Wywiady

Otwarcie FPS na nowe typy pojazdów

Plany, nowe pojazdy i segmenty odbiorców – prezes zarządu FPS H. Cegielski Hubert Stępniewicz opowiedział o tym co stoi za sukcesami firmy w ostatnich miesiącach.

Zeszły rok był bardzo dobry dla FPS Cegielski. 2019 wydaje się, że będzie jeszcze lepszy. Jak Pan ocenia ostatnie miesiące w spółce?

Rok 2018 zakończyliśmy pierwszym od 6 lat dodatnim wynikiem finansowym netto, zgodnie z naszym planem restrukturyzacji. Bardzo nas cieszy ten rezultat. W ostatnim kwartale tego roku ukończymy modernizację wagonów 111A/174A, pracujemy już nad projektami nowych pojazdów, takich jak rodzina nowych wagonów pasażerskich do ruchu międzynarodowego czy dwunapędowy zespół trakcyjny PLUS. Będziemy awansowali modernizację wagonów restauracyjnych 406A-40 czy też lokomotyw SM42. Drugie półrocze jest dla nas okresem bardzo dużej aktywności.

Zaczęło się w zasadzie od tego, że jako jedyni, na przełomie roku, podjęliście się zbudowania wagonów do przewozu wojska?

Zaprojektowanie i produkcja wagonów do przewozu sił zbrojnych to projekt złożony i ciekawy, na pewno stanowi dla FPS wyzwanie. Pojazdy muszą spełnić inne wymagania funkcjonalne niż cywilne. Dysponujemy odpowiednimi zasobami, by sprostać temu wyzwaniu. Obecnie trwa finalizowanie konfiguracji i designu wagonów, jeszcze w tym roku rozpoczniemy ich produkcję.

A później PKP Intercity potwierdziło zaufanie do Was rozszerzając umowę na zakup nowych wagonów. Na jakim etapie jest ten projekt?

Cieszy nas uruchomienie opcji na kolejne 26 nowych wagonów pasażerskich. Skorzysta zarówno pasażer, jak i przewoźnik. Wagony dostarczane w ramach tego zamówienia są przeznaczone do ruchu międzynarodowego, zatem prócz norm TSI, muszą spełnić szereg dodatkowych wymagań zagranicznych. Jesteśmy na etapie uzgodnień konfiguracji z PKP Intercity. Rozpoczęcie produkcji pojazdów nastąpi w ostatnim kwartale 2019 roku.

Jakiś czas temu wspominał Pan o planach dywersyfikacji produktowej i terytorialnej. Zatem na jakim etapie jest budowa wagonów, które miały posłużyć jako obiekty do badań certyfikacyjnych na rynki zagraniczne?

Dywersyfikacja produktowa jest już widoczna w FPS. Rok 2019 to otwarcie FPS na nowe typy pojazdów i nowe segmenty odbiorców. Modernizujemy i produkujemy wagony pasażerskie w wielu typach, trwa realizacja projektu produkcji innowacyjnego zespołu trakcyjnego wyposażonego w podwójny zespół napędowy (elektryczny i spalinowy), niedawno otrzymaliśmy informacje o wyborze naszej oferty na wykonanie modernizacji manewrowych lokomotyw spalinowych. Pamiętajmy, że w niedalekiej przeszłości zmodernizowaliśmy 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 Feniks Jesteśmy aktywni na rynkach Europy Zachodniej i oczekujemy, że jeszcze w tym roku pozyskamy pierwsze zamówienia z tego obszaru.

Pracujecie także na rozwojem pojazdu PLUS, czyli dwusystemowego, spalinowo-elektrycznego zespołu trakcyjnego. Kiedy możemy spodziewać się premiery?

„PLUS” to innowacyjny pojazd pasażerski wyposażony w podwójny zespół napędowy elektryczny i spalinowy. Jest odpowiedzią na potrzeby rynku. Dzięki jego cechom trakcyjnym i eksploatacyjnym przewoźnik połączy transport pasażerów na liniach zelektryfikowanych i bez trakcji elektrycznej, bez zmiany pojazdu. Zakończyliśmy wymagający etap konfiguracji pojazdu i uzgodnień technicznych, również z uwzględnieniem wymagań niektórych krajów UE. Jesteśmy na etapie wyboru dostawców głównych komponentów.
Nie śpieszymy się. Realizując projekt patrzymy szerzej na rynek europejski i widzimy obszary, gdzie dwunapędowy PLUS może znaleźć zastosowanie. Jest to szansa dla FPS. Przemyślaną konfiguracją PLUSA otwieramy Spółce nowe możliwości rozwojowe w kierunku dywersyfikacji zarówno produktowej, ale również geograficznej rynków.

Czy możemy spytać o parametry techniczne tego pojazdu?

PLUS to pojazd modułowy. Każdy człon pojazdu wyposażony jest w dwa dwuosiowe wózki – po jednym napędnym i jednym tocznym. Takie rozwiązanie ma na celu przede wszystkim zredukowanie nacisków na oś, uproszczenie obsługi serwisowej oraz uproszczoną wymianę członów.
Zabudowane zostaną dwa agregaty prądotwórcze z silnikami spalinowymi spełniającymi przyszłe normy emisji spalin poziomu V. Takie innowacyjne rozwiązanie pozwoli na alternatywne wykorzystywanie trakcji spalinowej lub (w przypadku takiej możliwości) trakcji elektrycznej oraz, z uwagi na zastosowanie dwóch generatorów prądotwórczych, skutkować będzie znacznym podwyższeniem poziomu niezawodności pojazdu i jego gotowości do eksploatacji.

Duży nacisk kładziemy na komfort podróży między innymi w zakresie zredukowanego poziomu hałasu i drgań oraz odpowiednio wyposażonej, klimatyzowanej przestrzeni dla pasażerów z miejscami dla osób niepełnosprawnych oraz osób uprzywilejowanych, zredukowanie wpływu na środowisko naturalne – zarówno na etapie produkcji pojazdu, jak i podczas jego eksploatacji.

Można zatem liczyć, że w przyszłym roku zostanie rozpoczęty proces dopuszczenia Plusa do eksploatacji?

Rozpoczęcie badań umożliwiających uzyskanie dopuszczenia pojazdu do ruchu planujemy na I połowę 2020 roku.

Czy prace nad Plusem nie zaburzają Waszych innych planów?

Sięgamy po nowe projekty taborowe, bo naszym zadaniem jest zrównoważony rozwój. Jesteśmy gotowi na intensyfikację prac w kolejnych latach. Lubimy nowe wyzwania. Budowa elastycznej organizacji, optymalizacja procesów w Spółce, planowane zacieśnianie współpracy ze strategicznymi dostawcami to przykłady inicjatyw dla terminowej realizacji obecnych projektów, które pozwalają nam wygospodarować przestrzeń dla nowych przedsięwzięć. Zgodnie z naszą misją budujemy niezawodne pojazdy szynowe, by każda podróż była bezpieczna i komfortowa.

Rozmawiał RK

Avatar
MD