Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

PKP PLK usprawniają przewóz towarów w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym

PKP Polskie Linie Kolejowe usprawniają przewóz towarów w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Wykonawca prac modernizacyjnych ułożył już nowe tory od Bytomia do Maciejowa Północnego w Zabrzu, a także na odcinku Dorota (Sosnowiec) – Sosnowiec Jęzor. Prace postępują w stronę mysłowickiej Brzezinki. Koszt prac to ponad 350 mln zł.

Fot Szymon Grochowski / PKP PLK

Prace torowe na linii Bytom – Gliwice już się zakończyły. Pociągi towarowe jeżdżą szybciej i sprawniej po dwóch torach na zmodernizowanym odcinku Bytom – Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice – Maciejów Północny. Od grudnia pojadą one z prędkością do 100 km/h – to trzykrotnie szybciej niż przed modernizacją, kiedy jeździły z prędkością 30 km/h.

Dzięki modernizacji transport odbywa się bezpieczniej i ciszej. Poziom hałasu i wibracji został zredukowany, dzięki zastosowaniu szyn bezstykowych oraz zabudowie ekranów akustycznych. Ograniczyło to oddziaływanie kolei na otoczenie. Na zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym wpłynął remont obiektów inżynieryjnych, m.in. wiaduktu kolejowego na szlaku Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice. Prace na odcinku Bytom – Maciejów Płn. objęły wymianę ok. 18 km torów, 30 km sieci trakcyjnej i 21 rozjazdów. Odnowiono też 3 nastawnie – jedną w Maciejowie Północnym i dwie w Zabrzu Biskupicach, skąd dyżurni ruchu dbają o bezpieczne kursowanie pociągów. Do położenia nowych torów wykorzystano ponad 112 tys. ton kruszywa, czyli tyle, ile zmieściłoby się w ok. 2200 wagonach. Położono też ponad 30 tys. sztuk podkładów.

Inwestycja obejmuje także trasę od posterunku odgałęźnego Dorota w Sosnowcu do Mysłowic Brzezinki. Część prac już została wykonana: wymieniono ok. 7 km torów i sieci trakcyjnej na linii Dorota – Sosnowiec Jęzor. Roboty przeniosły się na odcinek od Sosnowca Jęzora do Mysłowic Brzezinki. W IV kwartale planowane jest rozpoczęcie przebudowy stacji Katowice Szopienice Płn.

Czytaj dalej >