Aktualności Polregio

Rok nowego Zarządu POLREGIO. Bilans zmian, inwestycji i wyzwań

Lubuskie: od nowa

Zmiany w POLREGIO były szczególnie potrzebne na odcinkach krytycznych, zwłaszcza w Lubuskiem. Przez wiele lat trudna sytuacja na lubuskich torach była codziennością pasażerów. Na przełomie 2023 i 2024 roku spółka odwoływała tu miesięcznie nawet ponad 600 połączeń – wyłącznie z przyczyn leżących po stronie POLREGIO. Jak informuje przewoźnik: jego zakład w tym regionie znajdował się w głębokiej zapaści – rocznie generował spore straty, zagrażając płynności finansowej całej firmy.

Nowy Zarząd przeprowadził kompleksową ocenę funkcjonowania regionalnego zakładu. W efekcie audytów technicznych i zarządczych opracowano plan szeroko zakrojonych działań naprawczych, w tym wymieniono kierownictwo zakładu i wzmocniono go kadrowo. Poprawa punktualności i ograniczenie liczby odwołanych pociągów były zauważalne od kwietnia 2024 roku. Skorygowano rozkłady jazdy, nawiązano współpracę z innymi podmiotami w zakresie utrzymania taboru. Wzmocnienie zaplecza technicznego pozostaje jednym z kluczowych priorytetów.

– W Lubuskiem zastaliśmy dramatyczną sytuację. Relacje spółki z władzami województwa były fatalne. Choć sytuacja jest lepsza niż rok temu, to nie zapominajmy, że naprawa jest procesem. To operacja na żywym organizmie i przewidzenie wszystkiego nie jest możliwe. Kluczem jest jednak natychmiastowa reakcja. Prawdą jest, że tabor w Lubuskiem nie jest łatwy w utrzymaniu. Nadal mogą zdarzać się nagłe awarie i gorsze dni. Mogą mieć miejsce sytuacje losowe, wypadki wyłączające pojazdy z użytku. Dokładamy wszelkich starań, by ograniczać odwołania z przyczyn leżących po naszej stronie do minimum – mówi wiceprezes Dinges.

Nowoczesny tabor z unijnym wsparciem

W ostatnich 12 miesiącach rozmowy Zarządu POLREGIO z rządem, instytucjami dystrybuującymi środki unijne oraz samorządami, zaowocowały pozyskaniem dofinansowania na zakup nowoczesnych, zeroemisyjnych pojazdów dla regionów świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Dzięki współpracy z samorządami, na przełomie 2028 i 2029 roku na tory wyjedzie pięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z najnowocześniejszymi systemami bezpieczeństwa, klimatyzacją, monitoringiem oraz udogodnieniami dla pasażerów, m.in. ładowarkami USB i miejscami dla osób o ograniczonej mobilności.

Łączna wartość tych inwestycji to około 194 mln zł, z czego ponad 77 mln zł to środki unijne. – Sukces jest symboliczny, bo potrzeby POLREGIO są znacznie większe. To jednak ważny krok w dobrą stronę – komentował prezes Krzysztof Pietrzykowski w marcu 2025 roku. Zakup nowych pojazdów to strategiczny kierunek rozwoju spółki, choć czas oczekiwania na realizację takich inwestycji może wynosić nawet do czterech lat. Dlatego Zarząd rozważa także zakup używanego, maksymalnie kilkunastoletniego taboru. – By móc dokonać potrzebnych zakupów, potrzebujemy wsparcia z zewnątrz. Oszczędności i optymalizacja działania nie zapewnią nam już więcej środków – dodaje Krzysztof Pietrzykowski.

Wymiana wysłużonego taboru jest jedną z najpilniejszych potrzeb spółki. W latach 2016–2024 park taborowy POLREGIO zmniejszył się aż o 63% – z ponad 900 do niewiele ponad 300 własnych pojazdów. Średni wiek taboru przekroczył 40 lat. Szacuje się, że zapewnienie oczekiwanej zdolności operacyjnej i jakości usług wymaga pozyskania około 100 nowych pojazdów do 2030 roku, co przekracza obecne możliwości finansowe spółki.

Dodaj komentarz