym wypadku cele są jasno nakreślone?
Łódzka Kolej Aglomeracyjna jest pierwszym pasażerskim przewoźnikiem w Polsce, który dołączył do programu Zielonej Kolei, powołanego przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei i koordynowanego przez PKP Energetyka. Spółka w swoich dążeniach kieruje się troską o jak najefektywniejsze wykorzystanie energii i ochronę klimatu. Po wprowadzeniu rekuperacji i eco-drivingu (co przyniosło znaczne obniżenie kosztów za energię w ciągu roku), kolejnym kierunkiem działań jest przejście na zasilanie z Odnawialnych Źródeł Energii. Planujemy, by na początku minimum 30% dostarczanej energii pochodziło z OZE, a w kolejnych latach będziemy dążyć do osiągnięcia poziomu maksymalnego, co oznacza zasilanie pojazdów „Zieloną Energią” w 100%. Wymaga to zaangażowania wielu podmiotów, celem wypracowania modelu dostaw i rozliczeń „Zielonej Energii”.
ŁKA będzie korzystać z energii elektrycznej pochodzącej z wiatru i słońca do zasilania swoich pociągów. Spółka planuje także rozpocząć produkcję zielonej energii nietrakcyjnej na własne potrzeby, przy wykorzystaniu instalacji fotowoltaicznych, które zostaną zamontowane na terenie zaplecza technicznego ŁKA.
ŁKA jest również pierwszym przewoźnikiem pasażerskim, który zadeklarował jasne ukierunkowanie działań w kierunku transformacji energetycznej. Jako Przewodniczący Prezydium Rady Programowej Centrum Efektywności Energetycznej Kolei jakich argumentów użyłby Pan, aby zachęcić kolejne spółki do takiego kroku?
Głównym priorytetem transformacji energetycznej jest oszczędzanie energii. ŁKA podejmuje działania związane z efektywnością energetyczną, m.in. wprowadzanie eco-drivingu celem oszczędności zużywanej energii, a także budowa instalacji fotowoltaicznej na pokrycie zapotrzebowania energii w Zapleczu Technicznym ŁKA oraz wprowadzenie do umowy na dostawę energii trakcyjnej modelu do rozliczania energii zwracanej – produkowanej przez pojazdy podczas hamowania – do sieci trakcyjnej. Wszystkie te działania podnoszą efektywność energetyczną i dają świadomość tego, że przyczyniamy się do ochrony klimatu. Ponadto mamy z tego tytułu jeszcze dodatkowe korzyści ekonomiczne w postaci niższych rachunków za energię, co w przypadku przewoźnika kolejowego jest istotne, gdyż są to kluczowe koszty działalności.
Kontynuacją tematu ekologii w kolei jest ostatni wybór ŁKA w obszarze taboru. Dlaczego hybrydy i dlaczego z Newag?
Pojazdy hybrydowe są naturalnym następstwem ukierunkowania ŁKA na rozszerzenie oferty przewozowej, a także wykorzystanie rozwiązań proekologicznych. W związku z planem prowadzenia przewozów na odcinku niezelektryfikowanym (Tomaszów Mazowiecki – Opoczno) niezbędne było zabezpieczenie taboru, którego konstrukcja umożliwia realizację jazdy bez sieci trakcyjnej. Pojazdy dwunapędowe – hybrydowe umożliwiają wykorzystanie odpowiedniego zasilania, w zależności od potrzeb, co jest optymalnym rozwiązaniem dla ŁKA.