Inwestycje

Spółka CPK rozpoczyna planowanie infrastruktury lotniska

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wytypowała 35 firm oraz instytucji i rozpoczęła z nimi konsultacje w celu zwymiarowania infrastruktury nowego lotniska. W ramach prac nad master planem Portu Lotniczego Solidarność, spółka CPK zbierze szczegóły dot. m.in. liczby i lokalizacji budynków, ich powierzchni i kubatury, a także zakładanej w 2027 r. liczby pracowników.

Wśród firm zaproszonych do konsultacji znalazły się m.in. Polskie Linie LotniczeLOT, spółki handlingowe LS Airport Services i Welcome Airport Services, firmy obsługi technicznej LOT AMS i LS Technics, spółki spedycyjno-logistyczne Poczta Polska, DHL, FedEx, UPS i TNT, dostawcy paliw Orlen i Lotos, a także m.in. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe,Policja, Straż Graniczna, Główny Inspektorat Sanitarny oraz Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej.

Spółka CPK zapytała dostawców usług lotniczych i instytucje państwowe zarówno o inwentaryzację ich infrastruktury obecnie na Lotnisku Chopina, jak też o prognozy i oczekiwania na koniec 2027 r., kiedy planowane jest oddanie do użytkowania pierwszego etapu Portu Lotniczego Solidarność. Pytania dotyczą m.in.:

  • Typu budynków
  • Minimalnej potrzebnej powierzchni terenu
  • Liczby i lokalizacji obiektów
  • Powierzchni i kubatury budynków
  • Wymaganego sąsiedztwa innych elementów infrastruktury
  • Zasilania w media
  • Zapotrzebowania na parkingi i pola odstawcze
  • Liczby pracowników w obiektach.

Konsultacje potrwają do 1 lipca. Ich podsumowanie odbędzie się 25 lipca.

– Do konsultacji zaprosiliśmy szeroką grupę polskich i międzynarodowych podmiotów, które będą użytkownikami przyszłego lotniska – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. – Dzięki temu spółka CPK pozyska szczegółowe informacje m.in. o preferowanej lokalizacji obiektów, wymaganym sąsiedztwie, zapotrzebowaniu na przyłącza i przewidywanej liczbie pracowników

 

Zebrane w ten sposób dane zostaną przetworzone i wykorzystane w zakresie określonym w warunkach współpracy z konsultantem wsparcia technicznego ds. master planu (tzw. master plannerem). W spółce trwa obecnie postępowanie przetargowe w celu wyłonienia firmy, która będzie pełnić tę rolę.

– W tym roku planujemy podpisać umowę z wybranym wykonawcą – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK. – Wtedy ruszą też prace nad master planem portu lotniczego, które będą prowadzone przez zintegrowany zespół CPK i master plannera. Rozpoczęliśmy właśnie pierwszą z planowanych konsultacji na temat infrastruktury na potrzeby master planu

 

Na master plan CPK będą składały się m.in: wieloletniastrategia etapowego rozwoju lotniska i szczegółowe wymagania w zakresie infrastruktury i zaplecza usługowego. Celem tego procesu planistycznego będzie całkowite zwymiarowanie i lokalizacja planowanej infrastruktury CPK, która w pierwszym etapie będzie miała przepustowość do 45 mln pasażerów i 1 mln ton przewozów cargo rocznie.

Częścią składową przygotowań do master planu jest 350-stronnicowy brief strategiczny CPK, który usystematyzował założenia elementów infrastruktury. Powstał on w oparciu o prawie 10 tys. uwag od prawie 150 podmiotów, które brały udział w poprzednich etapach konsultacji w tym i ubiegłym roku.

Jednocześnie koncepcję przyszłego lotniska opiniują przewoźnicy lotniczy w ramach Komitetu Konsultacyjnego (ACC), który został powołany w ubiegłym roku przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) we współpracy z CPK. Dotychczas w ramach ACC miały miejsce w Warszawie dwa spotkania: w lipcui październiku ub. roku. Obecnie ze względu na sytuację epidemiologiczną na świecie spotkania odbywają się online.

Obecnie na etapie uzgodnień rządowych jest Programu Wieloletni, który określi planowane wydatki na CPK w kolejnych latach. W planach spółki na najbliższe trzy miesiące jest też m.in. wybór doradcy strategicznego spośród największych i najlepszych pod względem operacyjnym lotnisk przesiadkowych świata.