Wywiady

Nie ma dobrej komunikacji bez kolei

PR: Zamówienie nowych pięcioczłonowych  elektrycznych zespołów  trakcyjnych jest związane bezpośrednio  ze wzrostem przewozów  Kolei Dolnośląskich. Dzięki wsparciu  unijnemu z programów RPO nasza  spółka zakupi 11 nowoczesnych  pociągów, które wzmocnią ofertę  przewozową naszej spółki zarówno  na liniach już obsługiwanych, jak  i na linii do Kłodzka/Międzylesia,  a w przyszłości także do Lubina.  Nowoczesny tabor będzie szybszy,  bardziej pojemy i zwiększy komfort  podróży. Każdy z nowo zakupionych  pociągów będzie osiągał prędkość  min. 160 km/h, maksymalnie wykorzystując  zmodernizowane odcinki  linii kolejowych. Pojazdy będą  klimatyzowane i niskopodłogowe,  dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.  Nowe pojazdy wyposażone  zostaną w biletomaty, defibrylator,  jeszcze lepsze regulowane  fotele i inne elementy zwiększające  wygodę i komfort podróży, a będące  odpowiedzią na wnioski podróżnych  i pracowników KD.  Oferta, jaką przedstawiamy dolnoślązakom  spotkała się z bardzo dobrym  odbiorem wśród podróżnych, do tego  stopnia, że dotychczas eksploatowane  pojazdy stały się niewystarczające.  Nie możemy sobie pozwolić  na obniżenie jakości świadczonych  usług, a właściwa pojemność i liczba  kursujących pociągów ma w tej  kwestii podstawowe znaczenie.  Jeżeli chodzi o same pojazdy, to będą  to pojazdy produkcji NEWAG serii  IMPULS – pojazdy już znane dolnoślązakom  oraz, co równie dla nas  ważne, pracownikom Kolei Dolnośląskich.

RK: A jak wygląda Państwa zaplecze  utrzymaniowe?

PR: Rozwój Kolei Dolnośląskich  wymusza działania i inwestycje,  bez których nie możemy myśleć  spokojnie o przyszłości. Jednym  z takich elementów jest infrastruktura  służąca obsłudze taboru. Każdy  pojazd wymaga przeglądów technicznych.  Niektóre z tych przeglądów  na poziomie podstawowym trzeba  robić niemal codziennie lub co drugi  dzień. Każdy pojazd ma 5 poziomów  utrzymania – 5 cykli przeglądowych.  Jeżeli przeglądy są zlecane na zewnątrz,  to kosztują dwa razy więcej  niż wykonywane we własnym zakresie  i zajmuje to więcej czasu. Stąd  decyzja o budowie hali serwisowej  naszego taboru w Legnicy. Obiekt  będzie mieć długość prawie 100  metrów i posiadać m.in. trzy tory  wyposażone w kanały przeglądowe,  a także kanały boczne i miejsca  na podnośniki kolumnowe.  Inwestycja to również lepsze  warunki pracy – nowe pomieszczenia  socjalne dla  pracowników, nowe rozjazdy  oraz tory i drogi  manewrowe.  Obliczyliśmy, że do 2026 roku, licząc  koszty powstania hali (ok. 12,5 mln  zł), oszczędzimy od 22 do 25 milionów  złotych. Halę finansujemy ze  środków własnych, jednak będziemy  się starali o dofinansowanie ze  środków UE.

RK: W ostatnim roku przewozy pasażerskie  w całym kraju zanotowały  zwyżkowe wyniki – mówi się o tym,  że pasażerowie wracają na kolej. Jak  udało się poprawić konkurencyjność  kolei? Co wpływa na zainteresowanie  pasażerów Kolejami Dolnośląskimi?

PR: Wzrost liczby osób wybierających  przewozy kolejowe jest bardzo  dobrą wiadomością i oznacza,  że transport kolejowy wraca  do łask oraz staje się alternatywą  dla transportu drogowego.  Główną przyczyną tego procesu,  poza rozwojem samorządowych  spółek kolejowych, jest  poprawa infrastruktury kolejowej.  Dzięki temu przewoźnicy  kolejowi są w stanie przedstawić  ofertę spełniającą oczekiwania  podróżnych. Ponadto dysponujemy  nowoczesnym taborem, co jest  niezwykle istotne z punktu komfortu  podróży naszych pasażerów.  Do tych czynników mających wpływ  na rosnącą liczbę pasażerów należy  zaliczyć również naszą ofertę połączeniową  oraz biletową. Sukces  spółki to także profesjonalna kadra  i pracownicy obsługi pociągów, którzy  pełnią rolę ambasadorów Kolei  Dolnośląskich.  Do tego należy dodać zmianę stanowiska  władz samorządowych do problemu  komunikacji w miastach i aglomeracjach.  Samorządy zrozumiały  znaczenie dobrego transportu jako  wyznacznika atrakcyjności miast i regionów  dla mieszkańców i inwestorów.  Nie ma dobrej komunikacji bez  kolei – szybkiego i sprawnego środka  transportu. Kluczem do sukcesu jest  jednak odpowiednia jej jakość – poczynając  od torów, przez nowy tabor,  wyszkolona kadrę, na dobrej ofercie  ilościowej i jakościowej skończywszy.  Nie da się zrobić dobrej oferty z 4 czy  5 parami choćby najnowocześniejszych  pociągów na linii…

Dodaj komentarz