Trakcja S.A. wykona prace budowlane oraz projekt wykonawczy na zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym i urządzeń kolejowych sieci na stacji Gliwice Łabędy. Umowa warta jest 425 mln zł.
W ramach podpisanego ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe kontraktu, Trakcja S.A. przebuduje infrastrukturę kolejową wraz z podtorzem, obiektami inżynieryjnymi, siecią trakcyjną i teletechniczną. Zakres umowy obejmuje budowę peronów na wysokości osiedla Kopernika w Gliwicach oraz dostosowanie już istniejących peronów w obrębie osiedla Łabędy do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i ograniczoną mobilnością. Planowana jest również budowa nowego wiaduktu kolejowego, w obszarze którego miasto Gliwice przebuduje układ drogowy.
Inwestycja pozwoli zlikwidować przejazd kolejowo-drogowy wzdłuż ul. Wolności. Trakcja S.A. zabuduje także 90 rozjazdów, w tym doświadczalnie skrzyżowanie torów na podrozjazdnicach betonowych, budowę 28 km nowej nawierzchni torowej, wywieszenie prawie 40 km sieci trakcyjnej. Budowę min. 2 mostów, 2 wiaduktów kolejowych i 7 przepustów. Powstanie 5 peronów, w tym 3 dwukrawędziowe oraz nowa łącznica kolejowa dla Portu Gliwickiego i stacji Gliwice Łabędy.
Finalnie pociągi będą mogły kursować na trasie z prędkością do 160 km/h. Zwiększy się także przepustowość węzła kolejowego dla przewozów towarowych.
– Dzięki nowoczesnym urządzeniom sterowania zwiększy się poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego. W ramach inwestycji zostaną zainstalowane urządzenia sterowania na stacji Gliwice Łabędy. Okręg nastawczy obejmie ponad 70 sygnalizatorów i blisko 100 napędów zwrotnicowych. Nowoczesny, komputerowy system zależnościowy zaprojektowany i wyprodukowany przez polskich inżynierów zapewni sprawne i bezpieczne sterowanie ruchem pociągów. Ponadto w ramach inwestycji zabudowane zostaną urządzenia blokady liniowej z kontrolą niezajętości toru oraz licznikami osi na odcinkach: Gliwice Łabędy – Taciszów, Gliwice Łabędy – Pyskowice, Szobiszowice – Gliwice Łabędy oraz Gliwice Łabędy – Gliwice Port. Zarówno komputerowe systemy sterowania ruchem kolejowym jak również nowa nastawnia przyczynią się do wzrostu komfortu pracy dyżurnych ruchu, a system zabezpieczenia przejazdu zapewni bezpieczeństwo ruchu kołowego – poinformował Artur Szumisz Prezes Zarządu.
Wykonanie prac projektowych i robót budowlanych wraz z odbiorami zaplanowano na okres 50 miesięcy.