Pierwszy z 60 nowoczesnych wagonów Lajkonik II dotarł do Krakowa. Tym samym firma Stadler rozpoczęła dostawy nowych tramwajów do stolicy Małopolski. Ostatni pojazd dotrze do miasta do końca 2023 r.
![Nowoczesny tramwaj Lajkonik II w Krakowie (fot. MPK Kraków)](https://raportkolejowy.pl/wp-content/uploads/2022/05/Lajkonik-II-w-Krakowie-1024x683.jpg)
Nowoczesny wagon tramwaju Lajkonik II dojechał na teren zajezdni Podgórze w poniedziałek 30 maja. Producent, do przetransportowania składu, zorganizował specjalną lawetę.
Zanim pojazd zostanie dopuszczony do ruchu i zacznie wozić pasażerów musi przejść badania i przejazdy niezbędne do uzyskania homologacji. Będą to m.in. testy systemów napędu, hamowania oraz układów elektrycznych i innych elementów istotnych dla prawidłowej eksploatacji i bezpieczeństwa podróżnych.
O nowych tramwajach
Nowe tramwaje to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm) zapewnią szybką wymianę pasażerów. Specjalna konstrukcja czoła pojazdu zmniejszy ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku. W nowych tramwajach będzie więcej przestrzeni z niską podłogą. Producent zapewnił także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich w porównaniu do wcześniej zamawianych wagonów. Nowością będą także specjalne oparcia zamontowane dla osób stojących.
Tramwaje przewiozą jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących.
Będą wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, system monitorowania, a także w porty USB do ładowania smartfonów. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią motorniczemu komfortowe warunki pracy.
Dostawy tramwajów
Dostawy 60 tramwajów są kontynuacją poprzedniego projektu, dzięki któremu mieszkańcy zyskali 50 Lajkoników. Dwa tramwaje z zamówionych 60 będą przystosowane do jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej, a pozostałe zostaną tak zaprojektowane, aby w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania. Tym samym MPK SA kontynuuje projekt, który w przyszłości pozwoli krakowskim tramwajom kursować także na tych trasach, gdzie nie będzie dostępna sieć trakcyjna. Podobne rozwiązanie wykonawca zastosował w poprzedniej serii 50 Lajkoników.
Producent wyposażył dwa tramwaje z tej dostawy w innowacyjny system, umożliwiający jazdę z opuszczonym pantografem. Rozwiązanie to Kraków wdrożył jako pierwsze miasto w Polsce. Pozostałe wagony mają instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości.