W pierwszym półroczu 2024 roku pociągi Laude Smart Intermodal przewiozły w Ukrainie ponad 53 000 TEU, co stanowi istotny krok do rozwoju transportu intermodalnego w tym regionie. Przewoźnik świadczy usługi przede wszystkim z wykorzystaniem własnych 40-stopowych platform i osadzonych na nich specjalistycznych kontenerów dostosowanych do różnych rodzajów ładunków. W najbliższym czasie na ukraińskich torach zadebiutują również tank-kontenery, umożliwiające transport substancji takich jak olej, benzyna, gaz i cement.
W przypadku transportu gazu, jeżeli klient będzie dysponował niezbędną infrastrukturą wyładowczą, po dostarczaniu tank-kontenera i ustawieniu go we wskazanym i zabezpieczonym miejscu będzie można podłączyć go bezpośrednio do instalacji gazowej.
– W relacjach wewnętrznych, a także do Ukrainy i z Ukrainy wozimy dziś przede wszystkim ładunki paletowe, produkty stalowe, zboża, nawozy i oleje – podkreśla Pavel Kalasko (ukr. Павел Колоско), dyrektor generalny spółki na Ukrainie. – Natomiast na kluczowej dla ukraińskiego eksportu trasie do portów Wielkiej Odessy przewozimy zarówno zboże, jak i produkty stalowe, co jest szczególnie ważne w kontekście dynamicznych zmian na rynku. Wszystko oczywiście z wykorzystaniem naszych specjalistycznych kontenerów. W sytuacji, w której ze względów bezpieczeństwa dosłownie każda minuta ma znaczenie, jest to najlepsze z możliwych i dostępnych rozwiązań – zapewnia Pavel Kalasko.
Przypomnijmy: spółka z Torunia wprowadziła do eksploatacji wiele innowacyjnych rozwiązań. Pierwsze były kontenery ze składaną podłogą HTCOIL do przewozu kręgów stalowych, następnie – kontenery do przewozu stali oraz 20-stopowe kontenery HTSYP do przewozu materiałów sypkich lub palet o pojemności powiększonej do 43 m3. Teraz doszły do tego tank-kontenery o pojemności nominalnej 52,3 m³, w których pojemność użytkowa stanowi 85% nominalnej.
– Z punktu widzenia rozwoju naszych przewozów dla ukraińskich firm, które eksportują swoje produkty do innych krajów z wykorzystaniem szlaków kolejowych, kluczowy jest nasz terminal na szerokim torze w Zamościu – powiedział Pavel Kalasko.
Morskie kontenery Laude Smart Intermodal przewozi w relacji Tarnopol–Zamość–Gdańsk. Dotychczas pociąg kursował raz w tygodniu, ale wkrótce planowane jest uruchomienie drugiego składu, co zwiększy częstotliwość przewozów i zaspokoi rosnące zapotrzebowanie. Głównymi partnerami w tym projekcie są Kolej Ukraińska i Western Container Terminal – nowoczesny kompleks logistyczny do obsługi przewozów kontenerowych, założony w 2017 r., zlokalizowany w geograficznym centrum zachodniej Ukrainy – Tarnopolu.
W 2023 r. polska spółka przewiozła przez terytorium Ukrainy 89,3 tys. TEU. – W tym roku zakładamy przewozy na podobnym lub nieco wyższym poziomie, w ciągu trzech kwartałów bieżącego roku już przetransportowaliśmy ponad 80 tys. TEU – zapewnia Pavel Kalasko.
Polski operator intermodalny Laude Smart Intermodal koncentruje się na rozwoju przewozów umożliwiających transport ukraińskich towarów do Niemiec, Holandii i Rumunii, a także Ukrainy na rozstawie 1435 mm. – Współdziałamy z naszymi ukraińskimi partnerami na rzecz zintegrowania Ukrainy z europejskimi łańcuchami logistycznymi – zapewnia dyrektor generalny spółki na Ukrainie i dodaje: – W naszej strategii zakładamy również inwestycje we własny terminal kolejowy w Ukrainie. Rozważamy kilka lokalizacji, potencjalnie korzystnych z punktu widzenia rozwoju i dywersyfikacji przewozów. To o tyle ważne, że z czasem chcemy mocniej wejść zarówno w spedycję morską, jak i transport samochodowy, który w Polsce oraz Niemczech jest istotnym uzupełnieniem naszych usług intermodalnych – wyjaśnił dyrektor Kalasko.