Analizy Pasażer Przewozy towarowe

Spadek mniejszy niż w kwietniu i maju, ale wciąż duży. UTK podsumował wyniki przewozowe w czerwcu

W czerwcu w podróż koleją wybrało się 14,5 mln pasażerów. To o prawie 47 proc. mniej niż w czerwcu 2019 r. Spadek liczby pasażerów spowodowany epidemią koronawirusa jest mniejszy niż w kwietniu i maju kiedy sięgał 77 proc. i 66 proc. W czerwcu 2020 r. przewieziono koleją 17,5 mln ton ładunków – o 1,1 mln ton mniej niż w ubiegłym roku. To najmniejszy miesięczny spadek przewozów licząc rok do roku.

Jak wynika z danych opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego, pasażerowie powoli wracają na kolej. Po spadkach, które odnotowano w kwietniu i maju (r/r), czerwiec jest miesiącem, w którym liczba pasażerów nie spadła o więcej niż połowę. 14,5 mln pasażerów w czerwcu to spadek o 12,8 mln w porównaniu z czerwcem 2019 r. Oznacza to, że średnio blisko 500 tysięcy pasażerów korzystało kolei każdego dnia, podczas gdy w kwietniu wartość ta wynosiła średnio 200 tysięcy osób dziennie.

Praca przewozowa w czerwcu wyniosła 877 mln pasażerokilometrów, zaś Praca eksploatacyjna 12,2 mln pociągokilometrów (spadek odpowiednio o 54,1 proc. oraz 11,5 proc.). Stosunkowo niewielki spadek pracy eksploatacyjnej wskazuje zarówno na wznowienie przez większość przewoźników wcześniej zawieszonych relacji, jak i na częściowe wznowienie połączeń o charakterze sezonowym. Zauważalne jest też zwiększenie zainteresowania pociągami dalekobieżnymi. Średnia odległość podróży wzrosła z 52 km w maju do ponad 60 km w czerwcu.

-Kolej stoi przed trudnym wyzwaniem, jak przekonać pasażerów, że podróżowanie pociągami jest bezpieczne w czasie epidemii. Ważne jest utrzymanie wysokich norm sanitarnych i stosowanie nowoczesnych metod dezynfekcji składów – zauważa dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – W wakacje inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadzą ponad 170 dodatkowych kontroli pociągów. Będą zwracać szczególną uwagę na czystość składów, to czy w toaletach są niezbędne środki higieniczne oraz czy drużyny konduktorskie wyposażone są w maseczki i środki dezynfekujące – dodaje.

 

W pierwszym półroczu 2020 r. z usług kolei skorzystało ponad 104 mln pasażerów, co oznacza spadek o blisko 58 mln osób (35,7 proc.) w stosunku do ubiegłego roku. Styczeń i luty wskazywały na zwiększające się zainteresowanie koleją. Jednak epidemia koronawirusa spowodowała zmniejszenie mobilności Polaków. Praca przewozowa w ciągu sześciu miesięcy 2020 r. wyniosła 6 mld pasażerokilometrów, zaś Praca eksploatacyjna 74,4 mln pociągokilometrów. Oznacza to spadki odpowiednio o 41,8 proc. oraz 10,5 proc..

Wyniki przewozów pasażerskich znajdują sie w dziale Statystyka przewozów pasażerskich.

PRZEWOZY TOWAROWE

Przewiezione przez kolej 17,5 mln ton w czerwcu 2020 r. to wynik o prawie 900 tys. ton wyższy niż w poprzednim miesiącu. W stosunku do czerwca 2019 r. spadek wyniósł 1,1 mln ton (6,1 proc.) i jest on najniższy porównując dane miesięczne rok do roku. Wartości pozostałych parametrów w porównaniu z czerwcem ubiegłego roku również charakteryzowały się jednymi z najmniejszych różnic Praca przewozowa wyniosła 4,2 mld tonokilometrów i była niższa o 7,1 proc.. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która kształtowała się na poziomie 6,1 mln pociągokilometrów, spadek wyniósł 7,5 proc..

Wyniki przewozowe za czerwiec potwierdzają, że kryzys wywołany epidemią miał mniejszy wpływ na PRZEWOZY TOWAROWE niż pasażerskie. Z informacji przekazywanych przez przewoźników wynika, że w dalszym ciągu rozwija się transport kolejowy między Azją a Europą. Potwierdzają to też pierwsze dane intermodalne –komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Przewoźnicy informowali również o uruchomieniu nowych relacji międzynarodowych z klientami z krajów zachodniej i południowej Europy – dodaje.

 

W pierwszym półroczu przewoźnicy przetransportowali 105 mln ton, co w porównaniu z rokiem poprzednim oznacza spadek o 13 mln ton (11 proc.). Praca przewozowa i Praca eksploatacyjna wyniosły odpowiednio 24,5 mld tonokilometrów oraz 36,2 mln pociągokilometrów (spadek o 13,3 proc. oraz 12,3 proc.). Mimo występujących trudności, wynik ten jest wyższy o ponad 1,2 mln ton niż wartość masy przewiezionej w 2016 r., kiedy to po raz ostatni wartość przewiezionej masy nie przekroczyła 230 mln ton.

Średnia odległość przewozów towarowych w pierwszym półroczu wyniosła 233 km i była o 6 km niższa w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.

Źródło: UTK