Inwestycje Raport z Polski Tabor Wydarzenia

PKP Energetyka modernizuje pociągi sieciowe

Trwa gruntowna modernizacja floty pociągów sieciowych PKP Energetyka. Obecnie postęp prac wynosi ponad 30 proc. Inwestycja realizowana jest od 2018 r. Dzięki programowi do 2025 r. aż 80 proc. floty spółki spełniać będzie najnowocześniejsze standardy. Jej wartość przekroczy zaś pół miliarda złotych.

Pociąg sieciowy PKP Energetyka
Pociąg sieciowy PKP Energetyka

Kompleksowa modernizacja pojazdów

Grupa PKP Energetyka wdrożyła program modernizacji pociągów sieciowych, aby jeszcze skuteczniej prowadzić działania w obszarze utrzymania sieci trakcyjnej dla Klientów spółki, w tym przede wszystkim zarządcy infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe. Zmodernizowane maszyny są bardziej funkcjonalne, bezpieczniejsze oraz pozwalają znacząco podnieść komfort codziennej pracy obsługujących je brygad w całej Polsce.

Konsekwentnie realizujemy inwestycje w nasz tabor. Już za kilka lat będziemy mieli jedną z największych i najnowocześniejszych flot pociągów sieciowych w Europie. Efekt to wzrost bezpieczeństwa, efektywności i komfortu pracy naszych pracowników. Modernizując pociągi sieciowe jeszcze lepiej przygotowujemy się na wyzwania związane z rozwojem kolei – zarówno inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe jak i Centralnego Portu Komunikacyjnego. Warto podkreślić, że program to także ochrona środowiska – mniejszy ślad węglowy zarówno ze względu na sam proces modernizacji już istniejącej floty, jak również jej codziennej  eksploatacji –  podsumował Wojciech Orzech, Prezes PKP Energetyka.

 

Program modernizacji floty pociągów sieciowych wpisuje się we wdrażaną przez PKP Energetyka strategię odpowiedzialnego biznesu, w zakresie dbałości o środowisko. Modernizacja jednego pociągu oszczędza średnio 50 ton odpadów i pozwala uniknąć emisji 200 ton CO2 koniecznych do wytworzenia nowego pociągu. Ponadto, w ramach projektu wykonawca wydłuża cykl życia maszyn, co pozwala użyć ponowie ponad 2 tys. ton metali i innych elementów.

Nowy standard pojazdów PKP Energetyka

Każdy modernizowany pociąg wykonawca rozkłada na ok. 10 000 części. Każdą przegląda i odnawia bądź wymienia. Najważniejsze zmiany to:

  • przeniesienie napędu z mechanicznego na hydrostatyczny, który daje większą amortyzację i płynność prowadzenia pojazdu,
  • instalowanie urządzeń nowej generacji, w tym: elektryki, automatyki i układów hydraulicznych. Wymianie podlega 100% instalacji,
  • rozbudowanie systemów: diagnostycznego i monitoringu,
  • odnowienie  kabiny, pomostów, wózków, żurawi i korektorów. W tym procesie wykonawca wymienia ich elementy składowe w celu unowocześnienia i standaryzacji wyposażenia,
  • podniesienie komfortu pracy poprzez oświetlenia LED oraz klimatyzację,
  • na wybranych pociągach, m.in. w Łodzi i Zduńskiej Woli, testowane są nowatorskie rozwiązania predykcyjne,  które w czasie rzeczywistym monitorują prawdopodobieństwo usterki układów pociągu oraz dokonują systematycznego pomiaru sieci.

Modernizacja to również standaryzacja. W jej efekcie spółka ogranicza magazynowanie części, zapewnia  szybszy i sprawniejszy serwis, co w efekcie podnosi jakość świadczonych usług trakcyjnych.

Dodaj komentarz