Inwestycje Przewozy towarowe Raport z Polski

Rośnie potencjał portów w Gdyni i Gdańsku

Kamil Tarczewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podsumował zmiany jakie spowodowały inwestycje PKP PLK:

–  Stan kolejowych połączeń do Portu Gdańsk w ostatnich latach uległ diametralnej poprawie dzięki inwestycjom Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Zwiększyły się możliwość transportu, a to ma realny wpływ na wzrost przeładunków oraz poprawę konkurencyjności i umacnianie pozycji Portu Gdańsk wśród nadbałtyckich portów morskich.

 

Nowe Centrum Sterowania

Z nowego Lokalnego Centrum Sterowania Gdynia Port – oddanego do użytku w marcu 2022 r. prowadzony jest ruch pociągów do nabrzeży gdyńskiego portu. W ciągu doby dyżurni ruchu zapewniają sprawne i bezpieczne przejazdy około 50 pociągów wjeżdżających i wyjeżdżających z portu z ładunkami oraz podczas około 230 jazd manewrowych. Prace kolejarzy wspierają nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Informacje o sytuacji na torach dojazdowych do portu i na stacji towarowej obserwowane są na monitorach. Komputerowe urządzenia umożliwiają pracę manewrową, nadzór nad zestawianiem i przygotowaniem pociągów do jazdy. Z nowej nastawni Gdynia Port P1 prowadzony jest ruch z jazdami manewrowymi składów z ładunkami (w ciągu doby około 100 składów).

Kolejny etap prac, Gdynia

Prace w ramach projektu pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” osiągnęły półmetek. Zabudowano blisko 70 km nowych torów oraz 166 rozjazdów. Prace wkraczają w kolejną fazę. Inwestor prowadzi roboty ziemne wzmacniające i stabilizujące podłoże. Układane są nowe tory, zabudowywane rozjazdy oraz montowane elementy sieci trakcyjnej. Tymczasowe połączenia między torami umożliwiają płynne prowadzenie prac przy utrzymaniu stałego dostępu pociągów do torów na terenie portu. Na stacji Gdynia Port gotowa jest sieć ciepłownicza, przebudowywana jest sieć wodociągowa, kanalizacyjna, a także gazowa. Gotowych jest 11 podziemnych zbiorników retencyjnych, kolejne dwa są w budowie. Gotowa jest publiczna ładownia.

Wykonawca buduje dwa nowe wiadukty kolejowe, które usprawnią przejazd do portu. Na pierwszym z nich, na którym ułożone zostaną cztery tory, betonowane są ściany oporowe. Wykonywane są również zbrojenia i betonowanie kolejnych części konstrukcji obiektu. Na drugim, dłuższym – na którym będzie jeden tor, a pod nim aż siedem – powstaje konstrukcja przyczółków, a także podpór. Wyremontowano most nad rzeką Chylonką. Zakończenie umowy planowane jest w II połowie 2023 r.

Lepsza infrastruktura także w Gdańsku

Wykonawca zakończył zasadnicze prace projektu „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk”. Pociągi jeżdżą po zmodernizowanych torach z nową siecią trakcyjną w obrębie stacji Gdańsk Zaspa Towarowa, Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Wiślany oraz na liniach Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany (lk 227, 249 i 722). Wykonawca zabudował 72 km nowych torów i 233 rozjazdy.

Nowe tory i pociągi towarowe na stacji Gdynia Port (fot. Szymon Danielek / PKP PLK)
Nowe tory i pociągi towarowe na stacji Gdynia Port (fot. Szymon Danielek / PKP PLK)

Nowe inwestycje w poprawa bezpieczeństwa

Od grudnia 2021 r. kierowcy korzystają z nowego wiaduktu drogowego w ciągu ul. Ku Ujściu. Stumetrowy obiekt zastąpił przejazd kolejowo – drogowy między stacjami Gdańsk Kanał Kaszubski i Gdańsk Port Północny. Poprawił także bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym oraz usprawnił komunikację w tej części miasta. Realizacja zadania zapewniła sprawny dojazd pociągów i samochodów do gdańskiego portu.

Dodaj komentarz