PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do modernizacji trasy kolejowej Giżycko – Korsze. Właśnie został rozpisany przetarg, zgodnie z którym planowana inwestycja związana będzie z przebudową oraz elektryfikacją tego odcinka linii Ełk – Korsze.
Prace remontowe mają objąć spory fragment, ponieważ restrukturyzacji poddanych zostanie ponad 50 kilometrów torowisk. Są przy tym częścią modernizacji całej wspomnianej linii nr 38, mierzącej łącznie około 100 kilometrów.
Co zostanie wykonane?
Zgodnie z informacjami podanymi na stronie internetowej PKP Polskich Linii Kolejowych inwestycja ma na celu przede wszystkim poprawę wydajności przewozów w regionie warmińsko-mazurskim. Linia kolejowa zostanie bowiem przystosowana do poruszania się pociągów z dwukrotnie wyższą prędkością niż dotychczas. Zamiast do 80 kilometrów na godzinę, pociągi rozpędzą się aż do 160. Tym samym podróż z Olsztyna do Ełku skróci się prawie o godzinę.
Tak znaczące zmiany będą mogły zajść dzięki elektryfikacji całej trasy, na której do tej pory konieczne było podstawianie zamiennie lokomotyw spalinowych w miejsce elektrycznych, gdy kończyły się odcinki zasilania. Również ten czynnik w znacznym stopniu prowadził do wydłużenia czasu przejazdu. Jednocześnie mógł ograniczać komfort podróży pasażerów.
Poza elektryfikacją wykonawca inwestycji zrealizuje także działania remontowe związane z wymianą torów i urządzeń stosowanych do obsługi systemów sterowania ruchem kolejowym. Ponadto planuje prace budowlane obejmujące obiekty infrastruktury. Konieczne jest przebudowanie wiaduktów, mostów oraz przejazdów kolejowo-drogowych na tym obszarze. Dodatkowo wyremontuje cztery stacje: Sterławki Wielkie, Kętrzyn, Tołkiny oraz Korsze i pięć przystanków: Niegocin, Sterławki Małe, Martiany, Nowy Młyn i Linkowo. Dzięki pracom modernizacyjnym przystosuje się je do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami.
Prace już ruszyły
Obecnie trwają już działania na pierwszym odcinku, to jest pomiędzy Ełkiem i Giżyckiem. Aktualnie przygotowywany jest teren pod prace elektryfikacyjne. Odbywa się także demontaż do tej pory używanych elementów infrastruktury.
Modernizację tej części linii PKP planuje zakończyć w pierwszym kwartale 2024 roku. Wykonawca wyremontuje odcinek Giżycko – Korsze po 2023 roku.