Pasażer

Łódzka Kolej Aglomeracyjna podsumowuje rok i prezentuje plany na najbliższe miesiące

Fot. MOs810 / Wikimedia / CC

Na pokład pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w roku 2019 wsiadło ponad 6 mln pasażerów. W porównaniu z rokiem ubiegłym to wzrost o 27 proc. Które trasy cieszyły się największą popularnością? Gdzie odnotowana została największa frekwencja? O tym i o planach na 2020 r. opowiedzieli przedstawiciele przewoźnika podczas konferencji prasowej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego.

Modernizacje torów, wzmocnienie poolu taborowego, zwiększenie liczby połączeń i wzrost liczby pasażerów, a także rozwój sieci sprzedaży biletów – tak w skrócie można podsumować miniony rok na kolei w województwie łódzkim. Z usług przewoźnika skorzystało w minionych 12 miesiącach o 1,3 mln osób więcej niż w roku 2018 (prawie 4,7 mln osób).

– Ten imponujący wynik osiągnęliśmy pomimo prowadzonych, przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ,prac remontowych na większości linii obsługiwanych przez ŁKA – informowali przedstawiciele spółki podczas konferencji prasowej w UMWŁ.

 

Jak wynika z zaprezentowanych statystyk, najwięcej osób skorzystało z pociągów kursujących na trasie Łódź Kaliska – Łowicz. Najwyższy wzrost frekwencji odnotowano zaś na linii Łódź Widzew – Skierniewice/Warszawa Wschodnia.

Rok 2019 to także czas wielu inwestycji. Spółka zakończyła drugi etap rozwoju. W ostatnim kwartale roku do Łodzi dotarł ostatni z 14 zamówionych Impulsów. Pociągi wykorzystywane są obecnie do obsługi nowych połączeń oraz do wzmocnienia przewozów na wcześniej obsługiwanych trasach.

– Łódzki przewoźnik, jako pierwszy otrzymał flagowy produkt nowosądeckiego producenta – pociąg Impuls II generacji. Spółka dysponuje obecnie 34 pociągami. W stosunku do 2018 roku zwiększyła dwukrotnie podaż miejsc w jednostkach – czytamy na stronie ŁKA.

 

Jak inwestycja w tabor zmieni funkcjonowanie ŁKA? Zakup taboru wpłynie na rozwój siatki połączeń oraz zwiększenie częstotliwości przejazdów. Praca eksploatacyjna w 2019 roku wyniosła 3 mln 109 tys. pociągokilometrów i była o 15 proc. wyższa niż w 2018 roku.

ŁKA w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap III” podpisała w minionym roku umowę z firmą Stadler Polska na rozbudowę 10 dwuczłonowych elektrycznych pojazdów FLIRT o dodatkowy, trzeci człon. Inwestycja pozwoli na zwiększenie liczby miejsc w pojazdach ze 120 do 186, co przy stale rosnącej frekwencji w pociągach przewoźnika, stało się koniecznością. W 2019 roku rozpoczęły się prace projektowe. Zadanie wspiera finansowo Regionalny Projekt Operacyjny Województwa Łódzkiego.

W roku 2019 mieszkańcy województwa łódzkiego mogli skorzystać z nowych kursów na liniach Łódź – Piotrków Trybunalski, Łódź – Radomsko oraz Łódź – Tomaszów Mazowiecki. Od 15 grudnia ŁKA rozpoczęła obsługę nowych relacji oraz zwiększyła liczbę dotychczasowych połączeń. Uruchomiono nowe relacje: Zgierz – Łódź Chojny – Łódź Widzew przez Łódź Olechów Wiadukt oraz Skierniewice – Kutno.

Na rozwój i popularność Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej wpłynęła integracja taryfowa i rozkładowa z innymi uczestnikami publicznego transportu zbiorowego.

Od 1 września 2019 r. ŁKA wprowadziła ofertę „Bilet zintegrowany ŁKA + PKS”, dedykowaną głównie osobom wykluczonym komunikacyjnie, nieposiadających własnego samochodu. Poprzez zintegrowanie rozkładów jazdy przewoźników kolejowych i  autobusowych oraz wprowadzenie jednego zintegrowanego biletu na przejazd, podróż jest o około 20 proc. tańsza.

Od września 2019 roku zintegrowaniem objęte zostały połączenia obsługiwane przez PKS Sieradz, PKS Skierniewice, PKS Łęczyca, a od grudnia 2019 roku przez PKS Tomaszów Mazowiecki, w tym 36 autobusowych linii komunikacyjnych, których organizatorem jest Samorząd Województwa Łódzkiego.

System ten został zauważony i doceniony podczas międzynarodowych targów TRAKO 2019 w Gdańsku. ŁKA otrzymała nagrodę główną w konkursie im. inż. Józefa Nowkuńskiego.

Od minionego roku w aglomeracji łódzkiej honorowane są bilety pomiędzy wszystkimi przewoźnikami: PKP IC, PR i ŁKA. W granicach administracyjnych miasta Łodzi, przewozy kolejowe zintegrowane zostały z komunikacją miejską.

Równocześnie ŁKA wprowadziła sprzedaż biletów za pośrednictwem platformy Bilkom. System ten pozwala zakupić bilet, sprawdzić rozkład jazdy pociągów i wyszukać najlepsze połączenie.

Od stycznia 2020 r. Łódzka Kolej Aglomeracyjna oraz PKP Energetyka do rozliczonej zużytej energii elektrycznej wykorzystuje dane odczytywane w sposób zdalny, z liczników zainstalowanych na pojazdach przewoźnika. Pozwala to na rozliczenie rzeczywistego zużycia energii przez pojazdy, a dodatkowo w rozliczaniu energii uwzględniona zostaje rekuperacja, tzn. energia oddawana/zwracana do sieci trakcyjnej podczas hamowania pociągu.

– Analiza zużywanej energii przez pojazdy na poszczególnych liniach, jak i nawet w poszczególnych pociągach, pozwala na wyznaczenie trendów i wprowadzenie ekonomicznej jazdy. Pozwoli to na optymalizację zużycia energii, nadzorowanie jej gospodarowania, jak i zużywania – czytamy w komunikacie ŁKA.

 

W czwartkowej (30.01) konferencji prasowej przedstawicieli Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej uczestniczyli: Grzegorz Schreiber, Marszałek Województwa Łódzkiego, Grzegorz Jastrzębowski, Dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, Janusz Malinowski, Prezes Zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Kuba Czajkowski, Dyrektor Zarządzający Astarium (właściciel portalu Koleo).

Reklama