Pasażer

Szczecińska szybka kolej z problemami

Powstanie zwartej sieci połączeń oraz przywrócenie ruchu na trasie Szczecin – Police to najważniejsze założenia budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej. PKP PLK otworzyły oferty w kluczowych przetargach na wykonanie projektów i późniejszą przebudowę tras.

W dniu 10 lipca marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz podpisał porozumienie w sprawie budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej. Złożenie podpisu oznacza początek działań mających na celu pozyskanie ponad pół miliarda złotych na realizacje inwestycji, której szacowane koszty wynoszą 741 mln zł. Według słów Geblewicza realizacja tego projektu sprawi, że aglomeracja szczecińska dołączy do grona nowoczesnych metropolii, które zorganizowane są w oparciu o przyjazny dla pasażerów transport publiczny.

Szczecin i Pomorze Zachodnie będą jeszcze lepszym miejscem do życia i jeszcze bardziej atrakcyjne dla odwiedzających nasz region turystów. Podpisane porozumienie zawiera dziesięć podmiotów zaangażowanych w projekt – a wśród nich Województwo Zachodniopomorskie oraz PKP PLK SA. Projekt napotkał jednak pierwsze problemy. Narodowy zarządca infrastruktury otworzył oferty w kluczowych przetargach na wykonanie projektów i późniejszą przebudowę tras, mających wejść w skład SKM. Okazało się jednak, że najtańsza oferta w postępowaniu na modernizację linii 406 do Polic przekracza niemal o 1/3 wysokość środków, jaką PKP PLK planowały przeznaczyć na realizację inwestycji (370,2 mln zł).

W postępowaniu dotyczącym modernizacji linii 406 do Polic wpłynęły cztery oferty. Najtaniej prace gotowa jest zrealizować Trakcja PRKiI, która wyceniła je na 479,8 mln zł brutto. Wykonawca zadeklarował tez najkrótszy termin realizacji wynoszący 25 miesięcy. Torpol oszacował prace na 535,5 mln zł brutto przy czasie realizacji 38 miesięcy. Strabag – na kwotę 604,7 mln zł brutto i czas realizacji wynoszący 33 miesiące. Najdrożej wypadło konsorcjum firm Budimex i PKP Energetyka, która opiewa na kwotę 713,8 mln zł i czas realizacji wynoszący 33 miesiące. Z lepszym skutkiem zakończyło się otwarcie ofert w przetargu na modernizację wybranych elementów linii 273, 351 oraz 401. Trzy oferty mieszczą się w budżecie zamawiającego (188,5 mln zł brutto).

Trakcja PRKiI złożyła ofertę na kwotę 138,7 mln zł brutto z czasem realizacji wynoszącym 22 miesiące. Druga oferta należy do konsorcjum Rover Rail, Roverpol, Rover Alcisa i Aldesa Construcciones Polska. Jej wartość to 158,5 mln zł brutto, a zadeklarowany czas realizacji to 31 miesięcy. Najdrożej wypada Torpol, który wycenił prace na 160,5 mln zł brutto z czasem realizacji sięgającym 36 miesięcy.

RK

Materiał ukazał się w Raporcie Kolejowym 4/2017