Punktualność jest ważnym czynnikiem zachęcającym bądź zniechęcającym do kolei. W badaniu satysfakcji pasażerów przeprowadzonego przez UTK 79 proc. respondentów uznało, że cechą negatywnie nastawiającą do kolei są właśnie opóźnienia pociągów, a niedogodna oferta (rozkład jazdy) stanowi problem dla 56 proc. ankietowanych. Kolejnym problemem jest kwestia informacji w pociągach i na stacjach. Ponad 50 proc. respondentów wskazuje, że poprawie musi ulec dostępność informacji o opóźnieniu lub odwołaniu pociągu.
Punktualność przewozów towarowych
W przewozach towarowych w 2022 r. odnotowano punktualność na poziomie 43,62 proc.. Oznacza to, że pociągi były bardziej punktualne niż w 2021 r., kiedy punktualność kształtowała się na poziomie 41,71 proc. (wzrost o 1,91 punktu procentowego).
W ostatnim kwartale 2022 r. do stacji końcowej punktualnie dotarło 43,99 proc. pociągów towarowych. Porównując do III kwartału, punktualność była niższa o 0,2 punktu procentowego. Natomiast w porównaniu do II kwartału niższa o 0,25 punktu procentowego. W przypadku pociągów uruchamianych na terenie kraju wskaźnik punktualności wyniósł 45,92 proc., natomiast w przypadku pociągów międzynarodowych – 35,85 proc..
Najwyższą punktualność odnotowano w październiku oraz listopadzie 2022 r. – po 45,01 proc.. W grudniu 2022 r. wskaźnik spadł do 41,69 proc. (o 3,32 punktu procentowego). Średni czas opóźnienia pociągu towarowego wyniósł 795 minut.
Raport UTK o punktualności pociągów pasażerskich w 2022 r. dostępny jest na stronie internetowej UTK.