Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Poznaliśmy wykonawcę prac przygotowawczych dla szprychy nr 5

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wskazała wykonawcę prac przygotowawczych do stworzenia nowej linii kolejowej (szprycha nr 5) do Bełżca, przez Zamość i Tomaszów Lubelski. Inwestycja pozwoli włączyć wspomniane miejscowości do sieci kolejowej, a Zamość i Krasnystaw – do sieci połączeń dalekobieżnych.

W ramach budowy szprychy nr 5 dla CPK, powstanie ok. 90 km nowych torów. W skład inwestycji wchodzi budowa odcinków linii kolejowych: nr 54 Trawniki – Krasnystaw i 56 Wólka Orłowska – Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec. W rejonie Zamościa część przebiegów zakłada przejście pod miastem tunelem, co wiąże się z budowę podziemnej stacji pasażerskiej.

Przetarg dotyczy prac przygotowawczych, a konkretnie opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Za najkorzystniejszą spółka CPK uznała ofertę złożoną przez konsorcjum z firmą Egis jako liderem: 19,5 mln zł netto. O wyborze zdecydowały dwa czynniki: cena (w 70 proc.) i doświadczenie personelu (pozostałych 30 proc.).

Budowa linii umożliwi szybkie połączenia południowej części województwa lubelskiego z Warszawą i CPK, ale nie tylko.

– Dzięki planowanej linii Tomaszów Lubelski i Bełżec zostaną włączone do sieci kolejowej, a Zamość i Krasnystaw do sieci połączeń dalekobieżnych. Docelowo trasa stanie się częścią korytarza międzynarodowego w kierunku Lwowa – mówi Mikołaj Wild, Prezes Spółki CPK.

 

W ramach STEŚ powstanie analiza przebiegów planowanej linii kolejowej oraz inne analizy: techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Na ich podstawie spółka CPK wskaże preferowany przebieg linii (tzw. wariant inwestorski) w zakresie koniecznym do prowadzenia dalszych przygotowań.