Publikacje Firm Raport z Polski

PUTrain: pasmo sukcesów polskich studentów

W 2024 roku wprowadzono także dodatkowe 4 konkurencje obieralne, gdzie punkty uzyskać można maksymalnie 2 z nich. Do konkurencji tych należą: aerodynamika, sprzęg automatyczny, automatyczne ogłaszanie pozycji i przesył danych. Wyzwanie aerodynamiki wymaga przygotowania raportu prezentującego opór aerodynamiczny pojazdu podczas ruchu z prędkością 50 km/h. W przypadku sprzęgu automatycznego wymagane jest zaprojektowanie, przygotowanie i pokazanie w praktyce działania takiego sprzęgu. Konkurencja automatycznego ogłaszania pozycji wymaga od pojazdu ogłaszania przy pomocy komunikatów głosowych aktualnej pozycji lokomotywy na torze, a konkurencja przesyłu danych polega na przygotowaniu systemu przysyłającego dane dotyczące parametrów lokomotywy bezprzewodowo.

Historia projektu PUTrain sięga 2018 roku, kiedy to wśród członków KNITP zrodził się pomysł przygotowania własnej konstrukcji na zawody Railway Challenge, które odbywały się już od sześciu lat w angielskim Stapleford. Jeszcze w tym samym roku delegacja studentów wyruszyła w podróż do Wielkiej Brytanii aby na własne oczy przekonać się, jak wygląda formuła zawodów. Miejsce zmagań biorących udział drużyn okazało się być genialną przestrzenią do wymiany doświadczeń konstruktorskich czy przetestowania innowacyjnych rozwiązań projektantów z innych państw. Regulamin zawodów nie jest tak restrykcyjny jak regulacje branżowe, stąd też młodzi konstruktorzy mogą wykorzystywać rozwiązania niedostępne dla pełnowymiarowej kolei.

Determinacja członków zespołu PUTrain po wizycie w Anglii jedynie wzrosła, co zaowocowało skonstruowaniem pierwszej w historii polskiej lokomotywy w skali 1:5,5. Już w 2019 konstrukcja była gotowa do zaprezentowania i wyruszyła w drogę do angielskiego Stapleford gdzie pozytywnie zaskoczyła sędziów swoją konstrukcją i walorami estetycznymi. Szczególną uwagę przykuły wózki lokomotywy, które zostały w całości wykonane z materiałów kompozytowych. Przede wszystkim z włókna szklanego i dibondu. Umożliwiło to znaczne obniżenie masy nieusprężynowanej lokomotywy. Kolejne 2 edycje zawodów były naznaczone pandemią COVID-19 co uniemożliwiło członkom KNITP na bezpośredni udział w zawodach, konkurencje dla drużyn spoza Wielkiej Brytanii były ograniczone jedynie do prezentacji online.

Podczas pandemii członkowie zespołu PUTrain nie próżnowali i prężnie pracowali projektem nowej lokomotywy do której budowy przystąpili tuż przywróceniu stacjonarnych zajęć na uczelni. Dzięki temu już na kolejne zawody, w 2022, studenci pojechali z zupełnie nową konstrukcją. Była to edycja zawodów o bardzo zróżnicowanym poziomie. Niewątpliwym sukcesem zespołu było przejechanie całego okrążenia konkursowego przez lokomotywę, co udało się jedynie kilku zespołom. Jednakże niedosyt po zawodach był jedynie dodatkową motywacją do dalszego rozwoju projektu.

Rok 2023 był dla drużyny przełomem. W przypadku lokomotywy zmodernizowano praktycznie wszystkie systemy, między innymi: wzmocniono całą konstrukcję, zastosowano klatkę bezpieczeństwa czy poprawiono system mocowania akumulatorów. Ponadto przeorganizowano całe wnętrze lokomotywy wydzielając przedział elektryki i pneumatyki, przeprojektowano pierwszy oraz drugi stopień usprężynowania oraz poprawiono układ przeniesienia napędu. Najbardziej rzucającą się w oczy modyfikacją było zastosowanie zupełnie nowego poszycia, przygotowano z laminatu szklano-epoksydowego i zamontowanie paneli fotowoltaicznych umożliwiających doładowywanie akumulatorów w trakcie jazdy.

Dodaj komentarz