Pasażer

PKP Intercity prezentuje zmiany w połączeniach na terenie woj. śląskiego

Od niedzieli 13 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy 2020/2021. O zmianach informuje m.in. PKP Intercity. Jak połączenia przewoźnika zaplanowane zostaną w województwie śląskim?

W nowym rozkładzie jazdy mieszkańcy Katowic zyskają codzienne połączenie z Berlinem. Jadący z Krakowa przez Opole i Wrocław pociąg IC Wawel zapewni dojazd do stolicy Niemiec w ciągu około 6 godzin. To tylko jedno z nowych połączeń między Katowicami a Krakowem. Nowy rozkład przynosi bowiem zwiększenie liczby par pociągów między nimi  z 8 do 19. Lepsze skomunikowanie Śląska z Małopolską będzie możliwe dzięki wykorzystaniu pierwszych efektów dobiegającej końca modernizacji linii E30. Skróci się także czas przejazdu między Katowicami a Krakowem – pociągi będą pokonywać tę trasę w czasie 57-70 minut.

Nowymi składami na tym odcinku będą m.in. IC Piast i TLK Artus, które do Krakowa przez Katowice będą mieć wydłużone dotychczasowe relacje odpowiednio Gdynia – Wrocław i Gdynia – Katowice. Do stolicy Małopolski pojedzie także nowy pociąg TLK Sudety, który zapewni połączenie do południowej części województw opolskiego (Nysa) i dolnośląskiego (Dzierżoniów, Świdnica, Jelenia Góra). Mieszkańcom Katowic dojazd do Krakowa ułatwi również skład IC Ślązak, który do Przemyśla przez Kraków będzie mieć wydłużoną dotychczasową relację Poznań – Katowice. Przez Katowice skierowany zostanie także nocny pociąg IC Lwów Express relacji Wrocław – Lwów.

Nowy rozkład przyniesie także zwiększenie liczby par pociągów między Katowicami a Wrocławiem z 12 do 16. Także do Rzeszowa będzie więcej połączeń. Co więcej, skróci się czas przejazdu na trasie Katowice – Rzeszów z około 4 godzin do nawet 2 godzin i 52 minut w przypadku najszybszego pociągu.

W nowym rozkładzie katowiczanie zyskają nowe możliwości dojazdu nad morze. Nowy pociąg IC Chełmoński zapewni dojazd do Świnoujścia, a w drugim kierunku do Krakowa. Przez Katowice zacznie jeździć pociąg IC Osterwa łączący Szczecin i Kraków. Dodatkową możliwość dojazdu do Trójmiasta i Warszawy stworzy kolejne połączenie Express InterCity Premium. Skład Zefir łączący Kraków z Kołobrzegiem kursować będzie od maja do września ze zmienioną kategorią na TLK oraz ze zmienioną trasą przez Ostrów Wielkopolski.

Zmieni się trasa składu IC Hetman, który zacznie jeździć przez Katowice i zapewni dodatkowe połączenie z Lublinem i Zamościem. Pociąg TLK Roztocze w nowym rozkładzie jazdy zapewni Katowicom połączenie z Chełmem i Bohuminem. W wakacje będzie prowadzić grupę wagonów z i do Zamościa.

Nowości dla Bielska-Białej i Częstochowy

Częstochowa utrzyma dzienne połączenie z Rzeszowem i Przemyślem dzięki wydłużeniu relacji składu IC Mehoffer łączącego Kraków ze Szczecinem.

PKP Intercity uruchomi grupę wagonów z i do Bielska-Białej dołączanej do pociągu IC Morcinek relacji Wrocław – Lublin przez Katowice, dzięki temu podróżni będą mogli korzystać
z bezpośredniego połączenia Podbeskidzia z Kielcami i Lublinem. Dzięki zmianie trasy skład będzie zatrzymywać się też w Częstochowie.

Skład IC Szyndzielnia, dotychczas kursujący z Bielska-Białej do Świnoujścia, pojedzie w zmienionej relacji do Ustki. Pociąg EIC Polonia zacznie jeździć przez Rybnik, dzięki czemu miasto zyska dodatkowe połączenie z Warszawą, Wiedniem i Czechami.

Już wkrótce kolejne nowe połączenia

W nowym rozkładzie PKP intercity zaplanowało także kilka nowych pociągów, których start kursowania jest czasowo zawieszony ze względu na uwarunkowania związane z epidemią.

10 stycznia 2021 roku mieszkańcy Katowic i Częstochowy zyskają połączenie do Płocka dzięki nowemu składowi TLK Chemik relacji Katowice – Płock przez Łódź.

Pociąg TLK Kormoran pojedzie w nowej relacji Polanica Zdrój – Olsztyn i zapewni tym samym codzienne połączenie Katowic oraz Częstochowy z Kotliną Kłodzką, Warszawą i Olsztynem. Na tory wyruszy nowy pociąg TLK Wyczółkowski relacji Świnoujście – Lublin przez Częstochowę, który zapewni połączenie z województwami zachodniopomorskim, lubelskim, jak również Zieloną Górą i Kielcami. Decyzja o dacie ich uruchomienia zostanie podjęta na podstawie prowadzonych na bieżąco analiz.

Zmiany w kursowaniu

Ze względu na kończącą się modernizację linii łączącej Katowice i Kraków zmniejszy się liczba pociągów na dotychczasowej trasie objazdowej łączącej Kraków z Wrocławiem przez Częstochowę. Pomiędzy Częstochową a stolicą Małopolski nadal będzie kursować 5 par pociągów.

Zmieniona zostanie relacja pociągu Matejko – z Przemyśla zamiast jak dotychczas do Bielska-Białej, skład ten kursować będzie do Szczecina przez Wrocław w zmienionej kategorii naIC.Zmienią się godziny kursowania pociągu TLK Galicja – w Ostrawie zapewnione zostanie połączenie przesiadkowe do Pragi przy jednoczesnym zachowaniu skomunikowania w Przemyślu na pociąg do Kijowa. Grupa wagonów dotychczas kursująca do Żyliny w pociągu TLK Rozewie z Gdyni kursować będzie w skróconej relacji do Bielska-Białej, a w sezonie turystycznym do Zwardonia.

Dostosowanie do prac modernizacyjnych

Obowiązujący od 13 grudnia 2020 roku rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych. Trwające nadal prace inwestycyjne na linii nr 1,  na odcinku Dąbrowa Górnicza – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, spowodują ograniczenia przepustowości. Od marca 2021 roku kontynuowane będą prace modernizacyjne i w związku z tym zamknięty będzie odcinek Bronów – Wisła Głębce, w związku z czym nie będą jeździć pociągi do Ustronia i Wisły. Prace prowadzone na odcinku Most Wisła – Czechowice Dziedzice/Ochodza wpłynęły  na możliwość trasowania pociągów między Katowicami a Bielskiem-Białą.

Źródło: PKP Intercity

Reklama