Rekordowe wyniki, nowe trasy
Rok 2024 przyniósł POLREGIO historyczny rekord – blisko 101 mln pasażerów skorzystało z usług przewoźnika, co jest najlepszym wynikiem od ponad dekady. Średnio dziennie z jego pociągów korzystało ponad 275 tys. osób. Największą popularnością cieszyły się połączenia w województwach: pomorskim, wielkopolskim i małopolskim. W ostatnim z tych regionów odnotowano wzrost liczby pasażerów o niemal 20% rok do roku. 40% biletów sprzedano online – to o 5 punktów procentowych więcej niż w 2023 r. Trend wzrostowy utrzymuje się także w 2025 roku – w I kwartale POLREGIO obsłużyło 25 mln pasażerek i pasażerów, co stanowi wzrost o 4% względem analogicznego okresu rok wcześniej.
Na zwiększenie zainteresowania wpłynęło m.in. uruchomienie nowych tras we współpracy z województwami. W ostatnim roku POLREGIO rozszerzyło ofertę m.in. o połączenia: Kielce Główne–Łódź Fabryczna (po CMK), Częstochowa–Chorzew Siemkowice, Brzeg–Wisła Głębce („Malinka”), Kraków Główny–Kraków Nowa Huta–Podłęże, Bydgoszcz Główna–Szczecin Główny, Olsztyn Główny–Ostrołęka, Rzeszów Główny–Ustrzyki Dolne, Ełk–Giżycko, Olsztyn–Korsze–Ełk, Bydgoszcz Główna–Kołobrzeg. Od połowy czerwca 2025 r. pociągi POLREGIO pomiędzy Olsztynem i lotniskiem w Szymanach kursują już nie tylko w weekendy, ale również w dni robocze.
Modernizacje i wzmacnianie potencjału
W 2025 roku podpisano umowę z PESĄ Mińsk Mazowiecki na kompleksową modernizację siedmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych ED72 (naprawa poziomu P5). Zmodernizowane pociągi, wyprodukowane w latach 90., mają wrócić na tory do końca 2026 r., oferując pasażerom wyższy komfort, nowoczesne udogodnienia i zwiększoną prędkość maksymalną. Wartość tego kontraktu to blisko 188,4 mln zł brutto.
Nowy Zarząd konsekwentnie rozwija również zaplecze techniczne spółki oraz rozbudowuje kompetencje w tym zakresie w nowych lokalizacjach. – Sektor utrzymaniowy jest dziś dla nas kluczowy. Przygotowujemy się do rozwoju obsługi taboru własnego, myślimy również o kierowaniu usług na zewnątrz. Wykonujemy nie tylko przeglądy poziomu P4, P5 pojazdów EN57 i ich modernizowanych wersji – m.in w Kruszewcu czy w Iławie, ale również prowadzimy utrzymanie poziomu P3 i P4 pojazdów nowoczesnych – m.in. w Toruniu, Skarżysku-Kamiennej, Chojnicach, Kędzierzynie-Koźlu i Suchej Beskidzkiej. Jesteśmy też w ostatniej fazie przygotowań do otwarcia nowego zaplecza utrzymaniowego w Olsztynie. Poprzez rozszerzenie profilu działalności spółki chcemy zwiększyć dynamikę jej rozwoju i umocnić naszą pozycję na rynku – zauważa wiceprezes Wojciech Dinges.
Stabilność umów i nowe relacje z samorządami
Zarząd spółki znacząco poprawił relacje i rozwinął współpracę z samorządami wojewódzkimi. Przykładem jest nowa pięcioletnia (2026–2030) umowa z Województwem Podlaskim o wartości blisko 400 mln zł. Umowa, zawarta 21 listopada 2024 roku, obejmuje wykonanie około 12,5 mln pociągokilometrów na dziewięciu trasach, także z połączeniami do sąsiednich regionów. To istotny krok w kierunku przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Warto podkreślić, że była to pierwsza w Polsce umowa podpisana w ramach przetargu przeprowadzonego zgodnie z zasadami IV Pakietu Kolejowego, czyli na w pełni konkurencyjnych warunkach.