Raport z Polski Tabor Wydarzenia

PESA Bydgoszcz zaprezentowała lokomotywę wodorową SM42-6Dn [ZDJĘCIA]

PESA już dwa lata temu uczyniła niskoemisyjny transport szynowy bazowym założeniem swojej strategii produktowej. Nowa platforma pojazdów pasażerskich PESA Regio160 została zaprojektowana m.in. w oparciu o napędy elektryczne zasilane z sieci trakcyjnej lub prądem z baterii bądź ogniw wodorowych.

PESA Bydgoszcz i FPS H. Cegielski zaprezentowali nowe pojazdy [ZDJĘCIA]

– W 2019 roku powołaliśmy specjalny zespół badawczo-rozwojowy, którego celem jest budowa prototypów lokomotywy manewrowej i pasażerskiego zespołu trakcyjnego z napędami wykorzystującymi ogniwa paliwowe zasilane wodorem. Współpracujemy przy realizacji tych projektów ze strategicznymi partnerami – PKN Orlen i PKP SA, by razem podejmować działania przyspieszające wdrożenie na polskiej kolei transportu szynowego napędzanego wodorem – dodał Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz SA.

 

Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180kW. Została wyposażona w innowacyjne źródło zasilania, którym jest zero emisyjny napęd wodorowy. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe wyprodukowane przez firmę Ballard. Ogniwo o mocy 85 kW jest układem wytwarzającym napięcie elektryczne w reakcji chemicznej wodoru z tlenem z powietrza atmosferycznego. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg.

Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy.

Lokomotywa została również wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód /antykolizyjny/.

Prezentowana na TRAKO Lokomotywa to prototyp, którego produkcja właśnie się zakończyła. Jego koncepcja i projekt to dzieło bydgoskich konstruktorów, a przy jego realizacji spółka współpracowała z wieloma uznanymi, krajowymi i zagranicznymi partnerami technologicznymi. Były wśród nich takie firmy jak ABB, Ballard, Worthington, Luccini, Rawag, TSA czy CADD.

– Ten projekt to jak podróż w nieznane dla całego naszego kilkudziesięcioosobowego zespołu. Prototyp jest gotowy, cieszę się, że mogliśmy pokazać go na TRAKO, a po targach kolejny etap, czyli testy i badania, chcemy, żeby Lokomotywa w przyszłym roku mogła wejść do eksploatacji w rafinerii w Płocku – zapowiedział Lech Lipiński, szef projektów pojazdów wodorowych PESA Bydgoszcz.