Wywiady

Piotr Frycz: Innowacyjne cysterny zrewolucjonizują rynek

Jak zrodził się pomysł na produkt?

Od początku brakowało nam takiego wagonu, a przede wszystkim takiego produktu oczekiwali nasi klienci. Jest to wagon uniwersalny, umożliwi przewóz wszystkich substancji chemicznych. Dziś mamy cysterny na tzw. dużej ramie, a to są wagony na tzw. krótkiej ze stali nierdzewnej. Z uwagi na małą konkurencję, dostęp do wagonów ze stali nierdzewnej jest ograniczony. Liczymy więc, że nasz produkt spotka się z dużym zainteresowaniem nie tylko w Europie, ale i na świecie. Mamy nadzieję też, że znajdzie on zainteresowanie także na rynku polskim.

Rynek przewozów towarowych wciąż się rozwija. Czy zapotrzebowanie na produkowane przez CHEMET wagony wzrasta?

W ostatnich latach rynek LPG w Europie wzrasta. Widać to m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Polsce. Nowe kierunki importu gazu z USA powodują wzrost popytu na przewozy kolejowe pomiędzy terminalami w portach lub przy granicy wschodniej Unii Europejskiej. Inną kwestią jest starzejący się tabor wagonów cystern, które wkrótce będą wymieniane. W mojej opinii popyt na specjalistyczne wagony cysterny, pomimo różnych zawirowań, będzie w nadchodzącej dekadzie nadal wykazywał tendencję wzrostową.

Jakie zadania Spółka CHEMET stawia sobie na najbliższe lata?

Przede wszystkim możliwie szybką integrację części polskiej i francuskiej pod kątem operacyjnym, tak aby korzyści wspomnianych efektów synergii na poziomie technologii, sprzedaży, zakupów            i finansów jak najszybciej przełożyły się na konkretne rezultaty finansowe. Natomiast w zakresie wagonów cystern chcielibyśmy z sukcesem doprowadzić do końca projekt innowacyjnej linii do produkcji zbiorników cystern, na który otrzymaliśmy dotację z NCBiR. Dzięki nowej technologii przygotowania produkcji i spawania zbiorników cystern powinniśmy obronić pozycję europejskiego lidera pod względem jakościowym i kosztowym, a także zwiększyć wydajność naszej głównej linii produkcyjnej o blisko 50 proc. Zgodnie z harmonogramem projekt będzie zakończony w roku 2023.

Zdajemy sobie sprawę, że w miarę rozwoju rynku nasza pozycja będzie poddawana wszelkim wyzwaniom ze strony konkurencji. Aby utrzymać pozycję wiodącą, musimy być najlepsi w wielu obszarach, przede wszystkim jednak musimy wyprzedzać konkurencję pod względem technologicznym i jakościowym.

Dodaj komentarz