Raport z Polski Wywiady

Jolanta Dałek, WKD: Stoimy przed dużymi wyzwaniami inwestycyjnymi [WYWIAD]

Szczególny nacisk kładziemy na potrzeby osób z niepełnosprawnościami – modernizujemy nawierzchnię peronów poprzez montaż paneli dotykowych, pasów ostrzegawczych czy pól uwagi. Nowe automaty biletowe, dostępne na każdej stacji i przystanku zostały również wyposażone w elementy dotykowe, zaś kasy biletowe – w pętle indukcyjne.

We współpracy z lokalnymi samorządami, przez których tereny wiedzie linia kolejowa WKD, rozwijamy nowe oferty przewozowe, dedykowane poszczególnym grupom mieszkańców. Za pomocą nowych kanałów sprzedaży (zakup biletów poprzez aplikacje mobilne lub bezpośrednio przez stronę internetową spółki) umożliwiamy skrócenie procesu wyboru i nabycia danej usługi. Podróżni odbywający przejazdy łączone za pośrednictwem innych rodzajów transportu, zyskali w ostatnich latach nowoczesną infrastrukturę parkingową w ramach systemu „Parkuj i Jedź”, zlokalizowaną w Otrębusach na terenie Gminy Brwinów, w Regułach na terenie Gminy Michałowice czy wreszcie w Podkowie Leśnej. Kolejne obiekty powstają w Pruszkowie i Komorowie.

Dzięki nowym obiektom użytkownicy samochodów, motocykli lub rowerów mogą w dogodnych warunkach pozostawić swoje pojazdy i już jako pasażerowie WKD kontynuować przejazd nowoczesnym, przyjaznym dla środowiska pociągiem w sposób bezpieczny i komfortowy. Obiekty zapewniają po kilkadziesiąt miejsc postojowych dla samochodów i motocykli, w tym specjalnie wyznaczone powierzchnie dla osób z niepełnosprawnościami i seniorów. Miejsca dla rowerów w całości zostały zlokalizowane pod zadaszeniem. Parkingi zyskały ponadto wygodne dojścia na perony, energooszczędne oświetlenie i zostały objęte monitoringiem.

Nowoczesna infrastruktura dla bezpiecznej obsługi podróżnych, jak również dla wszystkich uczestników ruchu w obrębie przejazdów kolejowo-drogowych powstanie do końca 2023 roku w ramach realizowanej obecnie inwestycji dotyczącej budowy drugiego toru linii kolejowej WKD od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego.

Działania w zakresie poprawy bezpieczeństwa i komfortu podróżowania to nie tylko inwestycje angażujące znaczne środki finansowe, ale także różnego rodzaju inicjatywy i kampanie informacyjne. Jako sygnatariusz „Deklaracji w sprawie rozwoju kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”, podpisanej pod patronatem Urzędu Transportu Kolejowego, od szeregu lat podejmujemy liczne działania mające na celu zwiększenie szeroko rozumianego bezpieczeństwa ruchu kolejowego. W ostatnim czasie zaangażowaliśmy się w kampanię pn. „Wybierz Kolej!”, przeprowadzoną pod auspicjami UTK w ramach Europejskiego Roku Kolei 2021. Kluczowym elementem zrealizowanej przez WKD kampanii była przeprowadzona od maja do końca roku we współpracy z Urzędem Transportu Kolejowego akcja pn. „Twoja bezpieczna Wukadka” zwracająca uwagę na bezpieczne i rozważne korzystanie z usług transportu kolejowego oraz wszelkiej infrastruktury znajdującej się w jego otoczeniu. Jej zwieńczeniem było włączenie infrastruktury przejazdów kolejowo-drogowych WKD do krajowego systemu powiadamiania ratunkowego pod numerem telefonu 112.

Na tym się jednak nie zatrzymujemy, podczas 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO, zorganizowanych w Gdańsku we wrześniu 2021 roku, odbyła się uroczysta inauguracja II edycji kampanii „Kolejowe ABC”, której pomysłodawcą i organizatorem jest Urząd Transportu Kolejowego i do której przystąpiliśmy jako jeden z przewoźników. Kampania ta stanowi ogólnopolską akcję informacyjno-edukacyjną z zakresu bezpieczeństwa na terenie kolejowym skierowaną do dzieci i młodzieży, a także ich rodziców, opiekunów i nauczycieli. Działania realizowane będą dwutorowo: w postaci zajęć edukacyjnych w placówkach oświatowych oraz w postaci kampanii medialnej skierowanej do pasażerów. Wszystko to zrealizujemy na rzecz podnoszenia wiedzy na temat kształtowania bezpiecznych zachowań na terenie kolejowym wśród podróżnych i mieszkańców terenów okołokolejowych.

Jakie są oczekiwania WKD względem liczby pasażerów w roku 2022? Patrząc z perspektywy czasu, jak przedstawia się krzywa frekwencji? Rośnie czy spada?

Według zgromadzonych danych w 2021 roku z pociągów spółki WKD skorzystało więcej pasażerów w porównaniu z najtrudniejszym rokiem 2020. Przewozy w 2021 roku zamknęły się na poziomie 4 852 436 pasażerów, co jest rezultatem o 5,13% wyższym w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedzającego, w którym pociągi uruchamiane przez spółkę przewiozły 4 615 738 pasażerów – najmniej od chwili rozpoczęcia samodzielnej działalności gospodarczej. W roku 2019, ostatnim pełnym roku sprzed stanu epidemii, który był najlepszym w historii spółki WKD, przewieźliśmy blisko 9 mln pasażerów.

Dodaj komentarz