Polskie Linie Kolejowe S.A. intensyfikują prace utrzymaniowe na sieci kolejowej, wprowadzając nowoczesne technologie potokowej wymiany nawierzchni torowej. Dzięki wykorzystaniu maszyn PUN, spółka planuje zrealizować w 2025 roku wymianę torów na łącznej długości 150 kilometrów – to więcej niż łączna długość prac z użyciem PUN-ów przeprowadzonych w latach 2021–2024.

Nowoczesne rozwiązania przyspieszają prace
Maszyny PUN (Potokowej Utrzymania Nawierzchni) pozwalają na jednoczesne usuwanie zużytych elementów torowiska i układanie nowych, co znacząco skraca czas prac w porównaniu do tradycyjnych metod. Ich zastosowanie ogranicza także wpływ prowadzonych robót na bieżący ruch kolejowy, zwiększając efektywność realizowanych działań.
Rozpoczęcie szeroko zakrojonych prac utrzymaniowych nastąpiło w marcu 2025 roku. Już pierwsze efekty pokazują ogromny potencjał nowej technologii.

Wschowa – Głogówko: wyższa prędkość, większe bezpieczeństwo
Pierwsza z maszyn PUN została skierowana na linię kolejową nr 14, na odcinek Wschowa – Głogówko. W ciągu zaledwie siedmiu dni wymieniono nawierzchnię toru nr 2 na długości 4,5 km. Przeprowadzone prace pozwoliły na podniesienie prędkości rozkładowej z 50 km/h do 120 km/h. Dzięki temu zwiększyła się zarówno sprawność przejazdów, jak i poziom bezpieczeństwa na modernizowanym odcinku.

Przemiarki – Dąbrowa Górnicza Towarowa: poprawa parametrów technicznych
Druga maszyna pracowała na linii kolejowej nr 154, między Przemiarkami a Dąbrową Górniczą Towarową. Na ponad 7-kilometrowym odcinku wymieniono nawierzchnię torową, wykonano mechaniczne oczyszczenie podsypki, podbicie toru oraz wzmocnienie podtorza. Do naprawy użyto nowych podkładów oraz regenerowanych szyn, co umożliwiło zwiększenie maksymalnej prędkości rozkładowej z 60 km/h do 100 km/h.

Wyzwania na linii do Zwardonia
W kwietniu rozpoczęto prace na linii kolejowej nr 139, na odcinku Zwardoń – Węgierska Górka. Zakres robót obejmuje wymianę około 37 kilometrów torów. W nocy z 15 na 16 kwietnia doszło jednak do poważnego incydentu – wykolejenia pociągu technicznego z jedną z maszyn PUN. W wyniku zdarzenia maszyna uległa poważnej awarii. Mimo trudności, Polskie Linie Kolejowe S.A. nie przerwały prac. Dzięki wdrożeniu systemu dwuzmianowego i pełnemu wykorzystaniu dwóch pozostałych maszyn, projekt realizowany jest zgodnie z harmonogramem.

Dalsza realizacja bez opóźnień
Aktualnie maszyny PUN pracują na dwóch odcinkach: Stary Sącz – Piwniczna (linia kolejowa nr 96) oraz Zwardoń – Węgierska Górka (lk139). Równoległe prowadzenie prac pozwala na utrzymanie tempa modernizacji i dalszą realizację planu bez opóźnień.