Inwestycje Raport z Polski Tramwaje Wywiady

Tramwaje Szczecińskie – historia i nowoczesność [WYWIAD]

Zadanie jest skomplikowane i wymagające, jest podzielone na kilka etapów. Na całość wykonawca, firma ZUE, ma 2 lata. To dobry i sprawdzony partner, jestem pełen nadziei, że wszystko uda się przeprowadzić sprawnie.

Moderus Beta MF 29 AC BD

Spółka inwestuje także w nowy tabor. W grudniu na torach pojawił się pierwszy z dwóch dwukierunkowych Moderusów Beta MF 29 AC BD. Widać, że poznańskie tramwaje przypadły do gustu szczecinianom, czy rozważane jest skorzystanie z opcji na kolejne dwa?

Tak, nie wykluczamy skorzystania z prawa opcji. Prace montażowe zostały wykonane przez naszych pracowników w hali produkcyjnej u Wykonawcy. To pozwoliło na szybsze włączenie pojazdu do eksploatacji. Od razu po rozładunku rozpoczęły się prace przygotowujące związane między innymi z wykonaniem prób dynamicznych oraz uruchamianiem i konfiguracją poszczególnych systemów w pojeździe. Tramwaj dwukierunkowy będzie wykorzystany w różnym zakresie. Podczas remontów, na dedykowane fragmenty sieci lub do obsługi bieżącego ruchu, zamiennie z jednostkami jednokierunkowymi. Oba można już zobaczyć na Szczecińskich torowiskach.

PLAC RODŁA

Cofnijmy się trochę w czasie do I etapu inwestycji w szczecińską sieć tramwajową. Podczas jego realizacji nowe oblicze zyskała zajezdnia Pogodno. Z perspektywy 5 lat może Pan powiedzieć, jak sprawuje się cyfrowy system zarządzania zajezdnią?

W trakcie przebudowy zajezdni Pogodno udało się zachować historyczny charakter obiektu, jednocześnie wyposażając ją w nowoczesny System Zarządzania Zajezdnią znacznie usprawniający codzienne zadania wykonywane przez naszych pracowników. Z perspektywy 5-ciu lat eksploatacji można powiedzieć, że system sprawdza się bardzo dobrze sterując ruchem pojazdów na zajezdni oraz integrując różne urządzenia do diagnostyki i okresowej obsługi pojazdów takich jak m.in. stanowisko do pomiaru miejsc płaskich i nalep, stanowisko do laserowego pomiaru geometrii koła czy system automatycznego tankowania tramwajów piaskiem.

Zastosowane rozwiązania w Systemie Zarządzania Zajezdnią są jednymi z najnowocześniejszych w Europie, a po dotychczasowej 5 letniej eksploatacji możemy potwierdzić, że oprócz wielu udogodnień dla pracowników tj. automatyczne i podgrzewane zwrotnice, automatyczna sygnalizacja świetlna, panel motorniczego z planem pracy, przyczynia się również do poprawy bezpieczeństwa przejazdów na terenie Zajezdni oraz punktualnych wyjazdów do realizacji zadań przewozowych.

Wnętrze nowego tramwaju

System w oparciu o czujniki identyfikuje pojazdy wjeżdżające na zajezdnię, na podstawie planowanych zadań przewozowych lub obsługowych ustawia trasę do określonego miejsca postojowego na zajezdni w sposób zapewniający najłatwiejszy wyjazd tramwaju w dniu następnym.

Przejazd każdego wagonu tramwajowego po zajezdni jest na bieżąco monitorowany z zapewnieniem bezpieczeństwa w klasie SIL3.
Podsumowując, ilość udogodnień jest tak duża, że można byłoby o nich zrobić osobną rozmowę.

Dodaj komentarz