Zakończył się montaż oraz uruchamianie nowych stacjonarnych automatów biletowych na peronach stacji i przystanków osobowych linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Urządzenia stanęły na każdym z 28 przystanków i stacji – na stacji Komorów i przystanku Warszawa Raków są po dwa automaty.
Montaż urządzeń prowadzony był sukcesywnie od Grodziska Mazowieckiego w kierunku Warszawy, priorytetowo obejmując te miejsca, w których z różnych przyczyn w ostatnim czasie zakup biletów był ograniczony lub utrudniony.
– W nowych biletomatach stacjonarnych, które zapewnią znacznie wyższą jakość świadczonych usług oraz komfort obsługi, każdy podróżny będzie mieć możliwość zakupu wszystkich rodzajów biletów dostępnych w ofercie WKD – informuje przewoźnik. – Nowe urządzenia zapewnią dodatkowe usługi, które nie stanowiły elementu dotychczasowych kanałów sprzedaży oraz będą w znacznie większym stopniu przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Dzięki temu, że lokalizujemy je w terenie, na peronach stacji i przystanków, będzie możliwe skorzystanie z proekologicznych technologii w trosce o środowisko naturalne.
Nowe urządzenia zapewnią podróżnym zakup wszystkich rodzajów biletów dostępnych w ofercie WKD, płatności dokonywać można zarówno bilonem, jak i poprzez karty płatnicze czy aplikacje mobilne (m.in. BLIK). Przyjmowanie płatności odbywa się za pomocą prostego i czytelnego interfejsu na ekranie dotykowym automatu, prowadzącego przez całą transakcję krok po kroku. W przypadku płatności gotówkowych – realizacja transakcji odbywa się wszystkimi monetami polskimi z wydawaniem reszty z dokładnością do 1 grosza.
– Istotnym ułatwieniem w nowych biletomatach jest automatyczne wskazywanie przystanku, na którym jest zainstalowany automat – dodaje WKD. – Dzięki temu rozwiązaniu wybór oferty w relacji podróży „od-do” jest dużo szybszy. Automaty biletowe zapewniają obsługę w 5 językach – oprócz rodzimego do dyspozycji są Angielski, Niemiecki, Rosyjski oraz Ukraiński.
Kolorystyka biletomatów została dostosowana do barw firmowych WKD, dzięki czemu – uwzględniając dodatkowo większe gabaryty urządzenia w porównaniu z uprzednio użytkowanymi – odznaczają się one na tle otoczenia i w znacznie łatwiejszy sposób będą możliwe do zlokalizowania przez podróżnych.
Automaty biletowe zostały w pełni przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami. Wszystkie elementy używane w procesie zakupu biletu znajdują się na obniżonej wysokości, zgodnej z wytycznymi Urzędu Transportu Kolejowego, umożliwiającej swobodną obsługę przez osoby poruszające się na wózku. Oznaczenia informacyjne na obudowie automatu prezentowane są również przy użyciu napisów w alfabecie Braille’a.
Warszawska Kolej Dojazdowa konsekwentnie stawia w prowadzonej działalności na wdrażanie rozwiązań przyjaznych środowisku, dążąc do wzrostu konkurencyjności kolei względem innych, szczególnie indywidualnych środków transportu. W trosce o stan środowiska zastosowano technologie pozwalające na zmniejszenie zużycia energii. Automat wyposażono w szereg urządzeń wewnętrznych o niskim poborze energii, obudowę uzupełniono w izolację termiczną, natomiast dodatkowe źródło pozyskiwania energii zapewniają panele słoneczne zamontowane na dachu urządzenia. Kolejnym elementem wpływającym na środowisko naturalne jest możliwość ograniczenia zużycia papieru – automatycznie drukowane są wyłącznie sprzedane bilety, natomiast potwierdzenie wydruku wymaga decyzji pasażera.