Pasażer Raport z Polski

PKP Intercity dołącza do projektu “(Nie)widzialni”

PKP Intercity dołącza do projektu „(Nie)widzialni”. Największy dalekobieżny przewoźnik pasażerski w Polsce chce poprawić świadomość społeczną na temat niewidocznych niepełnosprawności. Pracownicy spółki przechodzą szkolenia, by pasażerowie z problemami zdrowotnymi, których nie widać gołym okiem, mogli komfortowo podróżować.

W 2022 r. z kolejowych przejazdów pasażerskich PKP Intercity skorzystało 59 mln osób, co było wynikiem rekordowym w historii Spółki. Wszystko wskazuje na to, że rok 2023 będzie jeszcze lepszy – tylko od stycznia do końca sierpnia 2023 r. na pokłady pociągów Spółki wsiadło 45 mln pasażerów. Wśród nich są również pasażerowie z niewidoczną niepełnosprawnością, która nie wiąże się z używaniem wózka czy białej laski. Może być spowodowana chorobą (np. stwardnienie rozsiane, cukrzyca), zaburzeniami neurorozwojowymi (np. autyzm), przebiegiem leczenia (np. leczenie onkologiczne) czy wypadkami (np. proteza nogi, niewidoczna pod ubraniem). Jest trudna do zauważenia, ale często wpływa znacząco na życie osób, które jej doświadczają. Szacuje się, że w Polsce mieszka nawet 7 mln osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, z czego ok. 80% to niepełnosprawności niewidoczne. Według danych Eurostatu, nawet 25% mieszkańców Unii Europejskiej to osoby z jakąś formą niepełnosprawności.

Dla wielu osób z niewidocznymi niepełnosprawnościami podróż jest pełna obaw o to, co stanie się, gdy z powodu choroby będą potrzebowały pomocy. Dlatego kluczowe jest szkolenie pracowników mających kontakt z pasażerami. W ramach projektu „(Nie)widzialni” od końca sierpnia, specjalnie dobrana grupa przedstawicieli PKP Intercity bierze udział w szkoleniach. Następnie po warsztatach wyznaczone osoby przekażą zdobytą wiedzę pracownikom przewoźnika mającym kontakt z klientami.

-Zależy nam, aby wszyscy nasi klienci podróżowali komfortowo i czuli się dobrze na pokładzie naszych pociągów. Dzięki udziałowi w projekcie „(Nie)widzialni” drużyny konduktorskie, kasjerzy i pracownicy Centrów Obsługi Klienta na największych dworcach w Polsce będą wiedzieli jak efektywnie pomóc osobie z niewidoczną niepełnosprawnością, gdy tylko zajdzie taka potrzeba – wyjaśnia Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.

 

(Nie)widzialni – cel

Cel „(Nie)widzialnych” to przede wszystkim budowa świadomości społecznej nt. niewidocznej niepełnosprawności oraz wsparcie osób, które jej doświadczają.

– Mimo przeszkód, które stawia przed nimi gorszy stan zdrowia, starają się one żyć normalnie, pracować, realizować codzienne obowiązki zawodowe i prywatne. Nie zawsze jednak są w stanie to robić bez wysiłku, bo bywają dni, gdy czują się gorzej. Czasem dzieje się to, gdy korzystają z transportu publicznego, wtedy też potrzebują pomocy. Dlatego tak ważne jest przygotowanie do jej udzielenia osób na co dzień pracujących w tym sektorze i mających bezpośredni kontakt z podróżującymi – mówi Monika Łada, prezes Fundacji StwardnienieRozsiane.Info

 

O kampanii „(Nie)widzialni” informowani będą również pasażerowie PKP Intercity. Od 1 do 15 września w ok. 50 pociągach typu Pendolino, Flirt i Dart, będą wyświetlane spoty promujące projekt. Podróżujący obejrzą je na ekranach umieszczonych w wagonach i w trakcie jazdy dowiedzą się z nich więcej o idei całej akcji.

Dodaj komentarz