Wywiady

Największy program inwestycyjny w historii polskiej kolei

Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel opowiedział nam o realizacji Krajowego Programu Kolejowego, Centralnym Porcie Komunikacyjnym i planach rozwojowych Spółki na 2018 r.

Raport Kolejowy: Początek roku to tradycyjnie czas podsumowań i nowych planów. Zacznijmy od posumowań. Jak ocenia Pan ostatni rok działalności PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.? Co ważnego udało się osiągnąć?

Ireneusz Merchel: Rok 2017 był dla PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. bardzo dynamicznym okresem. To rok zmian i bardzo intensywnej pracy. Spółka udoskonaliła swoje struktury, podpisaliśmy umowy z Krajowego Programu Kolejowego o wartości ponad 18,6 mld zł, a ich wartość kosztorysowa to ponad 23,6 mld zł. W realizacji są umowy o wartości ponad 26 mld zł, a prace wykonane są za 5,5 mld zł. Spółka nie tylko zrealizowała, ale również przekroczyła planowany na 2017 r. zakres rzeczowy. To m.in. zamontowanie prawie 600 rozjazdów oraz modernizacjabudowa 95 peronów oraz 460 obiektów inżynieryjnych. Linie kolejowe stają się faktycznie placem budowy. To ogromne wyzwanie, bo oprócz prowadzenia inwestycji jesteśmy odpowiedzialni za prowadzenie ruchu pociągów.

RK: Proszę opowiedzieć więcej o postępie inwestycji realizowanych w ramach KPK – ile umów zostało podpisanych w 2017 r.? Ile projektów zrealizowano, a ile jest w trakcie realizacji? O jakich kwotach mówimy?

IM: Jak już wspomniałem, to był rekordowy rok pod kątem podpisanych kontraktów, ale był to także rok intensywnych prac modernizacyjnych na liniach kolejowych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oddały do użytku m.in. łącznicę Kraków Zabłocie – Kraków Podgórze i łącznicę w Suchej Beskidzkiej, które skróciły podróże w regionie i na trasie do Zakopanego. Oddane do użytku w zeszłym roku nowo wybudowane przystanki: Gorzów Wielkopolski Wschodni, Kraków Podgórze, Wólka Orłowska i Sucha Beskidzka Zamek, zapewniają podróżnym lepszy dostęp do kolei. Do użytku podróżnych zostały oddane także zmodernizowane stacje i przystanki m.in. w Jeleniej Górze, Jaworzynie Śląskiej, Libiążu, Wydartowie, Witaszycach i Międzyzdrojach. Rozpoczęliśmy prace zarówno na trasach o znaczeniu ogólnokrajowym, jak i lokalnym. Te inwestycje realizowane są obecnie m.in. na liniach: WarszawaLublin, WarszawaBiałystok, WarszawaPoznań, KrakówKatowice, WrocławPoznań, PoznańPiła czy TarnówMuszyna, a także w Gorzowie Wielkopolskim i na Nadodrzance. Lepiej połączymy koleją Polskę Wschodnią. Podpisaliśmy umowy na 7 z 8 projektów Programu Operacyjnego Polska Wschodnia: m.in. LublinStalowa Wola Rozwadów, Szczytno – EłkSkarżysko-Kamienna – Sandomierz. Dla mieszkańców wschodnich województw inwestycje oznaczają realną poprawę warunków życia, a dla gospodarki to większe możliwości rozwoju. Realizowane z KPK projekty wpływają również na rozwój kolei w aglomeracjach. Wielkie przedsięwzięcia prowadzone są np. w Krakowie i w Warszawie. Nie zapomnijmy również o podpisanej pod koniec roku umowie na budowę tunelu średnicowego w Łodzi
– inwestycji bardzo ważnej zarówno dla mieszkańców, jak i usprawnienia połączeń na sieci kolejowej w całej Polsce.
Pamiętamy także o koniecznej poprawie połączeń dla ruchu towarowego. Wśród realizowanych i podpisanych w 2017 r. umów są projekty dedykowane przewozom towarowym, np. modernizacja tras w Rybnickim Okręgu Węglowym, linia Legnica – Rudna Gwizdanów czy prace na Nadodrzance. Tworzymy warunki dla szybszego i sprawniejszego przewozu ładunków do portów w Trójmieście, Szczecinie i Świnoujściu. Więcej towarów będzie na torach i zyska również środowisko naturalne. Dzięki inwestycjom zapisanym w Krajowym Programie Kolejowym polska kolej staje się nie tylko bardziej konkurencyjna, ale i bezpieczniejsza. Na sieci montowany będzie system ERTMS. Powstają bezkolizyjne skrzyżowania, modernizowane są przejazdy kolejowo-drogowe. W 2017 r. podpisaliśmy umowę, w ramach której PLK zamierzają zmodernizować 182 przejazdy kolejowo-drogowe. Roboty idą sprawnie. Na pewno sprzyja temu dialog z rynkiem wykonawców, który prowadzimy w ramach Forum Inwestycyjnego i Rady Ekspertów. W ten sposób rozwiązaliśmy wiele problemów nurtujących wykonawców, producentów i dostawców. Nieliczne opóźnienia z wejściem na plac budowy rozwiązujemy na bieżąco.
RK: A jak wyglądają plany na 2018 r.? Jakie są Państwa prognozy dotyczące realizacji KPK? Jakie będą najważniejsze projekty?