Pasażer Raport z Polski Wydarzenia

Podkarpacie: samorządowcy mówią “NIE” wykluczeniu komunikacyjnemu i planom CPK

Zarząd Województwa Podkarpackiego sprzeciwia się wykluczeniu Podkarpacia z planów budowy szybkich połączeń kolejowych w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Konferencję prasową, na której UMWP przedstawił szczegóły stanowiska Zarządu, zorganizowano na stacji PKP Jasionka-Lotnisko.

Konferencja prasowa Samorządu Województwa Podkarpackiego ws. wykluczenia komunikacyjnego związanego z realizacją projektu CPK (Fot. Anna Magda  Biuro Prasowe UMWP)
Konferencja prasowa Samorządu Województwa Podkarpackiego ws. wykluczenia komunikacyjnego związanego z realizacją projektu CPK (Fot. Anna Magda Biuro Prasowe UMWP)

„Plany nowego rządu dotyczące szybkich połączeń kolejowych rodzą wiele obaw, gdyż wykluczają Podkarpacie z tej sieci komunikacyjnej” – mówił podczas rozpoczęcia spotkania z dziennikarzami marszałek województwa Władysław Ortyl. Jak podkreślał, zaproponowane wcześniej przez rząd Prawa i Sprawiedliwości połączenia w ramach 10 tzw. szprych otwierały komunikacyjnie województwo podkarpackie i dawały mu szansę na szybkie połączenia ze stolicą.

– Podkarpacie ma zapisane w swojej strategii, w swoich dokumentach, w swoich wszystkich działaniach i projektach ten układ komunikacyjny, który miał służyć dla dojazdu do CPK, a jednocześnie sam w sobie miał być nowoczesnym rozwiązaniem komunikacyjnym w naszym kraju – mówił marszałek Władysław Ortyl.

 

Mówiąc o planach rządu Donalda Tuska marszałek powiedział:

-Przypomina mi się sytuacja, jak kiedyś odstąpiono od realizacji drogi ekspresowej S19 w dokumentach programowych i politycznych Platformy Obywatelskiej i PSL. To jest sytuacjaanalogiczna – wskazał Władysław Ortyl.

 

Decyzja rządu ws. CPK

Podczas konferencji prasowej samorządowcy zestawili plansze prezentujące plany połączeń kolejowych zaproponowanych przez PiS (w ramach 10 szprych) oraz nowe rozwiązania – rządu PO. W tym drugim przypadku próżno szukać Rzeszowa i Podkarpacia.

– Te mapy wyraźnie pokazują, jakie są różnice w koncepcjach rozwoju. Na tych mapach widać, że powinniśmy i możemy jeździć przez Kraków do Warszawy. To, co się w tym układzie dzieje jest niepokojące. Przypomnę, że jesteśmy ważnym węzłem komunikacyjnym, strategicznym, z punktu widzenia pomocy Ukrainie, też w przyszłości odbudowy Ukrainy i to trzeba zauważać. Przygotowujemy się do wielkich inwestycji na lotnisku. Za nami buduje się centrum obsługowe samolotów. To nie przypadkiem Rzeszów został wybrany na lokalizację takiej inwestycji. A dziś mamy odwrotną sytuację, kiedy jesteśmy z tych planów i realizacji skreślani. I to nas bardzo niepokoi.

 

Zdaniem marszałka województwa, konieczny jest nacisk polityczny w sprawie dostępu Podkarpacia do szybkiej kolei. Marszałek mówił także o mieszkańcach południa Podkarpacia, którzy stracili przez rządowe plany możliwość szybkich połączeń do Rzeszowa i dalej do centralnej Polski.

W konferencji prasowej udział wzięła także Posłanka RP Ewa Leniart, szefowa Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Podkarpacia. W trakcie swojego wystąpienia podkreślała, że CPK w wersji planowanej przez PiS miało być hubem multimodalnym, łączącym transport drogowy, kolejowy i lotniczy, a jego budowa miała dać impuls do rozwoju kraju oraz Podkarpacia, do którego miała prowadzić szprycha nr 6.

– Szprycha nr 6 zakładała, iż w pierwszej kolejności do roku 2030 powstanie połączenie Rzeszów-Łętownia. To połączenie dawałoby możliwość podróży szybką koleją do Warszawy w przeciągu dwóch godzin i 15 minut z Rzeszowa. Dzisiaj, jeżeli nie podróżujemy Pendolino, to tak naprawdę ta podróż trwa przez Kraków pięć godzin – mówiła poseł Ewa Leniart.

 

Dodaj komentarz