PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na przebudowę stacji kolejowej w Olkuszu. Kontrakt warty jest prawie 110 mln zł netto. W ramach inwestycji powstaną nowe perony, a także przejście pod torami z windą.
Stacja Olkusz znajduje się przy trasie kolejowej nr 62 Tunel – Sosnowiec. Jej przebudowa poprawi komfort podróży, zarówno dla pasażerów pociągów regionalnych, jak i dalekobieżnych.
– Inwestycje, prowadzone w ramach Krajowego Programu Kolejowego zapewniają podniesienie standardów na polskiej kolei. Lepsza dostępność, komfort obsługi pasażerów oraz krótsze, sprawniejsze i bezpieczniejsze podróże, to efekty konsekwentnie realizowanych przedsięwzięć w każdym regionie, w tym w Małopolsce – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Na stacji Olkusz wykonawca zbuduje dwa nowe perony o długości 400 i 500 metrów. Nowe obiekty wyposaży w wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oznakowanie z systemem ścieżek dotykowych dla osób niedowidzących i słabo widzących. Istotnym udogodnieniem, zwłaszcza dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się będzie przejście pod torami, wyposażone w windę. Bezkolizyjne przejście, zastąpi dotychczasową kładkę dla pieszych. Dzięki temu zwiększy się dostępność na stacji i komfort podróżowania koleją.
– Kolejowa stacja w Olkuszu, to kolejna stacja w Małopolsce, która zmieni się korzystnie dla podróżnych. Będzie w standardzie, podobnym do innych, zmodernizowanych, a także nowych obiektów na sieci kolejowej, zapewniających lepszą dostępność do kolei i komfort obsługi wszystkich podróżnych – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Kompleksowa przebudowa torów
W ramach inwestycji wykonawca przebuduje pięć torów wraz z siecią trakcyjną oraz zmodernizuje urządzenia telekomunikacyjne, energetyczne oraz sterowanie ruchem kolejowym.
Wykonawca dostosuje stację w Olkuszu do nowych możliwości rozwoju kolei, m.in. w ramach CPK. W przyszłości będzie pełnić ważną rolę przesiadkowego węzła komunikacyjnego.
Umowę, na zlecenie PLK SA za blisko 110 mln zł netto zrealizuje Firma Swietelsky Rail Polska Sp. z o.o. Zakończenie prac zaplanowano do końca 2025 roku.