Inwestycje Raport z Polski

Ruszają prace przygotowawcze dla linii CPK – Płock – Włocławek

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na studium wykonalności dla Kolei Dużych Prędkości od lotniska przez Płock do Włocławka. Odcinek liczyć będzie 120 km. To element tzw. CMK-Północ.

CPK zaprezentowało przebieg linii kolejowej przez Płock i Włocławek. (fot. CPK)
CPK zaprezentowało przebieg linii kolejowej przez Płock i Włocławek. (fot. CPK)

Umowa dotyczy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), czyli niezbędnej dokumentacji przedprojektowej, dla fragmentu tzw. szprychy CPK nr1. Odcinek CPK – Płock – Włocławek to już kolejna przygotowywana przez CPK trasa kolejowa prowadząca przez województwo mazowieckie, ale jednocześnie pierwsza inwestycja tej spółki na terenie kujawsko-pomorskiego.

Spółka CPK podpisała kontrakt z wybranym w przetargu konsorcjum firm IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, BBF i  Arcadis. Wartość umowy to ponad 38 mln zł netto. Długość planowanej trasy – ok. 122 km.

Prędkość

Dzięki tej kolejowej inwestycji CPK pociągi będą jeździć na początku z prędkością do 250 km/h. Przyjęta dla tego odcinka prędkość projektowa to jednak 350 km/h. Tzn. do takiej wartości będzie można w przyszłości podnieść prędkość maksymalną bez przebudowy torowiska i bez zmiany geometrii łuków.

– Płock to podręcznikowy przykład wykluczenia komunikacyjnego. W linii prostej odległość między Warszawą Centralną a dworcem w Płocku wynosi zaledwie 94 km. Mimo to pociągiem jedzie się tam prawie 3 godziny – mówi Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK. – Na dodatek tą trasą dziennie jeździ tylko jeden pociąg bez przesiadek, który wyrusza z Płocka… o 4:30. Nic dziwnego, że większość mieszkańców wybiera samochód. Nasza inwestycja sprawi, że z kolei skorzysta znacznie więcej pasażerów.