Deutsche Bahn oraz Siemens Mobility wspólnie opracowały pierwszą autonomiczną lokomotywę towarową, która działa samodzielnie. Rozpoczęły się już testy, dzięki którym możliwe będzie dokładne sprawdzenie funkcjonalności takich pojazdów kolejowych.
Lokomotywa przez następne 12 miesięcy będzie próbnie obsługiwać linię holenderską (na trasie Betuweroute – od Hijmegen do Rotterdamu i znajdującego się tam portu). Partnerami tego projektu są: DB, Siemens Mobility, a także miasto Hamburg.
Czy pociągi autonomiczne zmienią sektor kolejowy?
Testowanie takich rozwiązań miało już miejsce w 2018 roku. Obecne testy ruszyły natomiast 1 października tego roku. W związku z faktem, że projekt prowadzony jest przy współpracy niemiecko-holenderskiej, jazdy próbne realizowane są na trasie między Rotterdamem i Niemcami. Docelowo już w 2025 roku zdalnie sterowane pociągi towarowe będą mogły obsługiwać przewozy pomiędzy tymi państwami.
Twórcy projektu zwracają uwagę na możliwość organizacji nowocześniejszych i bardziej inteligentnych, a więc oszczędnych przewozów kolejowych. W przypadku wykorzystania autonomicznych pociągów w transporcie pasażerskim możliwe będzie również zapewnienie lepszej obsługi i ciekawszej oferty podróżnym. Obsługiwane zdalnie składy będą punktualne, a zużycie energii będzie optymalne i do tego odpowiednio kontrolowane.
Kolej sterowana cyfrowo objęta zostanie europejskim standardem obsługi pociągów, czyli ATO. Będzie on współpracować z systemem sterowania ETCS.
Autor: Katarzyna Jarząbek