Inwestycje Raport z Polski Tramwaje Wywiady

Tramwaje Szczecińskie – historia i nowoczesność [WYWIAD]

PĘTLA TRAMWAJOWO-AUTOBUSOWA ULICA SZAFERA
Szczecin stawia na komunikację co widać zarówno w realizowanych inwestycjach, jak i w polityce samorządu. Prezes Zarządu Spółki Tramwaje Szczecińskie Krystian Wawrzyniak opowiedział Nam o pracy w dobie pandemii, realizowanych zadaniach i jednym z najnowocześniejszych w Europie Systemów Zarządzania Zajezdnią. Panie Prezesie chciałbym zacząć od tematu, którego utrzymująca się aktualność spędza sen z powiek przewoźników, mianowicie pandemii. Czy po miesiącach obostrzeń może Pan podsumować jak COVID-19 odbił na działalności Spółki i jakie zastosowano środki bezpieczeństwa? Pandemia zaskoczyła nas wszystkich, ale pokazała także sprawność działania. W bardzo krótkim czasie musieliśmy się przystosować do nowej rzeczywistości. Nie chodzi tu jedynie o pasażerów, ale także pracowników spółki. Żeby zapewnić komfort i bezpieczeństwo motorniczym wydzieliliśmy specjalne strefy wyłączone z użytku, oznakowaliśmy nasze pojazdy i jeszcze większą niż do tej pory uwagę zwracamy na czystość pojazdów. Trzeba dodać, że zmiany w sposobie i trybie pracy objęły także część administracyjną, ale także zajezdnie, warsztaty oraz brygady sieciowe i torowe. To duże wyzwanie logistyczne, żeby pomimo problemów kadrowych zapewnić ciągłość funkcjonowania jednostki i przewozów. Na szczęście udało się. Z taką załogą jaką mam nie mogło być inaczej. …warto zaznaczyć, że Tramwaje Szczecińskie pięknie włączyły się w akcję okazywania wdzięczności medykom
NA ULICY SZAFERA POWSTAJE NOWE TOROWISKO WRAZ Z PĘTLĄ TRAMWAJOWĄ I AUTOBUSOWĄ. TO OGROMNY SKOK JAKOŚCIOWY DLA MIESZKAŃCÓW TEJ CZĘŚCI SZCZECINA Krystian Wawrzyniak Prezes Zarządu Spółki Tramwaje Szczecińskie
Tak, w taki symboliczny sposób chcieliśmy podziękować medykom, którzy są przecież na pierwszej linii frontu. Po naszym mieście kilka tygodni jeździł specjalnie oklejony z tej okazji wagon. Ale podziękowania dla medyków to nie wszystko. Nam, jako służbom, także okazano wdzięczność. W mieście prowadzona była kampania Szczecin to Wy, w której wystąpiło dwóch moich pracowników. Spawacz Sławek i motorniczy Bartłomiej byli przedstawicielami swoich koleżanek i kolegów po fachu, którzy pomimo obaw o zdrowie swoje i swoich bliskich pracowali i pracują nadal, żeby miasto nie stanęło w miejscu. Choć to nie łatwe, musimy nauczyć się żyć z wirusem.
W KWIETNIU W SZCZECINIE OBNIŻONE ZOSTANĄ CENY BILETÓW OKRESOWYCH, A TO W POŁĄCZENIU Z CORAZ LEPSZĄ JAKOŚCIĄ PRZEWOZÓW, SZCZEGÓLNIE TRAMWAJOWYCH, POWINNO ZMIENIĆ PRZYZWYCZAJENIA TRANSPORTOWE NASZYCH MIESZKAŃCÓW
PLAC żołnierza polskiego
Szczecin zdecydował się na inne podejście co do komunikacji niż inne miasta, ponieważ obniża ceny biletów. Można powiedzieć, że metropolia daje realny przykład jak przekonać pasażerów do usług transportu miejskiego? Rzeczywiście idziemy trochę pod prąd, ale ja to podziwiam we władzach naszego miasta. Zarówno spółki komunikacyjne jak i organizator przewozów szukamy różnych rozwiązań i sposobów, aby zachęcić ludzi do regularnego korzystania z komunikacji miejskiej. W kwietniu w Szczecinie obniżone zostaną ceny biletów okresowych, a to w połączeniu z coraz lepszą jakością przewozów, szczególnie tramwajowych, powinno zmienić przyzwyczajenia transportowe naszych mieszkańców. Czy plany miasta się sprawdzą będzie można powiedzieć za kilka miesięcy, ale jestem przekonany, że to dobry kierunek. Inni podwyższają ceny biletów, w Szczecinie będą obniżki. Podczas inwestycji tramwajowych często pojawia się słowo rewolucja, tak było także w przypadku Szczecina, kiedy w 2017 r. ogłaszano plan modernizacji sieci tramwajowej. Biorąc pod uwagę zakres realizowanych prac, Pana zdaniem możemy mówić o rewolucji czy ewolucji miejskiego transportu szynowego? To zdecydowanie rewolucja! Torowa rewolucja i nie mam co do tego najmniejszych wątpliwości. Ilość realizowanych w ubiegłych latach zadań, to, co w trakcie i przed nami z jednej strony powoduje, że mieszkańcom naszego miasta włos się jeży na głowie, ale z drugiej widzą jak konsekwentnie realizowane są w naszym mieście inwestycje i jaki kierunek obiera Szczecin. Zakończyliśmy wartą blisko 45 milionów złotych przebudowę dwóch ważnych węzłów – Szarych Szeregów i Wyszyńskiego, rozpoczęliśmy 9 stycznia zadanie związane z przebudową torowisk pomiędzy Dworcem Niebuszewo, a Placem Rodła – to ponad 8 kilometrów toru pojedynczego wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą o wartości 175 milionów złotych, ogłosiliśmy postępowanie na remont kolejnych ważnych ulic – Powstańców Wielkopolskich i Kolumba. Są jeszcze zadania realizowane przez inne miejskie jednostki. Można powiedzieć, ze Szczecin jest wielkim placem budowy.
Prace na ulicy Szafera prowadzone są już od roku, a lada chwila oddany zostanie węzeł Wyszyńskiego. Można powiedzieć, że tak kompleksowe modernizacje zmienią komunikacyjne oblicze miasta? Zdecydowanie. Zmiany są ogromne, a to dopiero początek. Na ulicy Szafera powstaje nowe torowisko wraz z pętlą tramwajową i autobusową. To ogromny skok jakościowy dla mieszkańców tej części Szczecina. Zgodnie z umową prace powinny się zakończyć w kwietniu tego roku i choć aneks nie jest jeszcze podpisany, to jest prawdopodobieństwo przedłużenia. Rozmawiamy z wykonawcą i zdajemy sobie sprawę jak trudny dla wszystkich był to rok.Czytaj dalej >