Inwestycje Raport z Polski Tramwaje Wywiady

Tramwaje Szczecińskie – historia i nowoczesność [WYWIAD]

PĘTLA TRAMWAJOWO-AUTOBUSOWA ULICA SZAFERA

Szczecin stawia na komunikację co widać zarówno w realizowanych inwestycjach, jak i w polityce samorządu. Prezes Zarządu Spółki Tramwaje Szczecińskie Krystian Wawrzyniak opowiedział Nam o pracy w dobie pandemii, realizowanych zadaniach i jednym z najnowocześniejszych w Europie Systemów Zarządzania Zajezdnią.

Panie Prezesie chciałbym zacząć od tematu, którego utrzymująca się aktualność spędza sen z powiek przewoźników, mianowicie pandemii. Czy po miesiącach obostrzeń może Pan podsumować jak COVID-19 odbił na działalności Spółki i jakie zastosowano środki bezpieczeństwa?

Pandemia zaskoczyła nas wszystkich, ale pokazała także sprawność działania. W bardzo krótkim czasie musieliśmy się przystosować do nowej rzeczywistości. Nie chodzi tu jedynie o pasażerów, ale także pracowników spółki. Żeby zapewnić komfort i bezpieczeństwo motorniczym wydzieliliśmy specjalne strefy wyłączone z użytku, oznakowaliśmy nasze pojazdy i jeszcze większą niż do tej pory uwagę zwracamy na czystość pojazdów.

Trzeba dodać, że zmiany w sposobie i trybie pracy objęły także część administracyjną, ale także zajezdnie, warsztaty oraz brygady sieciowe i torowe. To duże wyzwanie logistyczne, żeby pomimo problemów kadrowych zapewnić ciągłość funkcjonowania jednostki i przewozów. Na szczęście udało się. Z taką załogą jaką mam nie mogło być inaczej.

…warto zaznaczyć, że Tramwaje Szczecińskie pięknie włączyły się w akcję okazywania wdzięczności medykom

NA ULICY SZAFERA POWSTAJE NOWE TOROWISKO WRAZ Z PĘTLĄ TRAMWAJOWĄ I AUTOBUSOWĄ. TO OGROMNY SKOK JAKOŚCIOWY DLA MIESZKAŃCÓW TEJ CZĘŚCI SZCZECINA

Krystian Wawrzyniak Prezes Zarządu
Spółki Tramwaje Szczecińskie

Tak, w taki symboliczny sposób chcieliśmy podziękować medykom, którzy są przecież na pierwszej linii frontu. Po naszym mieście kilka tygodni jeździł specjalnie oklejony z tej okazji wagon. Ale podziękowania dla medyków to nie wszystko. Nam, jako służbom, także okazano wdzięczność. W mieście prowadzona była kampania Szczecin to Wy, w której wystąpiło dwóch moich pracowników. Spawacz Sławek i motorniczy Bartłomiej byli przedstawicielami swoich koleżanek i kolegów po fachu, którzy pomimo obaw o zdrowie swoje i swoich bliskich pracowali i pracują nadal, żeby miasto nie stanęło w miejscu. Choć to nie łatwe, musimy nauczyć się żyć z wirusem.

W KWIETNIU W SZCZECINIE OBNIŻONE ZOSTANĄ CENY BILETÓW OKRESOWYCH, A TO W POŁĄCZENIU Z CORAZ LEPSZĄ JAKOŚCIĄ PRZEWOZÓW, SZCZEGÓLNIE TRAMWAJOWYCH, POWINNO ZMIENIĆ PRZYZWYCZAJENIA TRANSPORTOWE NASZYCH MIESZKAŃCÓW

PLAC żołnierza polskiego

Szczecin zdecydował się na inne podejście co do komunikacji niż inne miasta, ponieważ obniża ceny biletów. Można powiedzieć, że metropolia daje realny przykład jak przekonać pasażerów do usług transportu miejskiego?

Rzeczywiście idziemy trochę pod prąd, ale ja to podziwiam we władzach naszego miasta. Zarówno spółki komunikacyjne jak i organizator przewozów szukamy różnych rozwiązań i sposobów, aby zachęcić ludzi do regularnego korzystania z komunikacji miejskiej.

W kwietniu w Szczecinie obniżone zostaną ceny biletów okresowych, a to w połączeniu z coraz lepszą jakością przewozów, szczególnie tramwajowych, powinno zmienić przyzwyczajenia transportowe naszych mieszkańców. Czy plany miasta się sprawdzą będzie można powiedzieć za kilka miesięcy, ale jestem przekonany, że to dobry kierunek. Inni podwyższają ceny biletów, w Szczecinie będą obniżki.

Podczas inwestycji tramwajowych często pojawia się słowo rewolucja, tak było także w przypadku Szczecina, kiedy w 2017 r. ogłaszano plan modernizacji sieci tramwajowej. Biorąc pod uwagę zakres realizowanych prac, Pana zdaniem możemy mówić o rewolucji czy ewolucji miejskiego transportu szynowego?

To zdecydowanie rewolucja! Torowa rewolucja i nie mam co do tego najmniejszych wątpliwości. Ilość realizowanych w ubiegłych latach zadań, to, co w trakcie i przed nami z jednej strony powoduje, że mieszkańcom naszego miasta włos się jeży na głowie, ale z drugiej widzą jak konsekwentnie realizowane są w naszym mieście inwestycje i jaki kierunek obiera Szczecin. Zakończyliśmy wartą blisko 45 milionów złotych przebudowę dwóch ważnych węzłów – Szarych Szeregów i Wyszyńskiego, rozpoczęliśmy 9 stycznia zadanie związane z przebudową torowisk pomiędzy Dworcem Niebuszewo, a Placem Rodła – to ponad 8 kilometrów toru pojedynczego wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą o wartości 175 milionów złotych, ogłosiliśmy postępowanie na remont kolejnych ważnych ulic – Powstańców Wielkopolskich i Kolumba. Są jeszcze zadania realizowane przez inne miejskie jednostki. Można powiedzieć, ze Szczecin jest wielkim placem budowy.

Prace na ulicy Szafera prowadzone są już od roku, a lada chwila oddany zostanie węzeł Wyszyńskiego. Można powiedzieć, że tak kompleksowe modernizacje zmienią komunikacyjne oblicze miasta?

Zdecydowanie. Zmiany są ogromne, a to dopiero początek. Na ulicy Szafera powstaje nowe torowisko wraz z pętlą tramwajową i autobusową. To ogromny skok jakościowy dla mieszkańców tej części Szczecina. Zgodnie z umową prace powinny się zakończyć w kwietniu tego roku i choć aneks nie jest jeszcze podpisany, to jest prawdopodobieństwo przedłużenia. Rozmawiamy z wykonawcą i zdajemy sobie sprawę jak trudny dla wszystkich był to rok.

Tramwaje Szczecińskie nie zwalniają i 9 stycznia br. rozpoczęły się prace na kolejnym odcinku, mianowicie od Dworca Niebuszewo do Placu Rodła. Jak będą przebiegały prace w tak newralgicznych częściach miasta i co wchodzi w ich zakres?

Jest to jedna z największych inwestycji w naszym mieście, a z pewnością najbardziej skomplikowane logistycznie zadanie realizowane w Szczecinie. Projekt przebudowy torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu al. Niepodległości – pl. Żołnierza Polskiego – Matejki – al. Wyzwolenia – pl. Rodła – Rondo Giedroycia – Dworzec Niebuszewo zakłada poprawę infrastruktury tramwajowej na łącznym odcinku około ośmiu kilometrów toru pojedynczego, ale także kompleksowo odpowie na potrzeby pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych, rowerzystów i kierowców. Poprawi ich komfort i bezpieczeństwo. Zakres robót obejmuje przebudowę torowiska wraz z siecią trakcyjną na odcinkach wydzielonych oraz przebudowę całej ulicy na odcinkach torowiska wbudowanego w jezdnię na odcinku 8 kilometrów, nadanie priorytetu dla komunikacji miejskiej na całym odcinku poprzez wykonanie pasów autobusowo – tramwajowych, budowę przystanków „wiedeńskich” tramwajowych/przebudowę peronów przystankowych, budowę wydzielonych miejsc postojowych, pasów rowerowych, przebudowę chodników oraz zjazdów, sieci trakcyjnej o oświetlenia.

Zadanie jest skomplikowane i wymagające, jest podzielone na kilka etapów. Na całość wykonawca, firma ZUE, ma 2 lata. To dobry i sprawdzony partner, jestem pełen nadziei, że wszystko uda się przeprowadzić sprawnie.

Moderus Beta MF 29 AC BD

Spółka inwestuje także w nowy tabor. W grudniu na torach pojawił się pierwszy z dwóch dwukierunkowych Moderusów Beta MF 29 AC BD. Widać, że poznańskie tramwaje przypadły do gustu szczecinianom, czy rozważane jest skorzystanie z opcji na kolejne dwa?

Tak, nie wykluczamy skorzystania z prawa opcji. Prace montażowe zostały wykonane przez naszych pracowników w hali produkcyjnej u Wykonawcy. To pozwoliło na szybsze włączenie pojazdu do eksploatacji. Od razu po rozładunku rozpoczęły się prace przygotowujące związane między innymi z wykonaniem prób dynamicznych oraz uruchamianiem i konfiguracją poszczególnych systemów w pojeździe. Tramwaj dwukierunkowy będzie wykorzystany w różnym zakresie. Podczas remontów, na dedykowane fragmenty sieci lub do obsługi bieżącego ruchu, zamiennie z jednostkami jednokierunkowymi. Oba można już zobaczyć na Szczecińskich torowiskach.

PLAC RODŁA

Cofnijmy się trochę w czasie do I etapu inwestycji w szczecińską sieć tramwajową. Podczas jego realizacji nowe oblicze zyskała zajezdnia Pogodno. Z perspektywy 5 lat może Pan powiedzieć, jak sprawuje się cyfrowy system zarządzania zajezdnią?

W trakcie przebudowy zajezdni Pogodno udało się zachować historyczny charakter obiektu, jednocześnie wyposażając ją w nowoczesny System Zarządzania Zajezdnią znacznie usprawniający codzienne zadania wykonywane przez naszych pracowników. Z perspektywy 5-ciu lat eksploatacji można powiedzieć, że system sprawdza się bardzo dobrze sterując ruchem pojazdów na zajezdni oraz integrując różne urządzenia do diagnostyki i okresowej obsługi pojazdów takich jak m.in. stanowisko do pomiaru miejsc płaskich i nalep, stanowisko do laserowego pomiaru geometrii koła czy system automatycznego tankowania tramwajów piaskiem.

Zastosowane rozwiązania w Systemie Zarządzania Zajezdnią są jednymi z najnowocześniejszych w Europie, a po dotychczasowej 5 letniej eksploatacji możemy potwierdzić, że oprócz wielu udogodnień dla pracowników tj. automatyczne i podgrzewane zwrotnice, automatyczna sygnalizacja świetlna, panel motorniczego z planem pracy, przyczynia się również do poprawy bezpieczeństwa przejazdów na terenie Zajezdni oraz punktualnych wyjazdów do realizacji zadań przewozowych.

Wnętrze nowego tramwaju

System w oparciu o czujniki identyfikuje pojazdy wjeżdżające na zajezdnię, na podstawie planowanych zadań przewozowych lub obsługowych ustawia trasę do określonego miejsca postojowego na zajezdni w sposób zapewniający najłatwiejszy wyjazd tramwaju w dniu następnym.

Przejazd każdego wagonu tramwajowego po zajezdni jest na bieżąco monitorowany z zapewnieniem bezpieczeństwa w klasie SIL3.
Podsumowując, ilość udogodnień jest tak duża, że można byłoby o nich zrobić osobną rozmowę.

Pogodno cieszy oko i zachwyca zastosowanymi technologiami, jednak muszę zapytać co z modernizacją zajezdni Golęcin?

Gmina Miasto Szczecin na ten moment odstąpiła od planów rozbudowy zajezdni Golęcin z uwagi na nieefektywność funkcjonalną i ekonomiczną obiektu. Niestety dokonane przez nas analizy wykazały, że pomimo powiększenia nie osiągnie ona zakładanych przez nas celów. Największym problemem jest jeden tor wyjazdowy. Dodatkowo trudne warunki wodno-gruntowe co przełoży się na bardzo wysokie koszty przebudowy.

Spółka prowadzi tyle przedsięwzięć, że pewnie marzy Pan o chwili, kiedy robotnicy zejdą z placów budowy, a nowe tramwaje będą kursować po zmodernizowanych trasach. Jednak zapytam o plany, które chciałby Pan jeszcze wdrożyć.

Planów i marzeń dotyczących spółki i jej rozwoju jest wiele. Te najbliższe to sprawne zrealizowanie zadań, które przed nami, ale także zakup nowego taboru. W pierwszej kolejności skorzystanie z prawa opcji i zakup pojazdów dwukierunkowych. Następnie modernizacja 16 tramwajów typu KT4Dt oraz zakup 30 nowych, niskopodłogowych. To wszystko jeszcze przed nami i jest częściowo oczywiście uzależnione od kolejnych perspektyw unijnych.