Wywiady

Największy program inwestycyjny w historii polskiej kolei

IM: W roku 2018 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zamierzają zrealizować prace o wartości 10 mld zł, wykorzystując środki z programów UE i budżetu państwa. To najambitniejsze zadanie w historii PLK i ogromne wyzwanie dla Spółki. Ten rok będzie równie dynamiczny jak poprzedni. Planujemy ogłosić postępowania na kwotę ponad 10 mld zł. Ogłoszone przetargi będą dotyczyć m.in. prac na kolejnym odcinku Rail Balica
CzyżewBiałystok, modernizacji linii PoznańSzczecin na odcinku Rokietnica – Wronki, przebudowy stacji Warszawa Zachodnia oraz robót dotyczących poprawy dostępu w portach w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. W tym roku PLK również planują podpisać umowy za ok. 15 mld zł – m.in. na wdrożenie systemu GSM-R, modernizację Węglówki czy trasy ChabówkaZakopane. Kolejny rok realizacji Krajowego Programu Kolejowego to zwiększanie placów budów i będzie wymagał nie tylko znacznego wysiłku ze strony zarządcy infrastruktury, ale pełnego zaangażowania wykonawców.

RK: Realizacja KPK to olbrzymie wyzwanie. Jakie obszary wymagają specjalnej uwagi? Czy spodziewają się Państwo trudności w realizacji KPK i jak zamierzają sobie Państwo z nimi poradzić?
IM: Obecnie realizujemy największy program inwestycyjny w infrastrukturę kolejową w historii. To ponad 66 mld zł – tyle wynosi wartość projektów w Krajowym Programie Kolejowym. To ogromne pieniądze i ogromne wyzwanie dla Spółki, która oprócz realizacji inwestycji odpowiedzialna jest za codzienny sprawny i bezpieczny przejazd tysięcy pociągów pasażerskich i towarowych. Dlatego prace realizowane są tak, by pasażerowie w jak najmniejszym stopniu odczuli utrudnienia, a pociągi towarowe miały możliwość transportu ładunków.
Jestem przekonany, że KPK zrealizujemy w stu procentach. Przypomnę, że obejmuje on 9000 km torów, a 8500 km torów zostanie dostosowanych do wyższych prędkości. Ośrodki o znaczeniu wojewódzkim zostaną połączone liniami o średniej prędkości 100 km/h. Skróci się czas przejazdu pociągiem, a podróżni na kilkudziesięciu nowo wybudowanych i zmodernizowanych przystankach będą mieli zapewniony wygodny dostęp do kolei. Zwiększy się także poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. To zadanie niezwykle ważne dla rozwoju i konkurencyjności polskiej kolei. Oczywiście, przy tak dużym przedsięwzięciu istnieją obawy czy wszystkie projekty zostaną wykonane i program inwestycyjny zrealizujemy w całości. Jednak dobre tempo podpisywania umów i realizacji prac oraz ogłaszania przetargów – o czym już mówiliśmy – gwarantuje, że wszystkie środki KPK do 2023 r. zostaną wykorzystane.

RK: Oprócz prowadzenia inwestycji PLK są także odpowiedzialne za prowadzenie ruchu pociągów. Jak na tę Państwa działalność wpływają inwestycje?

IM: Wiemy, że inwestycji prowadzonych obok przejeżdżających pociągów nie da się prowadzić bez zmian w rozkładzie jazdy. Dlatego jako zarządca infrastruktury, m.in. na spotkaniach z wszystkimi uczestnikami procesu przewozowego, tak ustalamy organizację ruchu, by podczas prowadzenia prac pociągi pasażerskie mogły kursować zgodnie z przyjętym rozkładem. Możliwy będzie również sprawny transport towarów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapewnią przepustowość linii, tzn. możliwość przejazdu pociągów obok prowadzonych robót lub innymi, wcześniej przygotowanymi trasami.

Dodaj komentarz