Wywiady

Spółka potrzebuje stabilnego rozwoju

Nowy prezes zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Janusz Malinowski, przedstawił swoją koncepcję zarządzania spółką.

Raport Kolejowy: Od 30 czerwca pełni Pan funkcję prezesa zarządu. Czy zmiana ta oznacza rewolucję w Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej?

Janusz Malinowski: Zanim zostałem prezesem przez dwa lata od czerwca 2015 roku byłem członkiem zarządu Spółki. Przez ten czas bardzo dobrze poznałem ŁKA, jak to się mówi „od podszewki”. Przez ten czas odpowiadałem za ofertę przewozową- rozkład jazdy, system sprzedaży, finanse, marketing, a także inwestycje. Udało się nam zbudować i wprowadzić wiele rozwiązań, które doprowadziły do rozwoju Spółki. Od 2015 roku ŁKA zwiększyła liczbę pasażerów o ponad 120% przy wzroście pracy eksploatacyjnej o 60%. Przez ostatnie pół roku przewieźliśmy 1 862 000 pasażerów. To o 51% więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku, przy wzroście pracy eksploatacyjnej o 15%. Na początki sierpnia naszym pociągiem przejechał 7-milionowy pasażer. Bardzo istotny jest dla mnie także wynik ostatniego badania satysfakcji pasażerów, w którym otrzymaliśmy ocenę 8,05 w 10-stopniowej skali. To dla mnie bardzo wymierny dowód na to, że dotychczasowe działania podejmowane przez Urząd Marszałkowski i przez Spółkę miały sens i były potrzebne. W takiej sytuacji Spółka nie potrzebuje żadnej rewolucji, a dalszego, stabilnego rozwoju. RK: Tak jak Pan wspomniał-Łódzka Kolej Aglomeracyjna zanotowała rekordowy wzrost liczby pasażerów w I półroczu 2017 r. 51% więcej niż rok temu. Co na to wpłynęło?’

JM: Wynik ten to efekt pracy nad poprawą oferty spółki, o której myślimy bardzo szeroko. Dzięki dobrej współpracy z organizatorem zwiększyliśmy pracę eksploatacyjną o 15%. Pozwoliło nam to na zagęszczenie połączeń, poprawę cykliczności i skomunikowań. Wydłużyliśmy trasy pociągów regionalnych z Kutna i Łowicza tak, aby obsługiwały one również łódzkie przystanki w ramach tzw. kolei obwodowej. Nie bez znaczenia było również otwarcie dworca Łódź Fabryczna, który zlokalizowany jest w centrum miasta. Znaczny wzrost liczby pasażerów zanotowaliśmy po wprowadzeniu w kwietniu 2017 r. wzajemnego honorowania biletów z MPK Łódź. Naszymi pociągami mieszkańcy Łodzi mogą podróżować na podstawie biletów komunikacji miejskiej. Integracja ŁKA z transportem miejskim to także Wspólny Bilet Aglomeracyjny. Wprowadziliśmy również specjalną ofertę na linii Łódź – Warszawa. Na podstawie biletów kolejowych nasi pasażerowie mogą kontynuować podróż komunikacją miejską w obu miastach. W ostatnim okresie zwiększyliśmy również dostępność naszych biletów i rozbudowaliśmy system sprzedaży o kolejne kanały, takie jak biletomaty stacjonarne na terenie województwa mazowieckiego i łódzkiego, biletomaty MPK Łódź, kanały internetowe, Skycash. Podpisaliśmy umowy o wzajemnej sprzedaży z przewoźnikami ościennymi, jak również z POLREGIO i PKP Intercity. Wyniki przewozowe za minione półrocze pokazały, że podjęte działania przyniosły dobre efekty. Liczymy, że tempo wzrostu utrzyma się i do końca roku przewieziemy ponad 4 miliony pasażerów.

RK: Jakie zadania postawił Pan sobie, jako prezes?

JM: Moim celem jest zwiększenie efektywności Spółki, aby w kolejnym roku możliwy był dalszy wzrost pracy eksploatacyjnej przy zachowaniu obecnego poziomu rekompensaty z budżetu województwa. Kolejnym priorytetem jest także wdrożenie do eksploatacji nowego taboru – 14 pociągów Impuls II oraz dodatkowo rozbudowa istniejącej floty taborowej. Kluczowa jest także dalsza integracja transportu kolejowego z transportem lokalnym na terenie województwa. Współpraca z miastem Łódź pokazała, że to rozwiązanie jest bardzo korzystane dla pasażerów, jak i dla samej Spółki.

RK: Pana inicjatywą było wprowadzenie połączeń na trasie Łódź – Warszawa. Czy będzie je Pan rozwijał?

JM: To, że połączenia ze stolicą okaże się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę nie miałem żadnych wątpliwości, po prostu trzeba słuchać pasażerów. W każdy weekend przewozimy ok. 5 tysięcy pasażerów na tej trasie. Kluczem, jak myślę, jest tutaj dobra oferta zarówno w zakresie ceny jak i komfortu podróży oraz szczególnie możliwość kontynuacji podróży komunikacją miejską w Warszawie i w Łodzi na jednym bilecie. Pasażerowie ŁKA jako jedyni mogą na podstawie biletu kolejowego podróżować również komunikacją miejską – do 75 minut w Warszawie i do 60 minut w Łodzi. Od września uruchomimy kolejnąszóstą parę połączeń na trasie Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia. Dodatkowe pociągi będą wyjeżdżały po godzinie 7:00 z Łodzi i po 17:00 (w niedzielę po 18:00) z Warszawy.

RK: Czy Spółka będzie rozwijała połączenia w województwie łódzkim?

JM: Przygotowujemy się do drugiego etapu ŁKA, czyli do uruchomienia połączeń w południowej oraz w północno – wschodniej części województwa łódzkiego. Pociągi ŁKA dojadą do Piotrkowa Trybunalskiego, Radomska, Tomaszowa Mazowieckiego oraz ze Skierniewic do Kutna przez Łowicz. Jednocześnie będziemy zagęszczać połączenia na obecnych trasach. Aby te plany zrealizować potrzebujemy kolejnych pociągów. W chwili obecnej wyłoniona w przetargu firma Newag rozpoczyna produkcję 14 trzyczłonowych pojazdów Impuls II. Pierwsza partia pojazdów ma trafić do nas we wrześniu przyszłego roku, na pierwsze nowe trasy wyjadą w grudniu 2018 r.

RK: Planuje Pan kolejne inwestycje taborowe?

JM: Bardzo uważnie przyglądamy się inwestycjom PKP PLK w województwie łódzkim, w tym szczególnie tej związanej z budową tunelu łączącego stacje Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Tunel całkowicie zmieni układ połączeń krajowych, wojewódzkich i aglomeracyjnych. Mamy już przygotowany wstępny układ połączeń i na pewno do jego wdrożenia będziemy się chcieli jak najlepiej przygotować, co wiąże się również z zapewnieniem odpowiedniej liczby taboru o pojemności zapewniającej jak najlepszy komfort podróży. Bardzo ważnymi inwestycjami dla pasażerów w województwie łódzkim są inwestycje przygotowywane przez Urząd Marszałkowski, m.in budowa nowych przystanków i poprawa przepustowości linii kolejowych, co również wydatnie zwiększy dostępność transportu kolejowego i jego konkurencyjność.

RK: Czy nie obawia się Pan wprowadzenia IV Pakietu Kolejowego i konkurencji ze strony innych przewoźników na uwolnionym rynku przewozów pasażerskich?

JM: Jestem zwolennikiem konkurencji, bo przynosi ona dobre efekty. W jej wyniku podnosi się jakość przewozów, z czego najbardziej zadowoleni są pasażerowie. Możemy to zauważyć zarówno u przewoźników samorządowych i zmieniających się Przewozach Regionalnych. Dlatego nie obawiam się wprowadzenia IV pakietu. Kluczowa jest tutaj efektywność przewoźnika, rozwój potencjału taborowego przewoźnika i oczywiście jak najlepsza oferta dla pasażera. Już teraz ŁKA może pochwalić się najwyższym współczynnikiem efektywności, liczonym jako ilość pociągokilometrów na jednego pracownika Spółki. Dla ŁKA wynosi on blisko 9,5 tysiąca. Jestem przekonany, że idąc dalej tą drogą, będziemy w stanie zaproponować dobrą i konkurencyjną ofertę w stosunku do innych potencjalnych operatorów.

Rozmawiał RK

Materiał ukazał się w Raporcie Kolejowym 4/2017