Pasażer Tabor

Samorząd Dolnego Śląska przedstawił plan inwestycji kolejowych

Przedstawiciele samorządu województwa dolnośląskiego przedstawili we wtorek plany inwestycji kolejowych na Dolnym Śląsku – projekty zgłoszone do rządowego Programu Kolej Plus i Krajowego Programu Odbudowy. W konferencji uczestniczyli Cezary Przybylski – Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego, Marcin Krzyżanowski, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego oraz Patryk Wild, radny Sejmiku Województwa i przewodniczący sejmikowej Komisji Polityki Rozwoju Regionalnego i Gospodarki.

Fot. kadr z konferencji online

– Jednym z priorytetów województwa jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym i zwiększenie dostępności mieszkańców Dolnego Śląska do komunikacji publicznej – podkreślał marszałek Cezary Przybylski. – Im częściej będziemy z niej korzystać, tym rzadziej będziemy eksploatować samochody. Chcemy, by studenci uczący się w dużych ośrodkach akademickich, mogli bezpiecznie i sprawnie dojeżdżać z domu na uczelnię.

 

Marszałek podkreślił także sukcesy samorządu przy rewitalizacji nieczynnych linii kolejowych. Jednym z nich było przywrócenie po 40 latach linii Bielawa – Dzierżoniów. Inwestycja prowadzona była około roku.

– Jako województwo wystąpiliśmy o przekazanie 350 km szlaków kolejowych, w tej chwili mamy przekazane 150 – mówił marszałek. – Czekamy na przekazanie i podpisanie stosownych porozumień na trzy odcinki w tym m.in. Chocianów – Duninów. Jestem głęboko przekonany, ze wszystkie te porozumienia zostaną podpisane już wkrótce.

 

Zarząd województwa zgłosił także 5 projektów kolejowych do Programu Kolej Plus. Wziął także udział w Krajowym Planie Odbudowy, którego celem jest złagodzenie gospodarczych skutków pandemii i wzrost inwestycji. Za pieniądze z UE samorząd chce m.in. modernizować linie kolejowe.

W ramach Projektu Kolej Plus Dolny Śląsk zgłosił 5 zadań:

  • Poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław. Projekt zakłada wybudowanie podstawowej infrastruktury kolejowej w obrębie Wrocławskiego Węzła Kolejowego na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór. Pozwoli to na uruchomienie nowych połączeń w ramach Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej (WKM) na kierunkach Wrocław – Środa Śląska, Wrocław – Wołów oraz Wrocław – Jaworzyna Śląska. Przebudowie poddana zostanie również stacja Środa Śląska w celu dostosowania jej do kończenia i zaczynania biegu pociągów WKM.
  • Rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia powiatu złotoryjskiego i Złotoryi do sieci regionalnego wojewódzkiego transportu kolejowego. Rewitalizowany miałby być odcinek linii kolejowej nr 284 zarządzany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Jednocześnie dzięki tej inwestycji możliwa będzie rewitalizacja dalszego odcinka linii nr 284 od Jerzmanic-Zdrój do Lwówka Śląskiego, który został przejęty na rzecz Samorządu Województwa Dolnośląskiego.
  • Poprawa jakości połączeń Dzierżoniowa i powiatu dzierżoniowskiego z Wrocławiem. Będzie to możliwe dzięki wznowieniu ruchu na linii kolejowej nr 310 Kobierzyce – Piława Górna, która jest własnością Samorządu Województwa Dolnośląskiego oraz odbudowie drugiego toru na odcinku linii kolejowej nr 285 pomiędzy stacjami Wrocław Główny a Kobierzyce.
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 181 na odcinku Oleśnica – Syców – Kępno (skomunikowanie Sycowa, Kępna, Wielunia ze stolicą Dolnego Śląska)
  • Rewitalizacja linii kolejowych stanowiących ciąg komunikacyjny Zgorzelec – Bogatynia (skomunikowanie Bogatyni ze stolicą Dolnego Śląska)

 

W trakcie konferencji omówiono także działania w ramach Krajowego Programu Odbudowy.

– Przejęliśmy linię kolejową nr 310 na odcinku Kobierzyce Pilawa, co daje dużą alternatywę dla transportu na drodze krajowej nr 8 – podkreślił Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. – Aby wznowić na niej ruch potrzebne są inwestycje także na linii Wrocław – Kobierzyce, gdzie chcemy uruchomić drugi tor.

 

Samorząd chce także przyspieszyć i rozwinąć odcinki regionalne między Wrocławiem a Środą Śląską, dalej w kierunku Legnicy i Zgorzelca. Na stacji końcowej powstać mają dwa tory. Tam przebudowana będzie także stacja kolejowa. W ramach prac rozbudowany zostanie również odcinek Wrocław Dworzec Świebodzki – Wrocław Muchobór. Uruchomienie Dworca Świebodzkiego pozwoli na usprawnienie ruchu kolejowego w ramach aglomeracji wrocławskiej.

– Projekty oszacowaliśmy na ok. 500 mln zł, z czego 15 proc. to wkład województwa – poinformował Myrda.

 

W konferencji uczestniczył także Marcin Krzyżanowski, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.

– Nie zwalniamy tempa działań – podkreślał. – Przeniesienie ruchu z dróg na tory zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców i ich zdrowie. Ograniczymy w ten sposób m.in. emisję spalin i liczbę wypadków drogowych.

 

Podsumowując spotkanie, Patryk Wild nawiązał do inwestycji taborowych województwa, w tym nowych pociągów hybrydowych dla Kolei Dolnośląskich, które kursować będą po przejmowanych odcinkach tras kolejowych.