Nowosądecki NEWAG dostarczył na Lubelszczyznę siedem nowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych. Kolejne dwa pojazdy trafią do zamawiającego do początku grudnia. Wartość umowy to ponad 165 mln zł.
![NEWAG](https://raportkolejowy.pl/wp-content/uploads/2021/10/245073129_3034571456869722_9116473624755247867_n.jpg)
Oficjalna prezentacja ezt odbyła się na Dworcu Głównym PKP w Lublinie.
– Zakup nowych składów to, po inwestycjach drogowych, kolejny krok w kierunku poprawy komunikacyjnej województwa lubelskiego. Realizowane inwestycje przekładają się bezpośrednio na komfort podróży, co dostrzegają pasażerowie korzystający z kolei. Kolej to także lepsza dostępność miejscowości i mobilność społeczeństwa, rozwój gospodarczy i lepszy klimat – mówi Jarosław Stawiarski, marszałek województwa lubelskiego.
Umowa na dostawę ezt zawarta została między przedstawicielami województwa a NEWAGIEM pod koniec 2019 r. Początkowo kontrakt obejmował osiem pojazdów. Zarząd Województwa Lubelskiego zwiększył zamówienie do dziewięciu sztuk.
Dostawa pojazdów odbywa się w ramach realizacji projektu „Zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych” dofinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014 – 2020. Łączna wartość umowy to ponad 165 mln zł z czego dofinansowanie z UE to przeszło 130 mln zł. Pierwotnie wszystkie pojazdy miały zostać dostarczone w ciągu 24 miesięcy od podpisania umowy, tj. w IV kwartale br. wykonawca skrócił jednak czas dostawy i przekazał zamawiającemu 30 września br. 7 pojazdów.
Ostatnie dwa pojazdy dołączą do taboru Województwa jeszcze w tym roku.
– POLREGIO nieustannie modernizuje tabor – wkrótce ogłosimy przetarg na zakup kilkudziesięciu nowych składów elektrycznych, a docelowo naszą flotę zasili ponad 200 nowych pojazdów. Na Lubelszczyźnie nowe pociągi, z powodu wieloletnich braków, są szczególnie potrzebne. Dlatego jesteśmy wdzięczni panom marszałkom za wsparcie przy pozyskaniu nowego taboru – mówi Artur Martyniuk, prezes zarządu POLREGIO. – Realizujemy lub po zakończeniu wszystkich prac torowych będziemy realizować kursy m.in. do Parczewa, Chełma, Zamościa, Stalowej Woli, Rzeszowa, Dęblina, Łukowa i Terespola oraz na lotnisko, a w sezonie letnim do Bełżca, Jarosławia i Włodawy. Mam nadzieję, że dzięki tej inwestycji, kolej przyciągnie nowych pasażerów, którzy będą chcieli podróżować szybko, komfortowo i bezpiecznie. To nasz wspólny cel – dodaje.
O inwestycji taborowej mówił także przedstawiciel NEWAG S.A.
– Jestem pewien, że pasażerowie województwa lubelskiego będą zadowoleni z komfortu i jakości podróżowania nowymi pojazdami Impuls 2. To sprawdzona platforma, która z powodzeniem sprawdza się już w 14 województwach Polski. Mam nadzieję, że te siedem pojazdów, które dziś do Państwa trafia to tylko początek inwestycji w transport kolejowy, który jest przecież tak istotny. Gratuluję Panu Marszałkowi i trzymam kciuki, że ten otrzymany „Impuls” będzie dobrym znakiem na przyszłość. – powiedział Zbigniew Konieczek, Prezes NEWAG SA
Jak informuje producent, nowe ezt posiadają m.in. nowoczesne, oszczędne zespoły napędowe zapewniające prędkość do 160 km/h. Pojazdami w komfortowych warunkach może podróżować do 105 pasażerów na miejscach siedzących (w tym 9 na miejscach uchylnych). W pojazdach przewidziana została także przestrzeń uniwersalna, która umożliwia przewóz rowerów (zarówno na przystosowanych do tego wieszakach, jak i w pozycji stojącej z możliwością zabezpieczenia ich odpowiednimi pasami) oraz większego bagażu. W przypadku zwiększonych potrzeb przewozowych możliwe będzie ich łączenie w zestawy do trzech sztuk w ramach tzw. trakcji wielokrotnej zwiększając tym samym trzykrotnie podaż miejsc.