Inwestycje Raport z Polski

PLK buduje w Katowicach nowy przystanek kolejowy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizują linię kolejową na odcinku Będzin – Katowice Piotrowice. Inwestycja pozwoli poprawić bezpieczeństwo podróży oraz dostęp do kolei, poprzez budowę nowych przystanków i dodatkowej pary torów. Prace realizowane są już m.in. w Katowicach Morawie, a od września ruszy przebudowa wiaduktów w Katowicach.

Katowice: PKP PLK prowadzą inwestycje kolejowe na terenie miasta.
Katowice: PKP PLK prowadzą inwestycje kolejowe na terenie miasta.

– Zaawansowane prace prowadzimy na linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe, które są częścią dużej inwestycji na linii Będzin – Zebrzydowice – informują PKP PLK. – Na katowickim odcinku tego zadania wykonaliśmy demontaż konstrukcji wiaduktu kolejowego przebiegającego nad modernizowaną linią. Obecnie budowane są nasypy przy obiekcie. Powstały też już fundamenty pod przyczółki i podpory nowego wiaduktu kolejowego. Wykonawca pracuje przy budowie mostu nad rzeką Rawą. W sąsiedztwie planowanego przystanku Katowice Morawa wybudowaliśmy mur oporowy, który docelowo podtrzyma nasyp i nowy peron.

 

W Sosnowcu postępują prace przy nowym przystanku Sosnowiec Środula. Jest już widoczny jeden z dwóch nowych peronów. PLK buduje bezpieczne przejście podziemne pieszo-rowerowe, które zastąpi przejazd w poziomie szyn. Przejście będzie połączone z peronami za pomocą schodów i wind.

Modernizację przechodzi także stacja kolejowa Sosnowiec Główny. Aktualnie trwa przebudowa przejścia podziemnego, z którego podróżni dotrą na nowy peron nr 3 windą i schodami.

Na terenie stacji powstaje nowa nastawnia, z której dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.

Od września prace w centrum Katowic

Wkrótce rozpocznie się przebudowa linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice. Pierwsze prace prowadzone będą na sześciu obiektach. Od początku września budowa obejmie wiadukty kolejowe nad ul. Mikołowską, Graniczną, Załęską, Przodowników, Kłodnicką oraz wiadukt drogowy na ul. Bagiennej, gdzie dodatkowo obok wybudowany zostanie drugi wiadukt drogowy.

– Inwestycja realizowana od Będzina do Zebrzydowic i granicy z Czechami przyniesie wymierne efekty dla zwiększenia dostępności i sprawności kolei na linii ważnej w aglomeracji śląskiej oraz o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Chcemy stworzyć atrakcyjną ofertę połączeń kolejowych, które będą częstsze i dopasowane do potrzeb podróżnych, mieszkańców, uczniów czy przedsiębiorców – mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

 

O inwestycji mówi także Morten Jensen, kierownik działu w Agencji CINEA.

– Nowy przystanek kolejowy Katowice Morawa to tylko jeden z wielu elementów unijnego projektu CEF modernizującego linię kolejową w konurbacji górnośląskiej. Odcinek Będzin -Katowice Piotrowice zostanie całkowicie zmodernizowany przy 85% wsparciu UE (3,246 mld złotych wsparcia przy 3,818 mld złotych kosztów całkowitych). Na poziomie europejskim usunięte zostaną bariery w międzynarodowym kolejowym transporcie pasażerskim i towarowym na ważnych korytarzach sieci bazowej TEN-T Bałtyk – Adriatyk i Morze Północne – Bałtyk, w tym na granicy polsko-czeskiej – mówi Morten Jensen, kierownik działu w Agencji CINEA zarządzającej instrumentem „Łącząc Europę” (CEF).

 

Dodaj komentarz