Wywiady

Nowoczesny i otwarty urząd

RK: Ostatni raport Najwyższej  Izby Kontroli pozytywnie ocenia  działalność UTK dotyczącą nadzoru  nad utrzymaniem i stanem  technicznym skrzyżowań linii  kolejowych z drogami publicznymi,  w tym „dzikich przejść”, oraz  prawidłowością prowadzenia  dokumentacji technicznej przez  zarządców infrastruktury. Jednak  statystyki wypadków na przejazdach  niepokoją. Co można jeszcze  zrobić, aby poprawić zarówno  statystyki, jak i stan techniczny  przejazdów?

IG: Problem wypadków na przejazdach  wynika m.in. z tego,  że Polska charakteryzuje się największym  zagęszczeniem przejazdów  kolejowo-drogowych w Europie.  Średnio przejazd występuje  co 1,8 km. Do największej liczby  zdarzeń dochodzi na przejazdach  kat. D, czyli niestrzeżonych. Cały  czas prowadzimy działania edukacyjne  np. z Inspekcją Transportu  Drogowego, kontrolujemy stan  przejazdów. Jednak aby poprawić  bezpieczeństwo, potrzebne  jest również zrozumienie tego  zagadnienia wśród samorządów.  Dlatego wystąpiłem do organów  zarządzających drogami  oraz organizacji samorządowych  o zwrócenie szczególnej uwagi  na prawidłowe oznakowanie i stan  techniczny dróg w obrębie przejazdów.  Wypadki w tych miejscach  są zapisywane na konto kolei,  podczas gdy część nieprawidłowości,  które do nich doprowadziły,  wynika z przyczyn niezależnych  od kolei.

RK: O jakich nieprawidłowościach  mowa?

IG: Należą do nich m.in. niewłaściwe  usytuowanie przejazdów,  trudności w uzyskaniu przez  zarządców infrastruktury od zarządców  dróg np. wyników pomiaru  natężenia ruchu oraz brak  współpracy i wzajemnego informowania  się zarządców infrastruktury  kolejowej, policji, zarządców dróg  o przeprowadzanych kontrolach.  Zachęcamy również, aby zarządca  infrastruktury drogowej po  stwierdzeniu nieprawidłowości  na przejeździe poinformował o tym  właściwego zarządcę infrastruktury  kolejowej lub UTK. Zarządcy  dróg mogą także uczestniczyć  w pracach specjalnego zespołu  zadaniowego powołanego w urzędzie  i zgłaszać swoje inicjatywy  poprawiające bezpieczeństwo  na przejazdach.

RK: Jakie są najważniejsze cele  i wyzwania, przed którymi stoi  obecnie UTK?

IG: Jednym z najważniejszych  celów Prezesa UTK jest ciągła  poprawa bezpieczeństwa na kolei.  Chcę, aby nie były to tylko  kontrole, ale przede wszystkim  zachęcanie wszystkich do odpowiednich  zachowań, na przykład  przez zainicjowaną przez UTK  „Deklarację w sprawie rozwoju kultury  bezpieczeństwa w transporcie  kolejowym”. Będziemy nadal zwracać  baczną uwagę na problemy  pasażerów, w szczególności osoby  z niepełnosprawnością. Chcę,  aby jeszcze bardziej zwiększyć  otwartość UTK, wspierać wnioskodawców  w realizacji ich zapytań  i pomagać w rozwiązywaniu  problemów. W 2017 r. szczególnie  chcemy zwrócić uwagę na operatorów  bocznic i pełny dostęp  do infrastruktury usługowej. Wyzwaniem  będą zmiany wnikające  z nowelizacji ustawy o transporcie  kolejowym czy IV Pakiet Kolejowy.

Rozmawiała LS

Dodaj komentarz