PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły dwa przetargi związane z pracami modernizacyjnymi na 200-kilometrowym odcinku „Nadodrzanki”. Docelowo pociągi przyspieszą na trasie do 140km/h. Inwestycja zakończyć się ma w II połowie 2026 r.

Pociągi zwiększą prędkość na lubuskim i zachodniopomorskim odcinku „Nadodrzanki”, ważnej linii kolejowej, która prowadzi z Dolnego Śląska, przez województwo lubuskie, na Pomorze Zachodnie. Po zakończeniu prac znikną ograniczenia prędkości, obowiązujące teraz ze względu na stan techniczny torów.
Inwestycja umożliwi przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h. To nawet dwukrotnie szybciej niż obecnie (w zależności od odcinka, prędkość na linii wynosi od 60 do 120 km/h). Poprawa parametrów wpłynie korzystnie nie tylko na sprawniejsze przejazdy, ale zwiększy też przepustowość trasy, którą będzie mogło pojechać więcej pociągów, w tym składów towarowych, jadących z i do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.
Pozytywne zmiany będą możliwe dzięki remontowi torów na wybranych odcinkach linii Wrocław – Szczecin (nr 273), które przebiegają przez województwa lubuskie i zachodniopomorskie, a także na linii Szczecin – Świnoujście (nr 401).
Łącznie prace obejmą 250 km torów (ok. 230 km na „Nadodrzance” i blisko 20 km na trasie Szczecin – Świnoujście).
– Oczyścimy i uzupełnimy podsypkę, co zapewni odpowiednią stabilizację torów – informują PKP Polskie Linie Kolejowe. – Punktowo wymienimy szyny m.in. na szlaku Wróblin Głogowski – Bytom Odrzański, Kostrzyn – Namyślin, Mieszkowice – Godków, stacji Krzywin Gryfiński, Daleszewo oraz szlaku Mokrzyca Wielka – Warnowo. Na objętych pracami odcinkach wyregulujemy sieć trakcyjną i wyremontujemy rozjazdy – ważne elementy infrastruktury, które pozwalają na płynną zmianę toru jazdy – m.in. na stacjach Bytom Odrzański, Nowa Sól, Niedoradz, Budachów oraz Kostrzyn.
PKP PLK ogłosiły przetargi na dwa zadania:
- „Zaprojektowanie i wykonanie robót na linii kolejowej nr 273 od km 116,000 do km 285,000”
- „Zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania pn. Prace na linii kolejowej nr 273 na odcinku granica IZ w km 285,000 do Szczecin Podjuchy w km 346,358 oraz prace na linii kolejowej nr 401 na odcinku Szczecin Dąbie SDB w km -0,636 do Lubiewo w km 88,100”.
Oba przedsięwzięcia są częścią projektu „Prace na wybranych odcinkach ciągu linii kolejowej C-E-59”. Zadania prowadzone będą w formule „projektuj i buduj”. Środki pochodzić będą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Podpisanie umowy ze zwycięzcami przetargów odbędzie się w III kwartale 2025 r. Zasadnicze roboty ruszą po opracowaniu szczegółowej dokumentacji, jesienią br., a cała inwestycja – w ramach obu zadań – zakończy się w II poł. 2026 r.
Projekt z prawem opcji
PLK przewidziały w postępowaniach prawo opcji. W przypadku finansowania projektu umożliwi to poszerzenie zakresu planowanych prac w zakresie systemu srk oraz zabudowy nowych urządzeń przejazdowych.
– Aby prowadzone prace nie wpływały na ruch kolejowy, uwzględnimy inwestycje w rozkładzie jazdy – dodaje zarządca infrastruktury kolejowej. – Roboty będziemy prowadzić naprzemiennie, najpierw na jednym, a następnie na sąsiednim torze, co przy zachowaniu procedur bezpieczeństwa umożliwi planowe przejazdy pociągów.