Przebudowa tras wąskotorowych na normalnotorowe szła jednak powoli. Dopiero po ponad dwudziestu latach od otwarcia sieci normalnotorowej, przekuto linię w kierunku Bronowic, a na początku lat ‘50 rozpoczęto prace przy linii w kierunku Cichego Kącika. Wtedy też rozpoczęto proces usuwania tramwajów z Rynku Głównego, co miało być możliwe dzięki domknięciu obwodnicy tramwajowej dookoła Plant.
Wąski tor znika
Jako ostatnia trasa wąskotorowa funkcjonowała najstarsza linia 1, której przebudowa nie była możliwa z powodu wspomnianych wcześniej ograniczeń skrajni podczas przejazdu przez Bramę Floriańską. Dlatego też linia wąskotorowa została w lipcu 1953 roku ostatecznie zlikwidowana i zastąpiona przez przetrasowanie linii autobusowej do Nowej Huty przez Rynek Główny, co zakończyło epokę tramwajów wąskotorowych w Krakowie, a także dekady ich kursowania przez Rynek Główny. Niepotrzebne już w Krakowie, ale w dalszym ciągu sprawne wagony, po niewielkich przeróbkach wózków dostosowujących je do metrowego rozstawu szyn, przekazano do Bydgoszczy, Torunia i Elbląga. Aż do początku lat ‘70 służyły tam pasażerom, początkowo jako wozy silnikowe, a pod koniec eksploatacji już jako wagony doczepne do o wiele nowszych wagonów rodziny N.
Niestety, prawdopodobnie żaden krakowski SW1 nie zachował się do dzisiaj, a ostatnimi pamiątkami po tramwajach wąskotorowych w Krakowie, poza wspomnianymi śladami na Bramie Floriańskiej, są zachowane szyny w ciągu ulicy Szewskiej.
Magdalena i Maciej Tomaszewscy
Strona Historii i Fotografii Transportu https://shift.org.pl/