Publikacje Firm Tabor

Pionierskie testy Starlinka na taborze PKP Intercity

Sygnał o umiarkowanych parametrach dostępny był średnio przez 40% czasu podróży. Aby zapewnić szybki Internet dla pasażerów wymagana jest bardzo dobra lub świetna moc sygnału sieci GSM, która w zależności od operatora wahała się między 23,5% a 32,6% czasu przejazdu dla bardzo dobrych parametrów, oraz między 12,5% a 18,6% dla świetnych.

Dostępność i wydajność łącza Starlink osiągnęła znacznie lepsze rezultaty.

Jakość sygnału w czasie podróży:

  • 5,5% – bardzo zła lub zła
  • 2,5% – umiarkowana
  • 37,5% – bardzo dobra
  • 54,5% – świetna

Uzyskane wyniki, choć liczby wskazują na przewagę technologii od SpaceX, nie są jednoznaczne ze zwycięstwem Starlinka nad siecią GSM.

Wnioski

GSM – zalety

Sieć GSM dominuje przede wszystkim w kategorii dostępności. Działać będzie zarówno w tunelu i pod dworcową wiatą, ale też w lesie i na rozległych równinach. Dodatkowo technologia 4G oraz 5G zapewnia wysokie przepustowości łącza, umożliwiające swobodne prowadzenie wideokonferencji, streaming wideo lub rozgrywki online w czasie podróży. Kluczowym wyróżnikiem są również koszty transmisji danych. Pakiety oferowane przez polskich operatorów są relatywnie tanie względem ilości danych dostępnych dla użytkownika.

GSM – wady

Chcąc cieszyć się wspomnianymi korzyściami, router musi być w zasięgu stacji BTS określonego operatora. Rozmieszczenie stacji jest niestety nieregularne i nie zawsze każda z nich nadaje sygnał wszystkich operatorów. Problem występuje szczególnie w lokalizacjach oddalonych od terenów zurbanizowanych. Z tego względu na badanych trasach występowały trudności z utrzymaniem wysokiej jakości połączenia.

Starlink – zalety

Główną korzyścią płynącą z Internetu satelitarnego jest prędkość jego działania w ruchu w każdej lokalizacji. Średnie prędkości łącza nie spadały poniżej 80 Mb/s (pobieranie), a ping nie przekraczał 20 ms. Gęsto rozmieszczone satelity na niskiej orbicie zapewniają niskie opóźnienia w przesyle danych i szybkie łącze Internetowe, dzięki błyskawicznemu przełączaniu się terminala między krążącymi nad ziemią satelitami. Drugą zaletą technologii satelitarnej jest jej niezależność od infrastruktury naziemnej. Uszkodzenie konstelacji satelitów jest o wiele większym wyzwaniem niż zerwanie światłowodu, który zasila stacje BTS, a tego rodzaju zdarzeń jest dużo – wystarczy bowiem koparka, która przypadkiem trafi w niewłaściwy kawałek ziemi, nie wspominając o celowych działaniach. Stanowi to przesłankę do wykorzystania technologii LEO w sytuacjach kryzysowych.+

Starlink – wady

Testy wykazały, że terminal musi posiadać nieskazitelną widoczność nieba. Nawet ułamek sekundy podczas przejazdu pociągu pod wiaduktem skutkuje zerwaniem łącza, nie wspominając o tunelach i dworcowych wiatach. Sygnał sieci Starlink słabł również w miastach, wśród wysokich zabudowań, a także w lasach, gdy trakt przebiegał blisko drzew, wyższych niż dach taboru. Należy również wspomnieć o kosztach pakietów danych: nie należą do najniższych, porównując z danymi GSM. W cenie 170 zł miesięcznie Starlink oferuje zaledwie 50 GB transferu w Polsce.

Starlink i GSM – niezawodne połączenie?

Dla stabilnego i wydajnego działania Internetu w pędzącym 160 km/h pociągu wystarczy wielomodemowy router Peplink, który jest zdolny do zagregowania przepustowości wszystkich dostępnych operatorów telekomunikacyjnych na szlaku. Dzięki opatentowanej technologii możemy zamienić trzy niskiej jakości sygnały (wolne przepustowości) w jedno, szybkie źródło Internetu.

Dodaj komentarz