Pasażer

Łódzka Kolej Aglomeracyjna podsumowuje rok i prezentuje plany na najbliższe miesiące

Fot. MOs810 / Wikimedia / CC

Na pokład pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w roku 2019 wsiadło ponad 6 mln pasażerów. W porównaniu z rokiem ubiegłym to wzrost o 27 proc. Które trasy cieszyły się największą popularnością? Gdzie odnotowana została największa frekwencja? O tym i o planach na 2020 r. opowiedzieli przedstawiciele przewoźnika podczas konferencji prasowej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego.

Modernizacje torów, wzmocnienie poolu taborowego, zwiększenie liczby połączeń i wzrost liczby pasażerów, a także rozwój sieci sprzedaży biletów – tak w skrócie można podsumować miniony rok na kolei w województwie łódzkim. Z usług przewoźnika skorzystało w minionych 12 miesiącach o 1,3 mln osób więcej niż w roku 2018 (prawie 4,7 mln osób).

– Ten imponujący wynik osiągnęliśmy pomimo prowadzonych, przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ,prac remontowych na większości linii obsługiwanych przez ŁKA – informowali przedstawiciele spółki podczas konferencji prasowej w UMWŁ.

 

Jak wynika z zaprezentowanych statystyk, najwięcej osób skorzystało z pociągów kursujących na trasie Łódź Kaliska – Łowicz. Najwyższy wzrost frekwencji odnotowano zaś na linii Łódź Widzew – Skierniewice/Warszawa Wschodnia.

Rok 2019 to także czas wielu inwestycji. Spółka zakończyła drugi etap rozwoju. W ostatnim kwartale roku do Łodzi dotarł ostatni z 14 zamówionych Impulsów. Pociągi wykorzystywane są obecnie do obsługi nowych połączeń oraz do wzmocnienia przewozów na wcześniej obsługiwanych trasach.

– Łódzki przewoźnik, jako pierwszy otrzymał flagowy produkt nowosądeckiego producenta – pociąg Impuls II generacji. Spółka dysponuje obecnie 34 pociągami. W stosunku do 2018 roku zwiększyła dwukrotnie podaż miejsc w jednostkach – czytamy na stronie ŁKA.

 

Jak inwestycja w tabor zmieni funkcjonowanie ŁKA? Zakup taboru wpłynie na rozwój siatki połączeń oraz zwiększenie częstotliwości przejazdów. Praca eksploatacyjna w 2019 roku wyniosła 3 mln 109 tys. pociągokilometrów i była o 15 proc. wyższa niż w 2018 roku.

ŁKA w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap III” podpisała w minionym roku umowę z firmą Stadler Polska na rozbudowę 10 dwuczłonowych elektrycznych pojazdów FLIRT o dodatkowy, trzeci człon. Inwestycja pozwoli na zwiększenie liczby miejsc w pojazdach ze 120 do 186, co przy stale rosnącej frekwencji w pociągach przewoźnika, stało się koniecznością. W 2019 roku rozpoczęły się prace projektowe. Zadanie wspiera finansowo Regionalny Projekt Operacyjny Województwa Łódzkiego.

W roku 2019 mieszkańcy województwa łódzkiego mogli skorzystać z nowych kursów na liniach Łódź – Piotrków Trybunalski, Łódź – Radomsko oraz Łódź – Tomaszów Mazowiecki. Od 15 grudnia ŁKA rozpoczęła obsługę nowych relacji oraz zwiększyła liczbę dotychczasowych połączeń. Uruchomiono nowe relacje: Zgierz – Łódź Chojny – Łódź Widzew przez Łódź Olechów Wiadukt oraz Skierniewice – Kutno.

Na rozwój i popularność Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej wpłynęła integracja taryfowa i rozkładowa z innymi uczestnikami publicznego transportu zbiorowego.

Od 1 września 2019 r. ŁKA wprowadziła ofertę „Bilet zintegrowany ŁKA + PKS”, dedykowaną głównie osobom wykluczonym komunikacyjnie, nieposiadających własnego samochodu. Poprzez zintegrowanie rozkładów jazdy przewoźników kolejowych i  autobusowych oraz wprowadzenie jednego zintegrowanego biletu na przejazd, podróż jest o około 20 proc. tańsza.

Od września 2019 roku zintegrowaniem objęte zostały połączenia obsługiwane przez PKS Sieradz, PKS Skierniewice, PKS Łęczyca, a od grudnia 2019 roku przez PKS Tomaszów Mazowiecki, w tym 36 autobusowych linii komunikacyjnych, których organizatorem jest Samorząd Województwa Łódzkiego.

System ten został zauważony i doceniony podczas międzynarodowych targów TRAKO 2019 w Gdańsku. ŁKA otrzymała nagrodę główną w konkursie im. inż. Józefa Nowkuńskiego.

Od minionego roku w aglomeracji łódzkiej honorowane są bilety pomiędzy wszystkimi przewoźnikami: PKP IC, PR i ŁKA. W granicach administracyjnych miasta Łodzi, przewozy kolejowe zintegrowane zostały z komunikacją miejską.

Równocześnie ŁKA wprowadziła sprzedaż biletów za pośrednictwem platformy Bilkom. System ten pozwala zakupić bilet, sprawdzić rozkład jazdy pociągów i wyszukać najlepsze połączenie.

Od stycznia 2020 r. Łódzka Kolej Aglomeracyjna oraz PKP Energetyka do rozliczonej zużytej energii elektrycznej wykorzystuje dane odczytywane w sposób zdalny, z liczników zainstalowanych na pojazdach przewoźnika. Pozwala to na rozliczenie rzeczywistego zużycia energii przez pojazdy, a dodatkowo w rozliczaniu energii uwzględniona zostaje rekuperacja, tzn. energia oddawana/zwracana do sieci trakcyjnej podczas hamowania pociągu.

– Analiza zużywanej energii przez pojazdy na poszczególnych liniach, jak i nawet w poszczególnych pociągach, pozwala na wyznaczenie trendów i wprowadzenie ekonomicznej jazdy. Pozwoli to na optymalizację zużycia energii, nadzorowanie jej gospodarowania, jak i zużywania – czytamy w komunikacie ŁKA.

 

W czwartkowej (30.01) konferencji prasowej przedstawicieli Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej uczestniczyli: Grzegorz Schreiber, Marszałek Województwa Łódzkiego, Grzegorz Jastrzębowski, Dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, Janusz Malinowski, Prezes Zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Kuba Czajkowski, Dyrektor Zarządzający Astarium (właściciel portalu Koleo).