Aktualności Pasażer

Prawa pasażerów z gwarancją Unii Europejskiej

Prezes Zarządu PKP SA Krzysztof Mamiński powiedział, że:

– Wiosną tego roku Komisja Europejska zaproponowała, by rok 2021 był Europejskim Rokiem Kolei. Dziś większość państw unijnych docenia zalety kolei jako transportu niskoemisyjnego, najmniej uciążliwego dla środowiska naturalnego i jednocześnie efektywnego, pozwalającego na w doskonały sposób realizować potrzeby mobilności w zakresie transportu międzynarodowego, międzymiastowego i aglomeracyjnego. Zaangażowanie Przedstawicielstwa PKP w Brukseli w prace legislacyjne związane z najważniejszym dokumentem regulującym relacje pomiędzy pasażerami, przewoźnikami a zarządcami dworców i stacji kolejowych pozwoliło osiągnąć kompromis korzystny nie tylko dla spółek z Grupy PKP, ale także całego sektora kolejowego. Mam głęboką nadzieję, że przyszły rok w Unii Europejskiej, mimo utrudnień związanych z pandemią koronawirusa, będzie należał właśnie do kolei.

Jak podkreślają władze PKP SA, w projekcie rozporządzenia udało się ująć większość postulatów Spółki. Takie rozwiązania pozwolą zapewnić równe reguły gry na rynku transportu zbiorowego. Przyjęte wytyczne umożliwią operatorom kolejowym kontynuowanie ich wysiłków na rzecz podniesienia jakości oferowanych usług bez narażania sektora na realne ryzyko utraty konkurencyjności, co miałoby miejsce w przypadku wdrożenia innych rozwiązań.

Zadowolenia z wypracowanych rozwiązań nie kryje PKP SA, której Przedstawicielstwo w Brukseli było zaangażowane w prace nad projektem


Rozporządzenie (WE) nr 1371/2007 określające prawa i obowiązki pasażerów w ruchu kolejowym obowiązujące od grudnia 2009 r. Komisja Europejska w raporcie opublikowanym w 2013 r. zwróciła uwagę na pewne problematyczne obszary stosowania rozporządzenia, co potwierdziła ocena skutków z 2017 r. W celu znalezienia większej równowagi pomiędzy interesami pasażerów kolei w UE a przewoźników, KE we wrześniu 2017 r. przedstawiła projekt unowocześnienia europejskich praw pasażerów, który został skierowany do Komisji Transportu i Turystyki. Negocjacje międzyinstytucjonalne w tej sprawie rozpoczęły się 28 stycznia 2020 r., jednak z powodu pandemii zostały przerwane. Posiedzenia trójstronne wznowiono 23 czerwca 2020 r., a finalnie podczas czwartego dialogu trójstronnego – 1 października 2020 r. osiągnięto porozumienie. Po przyjęciu uzgodnionych zmian przez Parlament Europejski wejdą one w życie po ich opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE, a zaczną obowiązywać 24 miesiące później.

Dodaj komentarz