Niebawem przez Centralną Magistralę Kolejową pociągi pojadą powyżej 200 km/h. Aby było to możliwe, PKP PLK wybuduje m.in. nowe wiadukty. Obiekty zwiększą poziom bezpieczeństwa i podniosą prędkość pociągów kursujących z Warszawy do Krakowa i Katowic. Koszt inwestycji to ponad 104 mln zł netto.
Prace budowlane na 4 wiaduktach już trwają. Obiekty powstaną w woj. łódzkim oraz świętokrzyskim. Dzięki tym obiektom pociągi będą mogły zwiększyć prędkość powyżej 200 km/h oraz sprawniejszy będzie ruch drogowy – wyeliminowane zostanie oczekiwanie kierowców przed rogatkami.
Każdy wiadukt będzie miał dwa pasy jezdni oraz ścieżkę pieszo-rowerową. Sprawną komunikację zapewnią drogi dojazdowe.
W Koziej Wsi i Motycznie (woj. świętokrzyskie) roboty są najbardziej zaawansowane. Na budowach gotowe już są po dwie z czterech podpór wiaduktów. Dźwigi i specjalistyczny sprzęt wykonał konstrukcje stalowe i betonowanie. Teraz wykonawca, po wzmocnieniu podłoża i przygotowaniu fundamentów buduje kolejne podpory.
Jakie prace są wykonywane?
W Zachorzowie Kolonii i Radwanie (woj. łódzkie) kończy się wzmacnianie terenu pod nasypami drogowymi i zabezpieczeni nasypu kolejowego. Wykonawcy gromadzą materiał do budowy nasypów drogowych. W Radwanie rozpoczęto wykonywanie podpór.
Roboty zaplanowano na lata 2019-2021. Wartość inwestycji ponad 104 mln zł netto. To część większego projektu ze środków budżetowych pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”.
Po Centralnej Magistrali Kolejowej pociągi pojadą z prędkością ponad 200 km/h
Inwestycje PLK na Centralnej Magistrali Kolejowej skrócą czas podróży. Dostosowują linię do prędkości powyżej 200 km/h i zwiększają poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym.
W roku 2019 PKP PLK zmodernizowały 14 obiektów na szlaku Idzikowice – Opoczno Płd. oraz stację techniczną w Idzikowicach. Obecnie trwa przebudowa wiaduktów na odcinku między Pilichowicami a Olszamowicami.
Na koniec 2023 r., po wykonaniu wszystkich zaplanowanych prac na Centralnej Magistrali Kolejowej oraz uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R oraz systemu ETCS poziom 2, na linii CMK planowany jest przejazd z prędkością do 250 km/h.
CMK zapewnia połączenia między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Jest ważna również w ruchu regionalnym dla mieszkańców województw: świętokrzyskiego, łódzkiego i mazowieckiego.