Wywiady

Na fali wznoszącej

RK: Nie możemy pominąć zagadnienia prędkości przewozowej. Zapewne z niecierpliwością czekacie na zakończenie większości prac na torach? Jak jednak przyjmują taki stan klienci?

CW: Inwestycjemodernizację linii kolejowych są niezbędne, jeśli chcemy zniwelować wieloletnie zapóźnienia, które doprowadziły do pogorszenia stanu torów i obniżenia prędkości handlowej naszych pociągów. Spodziewamy się, że po zrealizowaniu Krajowego Programu Kolejowego prędkość naszych składów podwoi się: z obecnych 22-23 km/h wzrośnie do 45-50 km/h. To byłaby już prędkość na poziomie europejskim. Nasi klienci rozumieją uwarunkowania w jakich działamy i wiedzą też, że tak organizujemy nasze przewozy, aby pociągi z ich ładunkiem jak najszybciej docierały do stacji docelowej. Dlatego nie odsuwają się od kolei, co więcej – w kolejnych latach spodziewamy się utrzymania „górki przewozowej”, a gdy inwestycje torowe się zakończą, atrakcyjność kolejowych przewozów towarowych jeszcze bardziej wzrośnie.
RK: Podczas konferencji enigmatycznie zabrzmiały Pana słowa o planach zagranicznych. Czy może Pan zdradzić chociaż w jakim kierunku idziecie? Na jaki segment kładziecie nacisk?

CW: Za wcześnie jest na podawanie szczegółów, tym bardziej, że jesteśmy jeszcze na etapie rozmów, analizy rynku, więcej będziemy mogli powiedzieć, gdy ogłosimy aktualizację strategii rozwoju Grupy PKP CARGO. Z pewnością interesuje nas rynek Trójmorza, czyli korytarz północ – południe, i Chin. Na tych obszarach rozważamy akwizycje, czyli zakup istniejących podmiotów gospodarczych, lub tworzenie naszych oddziałów. Jaki kierunek wybierzemy, to jest jeszcze przedmiotem analiz. Na pewno PKP CARGO chce rozszerzać swoje zagraniczne aktywa i dotyczy to przede wszystkim przewozów intermodalnych, które stają się jedną z naszych specjalizacji. Ten segment rynku rośnie szybko od kilku lat i w kolejnych latach sytuacja się nie zmieni. Nie tylko z powodu coraz większych przewozów przez NJS, ale coraz więcej ładunków wozimy z i do polskich portów. W przyszłości chcemy również obsługiwać w większym zakresie klientów w innych krajach, w tym i tamtejsze porty.

RK: Zapewne zależy Panu na utrzymaniu doskonałych trendów. Jakie Grupa oraz samo PKP Cargo ma plany na utrzymanie pozycji rynkowej?

CW: Nasza strategia jest jasna i wyraziłem ją już w chwili objęcia stanowiska prezesa PKP CARGO: najważniejszy jest klient i jego potrzeby. Wszystkie spółki wchodzące w skład naszej Grupy kierują się tą dewizą i dlatego rośnie zaufanie do nas ze strony rynku. To będzie główny element budowania silnej marki i pozycji Grupy PKP CARGO w Polsce i za granicą. Temu celowi podporządkowujemy nasze działania służące m.in. optymalizacji procesu przewozowego i podnoszeniu jakości usług. Także nasz program inwestycyjny jest planowany i realizowany po głębokiej analizie potrzeb naszych obecnych i przyszłych klientów. Jestem przekonany, gdyż takie sygnały docierają do mnie ze strony różnych podmiotów, że coraz wyższa jest wiarygodność PKP CARGO jako partnera biznesowego na rynku transportowym i to daje nam podstawy do optymistycznego patrzenia w przyszłość.

Dodaj komentarz