– Rozpoczęcie przebudowy dworca w Kielcach to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy stolicy województwa świętokrzyskiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że przebudowany modernistyczny budynek dworca stanie się wizytówką Kielc oraz ułatwi pasażerom podróżowanie po województwie. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
O inwestycji mówił także Waldemar Buda.
– Zielone inwestycje to jeden z priorytetów Programu Infrastruktura i Środowisko. Dworzec w Kielcach to kolejny obiekt kolejowy, który PKP przebuduje z zastosowaniem proekologicznych rozwiązań. Wykonawca zamontuje energooszczędne oświetlenie, a panele fotowoltaiczne dostarczą budynkowi energii. Obiekt stanie się bardziej energooszczędny i przyjazny środowisku – ocenia Waldemar Buda, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Kielce zasługują na taki dworzec – mówił Ireneusz Maślany.
– Dziś rozpoczynamy długo wyczekiwaną i największą inwestycję w województwie świętokrzyskim w ramach PID na lata 2016-2023. Będzie to także jedna z większych inwestycji na terenie całego kraju. Dzięki niej modernistyczny dworzec w Kielcach przejdzie kompleksową przebudowę, w wyniku której stanie się nie tylko budynkiem nowoczesnym i spełniającym współczesne standardy obsługi podróżnych, ale również dostępnym oraz proekologicznym. Miasto rangi Kielc zasługuje na tak komfortowy dworzec – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Przyjazny dworzec
Poza eleganckim wyglądem i nową aranżacją przestrzeni wewnątrz dworzec stanie się również bardziej przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Do strefy obsługi podróżnych dostaniemy się za pomocą dwóch pochylni zlokalizowanych od strony miasta i peronów. Równie proste będzie przemieszczanie się po budynku. W projekcie zaplanowano likwidację barier architektonicznych oraz montaż czterech wind, a także wprowadzono szereg usprawnień. Wśród nich m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a i mapy dotykowe. Ułatwiają one poruszanie się po dworcu i orientację w terenie osobom niewidzącym i niedowidzącym. Z kolei przy kasach biletowych wykonawca prac zamontuje urządzenia wzmacniające sygnał aparatów słuchowych.
Zwiększenie dostępności przebudowanego dworca dla podróżnych to jednak nie wszystko. Budynek będzie posiadał wiele rozwiązań proekologicznych oraz nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Zaprojektowano energooszczędne oświetlenie wykonane w technologii LED wraz z automatyką sterującą.
Na dachu budynku zlokalizowano 27 paneli fotowoltaicznych. W ciągu roku będą one w stanie wyprodukować około 8500 kWh „zielonej” energii elektrycznej – wykorzystywanej na potrzeby budynku. Dworzec będzie również bardziej energooszczędny dzięki zastosowaniu materiałów elewacyjnych i ślusarki o niskim współczynniku przenikania ciepła. Ponadto, wykonawca prac zastosuje kurtyny powietrzne oraz pompy ciepła.