Wywiady

Podróż odbywa się od drzwi do drzwi

RK: Aktywnie działacie Państwo na rzecz cyberbezpieczeństwa. Prowadzicie Centrum Monitoringu (Security Operations Center – SOC). Na czym polega praca zespołu SOC? W jaki sposób SOC wpływa na zwiększenie cyberbezpieczeństwa na kolei?

TM: To prawda, chcemy żeby nasze systemy były należycie chronione. W PKP Informatyka działa SOC, którego pracownicy 24 godziny na dobę czuwają nad bezpieczeństwem programów i aplikacji oferowanych przez naszą firmę. Chcielibyśmy, aby SOC PKP Informatyka stanowił wsparcie dla wszystkich spółek kolejowych działających w Polsce. Z uwagi na ograniczony dostęp do specjalistów na rynku pracy, nie ma możliwości, by każda ze spółek zatrudniła najlepszych specjalistów z zakresu cyberbezpieczeństwa.

RK: Deklarujecie Państwo również wspieranie elektromobilności. Jakie działania prowadzicie w tym zakresie? Dlaczego wspieranie elektromobilności jest tak ważne?

TM: Elektromobilność wpisuje się w politykę rządu i program premiera Mateusza Morawieckiego. PKP Informatyka działa w obszarze transportu kolejowego, który przecież jest jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu. Postawienie na elektromobilność to postawienie na czyste powietrze w naszym kraju. Wspólnie ze spółką z Grupy PKP Informatyka – Kolejowymi Zakładami Łączności w Bydgoszczy – zaprojektowaliśmy stację ładowania pojazdów elektrycznych. Jest to pierwsze tego typu polskie urządzenie. Mam nadzieję, że to dopiero początek naszych działań w zakresie elektromobilności.

RK: Na koniec pytanie o najważniejsze plany, wyzwania i założenia na rok 2018?

TM: Koncentrujemy się przede wszystkim na wdrożeniu Bilkom.pl. W przygotowaniu jest także aplikacja mobilna na systemy Android i iOS. Przy koordynacji Ministerstwa Infrastruktury oraz PKP S.A. trwają rozmowy nad przyłączeniem do Pakietu Podróżnika kolejnych przewoźników samorządowych. Integracja systemów przewoźników samorządowych z Pakietem Podróżnika i Bilkom.pl także będzie leżeć po naszej stronie. Pracujemy także nad Bilkom 3.0, który będzie platformą sprzedażową, oferującą nie tylko planowanie podróży i sprzedaż biletów kolejowych. Przy Bilkom 3.0 kierujemy się filozofią, że podróż odbywa się od drzwi do drzwi, a nie od stacji do stacji. Za pomocą Bilkom 3.0 będzie można zaplanować szczegółowo podróż, dobierając ofertę uwzględniającą preferencje pasażera. Kolejna odsłona Bilkom będzie umożliwiała zakupienie także innych usług, takich jak: rezerwacja i opłacenie miejsca parkingowego na parkingach Park&Ride, zakup biletów komunikacji miejskiej, wynajem auta (car sharing) czy rezerwacja noclegów. W dzisiejszych czasach, oprócz czasu i komfortu przejazdu, istotnymi elementami są wszelkie udogodnienia z tym związane. Chcemy zaoferować przewoźnikom, ale przede wszystkim pasażerom, nowoczesne rozwiązania informatyczne, które sprawią, że kolej będzie chętnie wybieranym środkiem komunikacji w Polsce.

Rozmawiała LS

Dodaj komentarz