W ramach unijnego projektu FEnIKS na lata 2021-2027 samorządy i przewoźnicy miejscy będą mogli ubiegać się łącznie o 402,5 mln euro dofinansowania na nowe tramwaje lub wagony metra. Wrocławski przewoźnik zawalczy o zwiększenie tego dofinansowania.
Kwota jest według prezesa MPK Wrocław zdecydowanie za niska.
– Według naszych szacunków 402,5 mln euro może starczyć na zakup jedynie 270 nowych tramwajów – zaznacza prezes MPK Wrocław, Krzysztof Balawejder. – Potrzeby polskich miast w zakresie wymiany taboru tramwajowego znacząco przekraczają tę kwotę. Wielu przewoźników, podobnie jak my, posiada w swoich zajezdniach wagony starszego typu. Jedyna szansa na szybkie pożegnanie się z nimi, a co za tym idzie zachęcenie do korzystania z komunikacji miejskiej, to unijne dofinansowanie.
FEnIKS, czyli „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (2021-2027)” będzie prawdopodobnie jedynym programem współfinansującym zakup taboru szynowego dla polskich miast w latach 2021-2027. Obecnie Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej prowadzi konsultacje na temat jego projektu. Wysokość dofinansowania może wynieść nawet do 85%.
MPK Wrocław zawnioskowało, w ramach prowadzonych przez Ministerstwo konsultacji, o zwiększenie tej kwoty pięciokrotnie czyli do 2 miliardów euro lub co najmniej do wartości dofinansowania, jakie przypada na zakup nowych autobusów dla miast w ramach Krajowego Programu Odbudowy.
– Kwota 1,1 mld euro z KPO to prawie trzykrotnie więcej niż dofinansowanie na tabor szynowy w ramach programu FEnIKS. Pamiętajmy, że zakup tramwaju to znacznie większy koszt niż zakup autobusu, więc kwota dofinansowania na ten rodzaj transportu powinna być znacząco wyższa – dodaje prezes MPK Wrocław.
Na odpowiedź od Ministerstwa ws. wniosku MPK Wrocław przyjdzie nam najprawdopodobniej poczekać do września br.
Przypomnijmy, że MPK Wrocław modernizuje w tym momencie swój tabor tramwajowy. Przewoźnik kupił 46 nowoczesnych, niskopodłogowych i klimatyzowanych Moderusów Gamma, których dostawa rozpocznie się jeszcze w tym roku. Dodatkowo, trwa remont 42 wagonów Protram 205 WrAs i Skoda16T. W planach jest również zakup kolejnych nowoczesnych tramwajów, które wymienią najstarsze Konstale 105.