Koleje Indyjskie planują uruchomić 35 pociągów wodorowych. Inwestycja realizowana ma być w ramach programu „Hydrogen for Heritage”. Przetarg ogłoszony będzie w ciągu kilku najbliższych miesięcy. – Indyjski rząd z dużym zainteresowaniem patrzy na Polskę, na możliwości polskich firm w tym projekcie – mówił w trakcie III konferencji „Kolej Wodorowa” Tomoho Umeda, założyciel spółki HYNFRA P S.A.
Pierwszy pociąg wodorowy Kolei Indyjskich wyruszyć miałby z dystryktu Jind w Haryanie do marca 2024 r. Zgodnie z planem, pojazdy wodorowe trafiłyby na północne, zabytkowe trasy. Następnie projekt objąłby inne regiony. Jak informuje Umeda, dystrykt Jind miałby stać się także hubem dla pierwszej w kraju fabryki wodoru.
– Zakład powstający w pobliżu węzła kolejowego w Jind wszedł w ostatnią fazę rozwoju i prawdopodobnie zostanie ukończony do grudnia 2023 r. – mówi Tomoho Umeda. – Mówiąc o inwestycjach kolejowych warto zaznaczyć, że indyjski rząd zobowiązał się do elektryfikacji całej indyjskiej sieci kolejowej do 2023-24 roku. Do roku 2030 zagwarantować ma zerową emisję kolei.
Tabor Kolei Indyjskich to 318 196 wagonów towarowych, 84 863 wagonów pasażerskich oraz 13 215 lokomotyw (stan na marzec 2022 r.). Ponadto, spółka jest właścicielem zakładów produkujących lokomotywy i wagony.
W marcu 2020 r. KI zatrudniała 1,38 mln pracowników, co uczyniło spółkę dziesiątym co do wielkości pracodawcą na świecie.